عملکرد هادي مظفري زير ذره‌بين خودش

مديرکل دفتر هنرهاي تجسمي با مرور عملکرد اين دفتر در زمينه تحقق برنامه‌هاي در نظر گرفته شده، همچنين در پاسخ به اين پرسش که کدام يک از وعده‌ها و برنامه‌ها عملي نشده است؟ خاطرنشان کرد: مي‌توان گفت که تمام وعده‌هايي که داديم را شروع کرديم، اما برخي از آنها را به پايان نرسانديم.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، هادي مظفري سه سال قبل در چنين روزهايي بر صندلي رياست دفتر هنرهاي تجسمي نشست و جايگزين مجيد ملانوروزي شد که پس از پنج سال با اين سمت خداحافظي مي کرد.

مظفري که در کارنامه خود سرپرستي معاونت فرهنگي و هنرهاي شهري سازمان زيباسازي شهر تهران را داشت، به پيشنهاد سيدمجتبي حسيني، معاون هنري براي تصدي اين پست به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيشنهاد شده بود.

حالا پس از سه سال فعاليت در اين جايگاه، مظفري درباره سرانجام اهداف برنامه ريزي شده اين دفتر، مطالبي را عنوان کرد.او در اين زمينه يادآور شد: يکي از رويکردها و شعارهاي اصلي تا قبل از آمدن کرونا اين بود که ايران فقط تهران نيست و خيلي از رويدادها بايد به استان‌ها و شهرستان‌هايي برود که عمدتاً کم برخوردار هستند. برنامه‌هايي که در ايلام، سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، اصفهان، کاشان و … انجام شد نيز در راستاي تحقق همين رويکرد بود؛ اما متاسفانه به دليل شرايط کرونايي اين برنامه‌ها ادامه پيدا نکرد و در نيمه راه متوقف شد.

او بازسازي موزه هنرهاي معاصر تهران را از جمله ديگر اقدامات دفتر هنرهاي تجسمي برشمرد؛ البته فرآيند بازسازي موزه با وجود اينکه قرار بود در مدت شش ماه انجام شود، بيش از ۲ سال به طول انجاميد. مظفري در اين زمينه هم اظهار کرد که «به‌ هر حال ۴۳ سال اين موزه مرمت نشده بود و پذيرش اين امر که بايد اين ريسک را با همه سختي هايش پذيرفت، کار آساني نبود».

مديرکل دفتر هنرهاي تجسمي همچنين با اشاره به لزوم حضور هنرهاي تجسمي ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي، اظهار کرد: اين موضوع نيز از ديگر رويکردهاي جدي ما بود که در همين راستا توانستيم حضور خوبي در بي‌ينال ونيز داشته باشيم. حضوري که تا پيش از آن در دوره‌هاي ديگري تجربه نشده بود. البته اين حرف ما نيست و حرف رسانه‌ها و منتقدان است که شايد در دوره‌هاي گذشته حتي اشاره‌اي به حضور ايران نکرده بودند، اما در اين دوره مهمترين نشريات و منتقدان هنر دنيا، از هنر ايران نوشتند و از غرفه ايران به عنوان يکي از شش غرفه برتر بي‌ينال ياد کردند. 

او ادامه داد: يکي ديگر از رويکردهاي جدي مرکز هنرهاي تجسمي موضوع اقتصاد هنر و توسعه بازار هنر بود. در همين راستا در فجر سال ۹۷ بخش چهارسو با حضور ۵۵ گالري شکل گرفت. از سوي ديگر نيز تلاش کرديم تا به سوي برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي پيش برويم که به دلايل شرايط پاندمي امکان‌پذير نشد.

مظفري همچنين درباره عملکرد دفتر هنرهاي تجسمي براي جبران خسارت‌هاي ناشي از کرونا به هنرمندان و گالري‌ها نيز گفت: در شرايطي که مهمترين رويدادهاي هنري متوقف شدند، مرکز هنرهاي تجسمي تلاش کرد تا اطلاعات مراکز هنري را در اين مدت به‌روز کند و وام‌ها و تسهيلاتي را نيز براي جبران خسارت ناشي از کرونا در نظر گرفته بود که تا با توجه به آخرين اطلاعاتي که دارم تعدادي که ثبت نام کرده و وارد سامانه شده بودند، هم‌اکنون در نوبت دريافت وام‌هايشان هستند.

او ادامه داد: بسياري از گالري‌هايي که به صورت استيجاري اداره مي‌شدند در اين مدت با فشار جدي مواجه شدند؛ يعني حداقل سه ماه نتوانستند هزينه‌هاي خودشان را تامين کند و وام‌هايي هم که الان در حال پرداخت هستند، قرار است ضررهاي اين نگارخانه‌ها را در سال گذشته جبران کند. خيلي از گالري‌ها هم در اين مدت موفق نشدند که دوام بياورند، اما در نهايت اميدواريم بتوانيم بخشي از خسارت‌ها را با اين وام‌ها جبران کنيم. 

مظفري همچنين با اشاره به تصويب آيين‌نامه‌ نگارخانه‌ها و آيين‌نامه نصب مجسمه‌هاي شهري و تفکيک استان‌ها، خاطرنشان کرد: آيين‌نامه برگزاري حراج و بازار هنر براي اولين بار به تحرير درآمده، اما هنوز تصويب نشده است.

او چشم‌پوشي از برگزاري رويدادهايي که ضرورت نداشت و توجه به رويدادهاي بزرگ‌تر همانند جشنواره تجسمي فجر و جشنواره جوان، اعتماد و اعتقاد به انجمن‌هاي صنفي هنري و احياي دوسالانه‌ها را از ديگر اقدامات دفتر تجسمي برشمرد.

مديرکل دفتر هنرهاي تجسمي در ادامه در پاسخ به اين پرسش که کدام يک از وعده‌ها و برنامه‌ها عملي نشده است نيز خاطرنشان کرد: مي‌توان گفت که تمام وعده‌هايي که داديم را شروع کرديم، اما برخي از آنها را به پايان نرسانديم. به عنوان مثال رويداد آرت فر در سال ۹۷ شروع شد و ما هم به توسعه کمي و کيفي آن در سال‌هاي بعد فکر مي‌کرديم، اما اين امکان فراهم نشد. همچنين آرزوي ما براي توسعه بازار بيش از آنچه اتفاق افتاد، بود و بازهم متاسفانه اينکه بتوانيم نمايشگاه‌هاي بيشتري را چه در داخل و خارج از کشور برگزار کنيم، از توان ما خارج بود.

پیمایش به بالا