چندي است که بار ديگر خبرهايي از مرمت يا ناپديد شدن مجسمه هاي شهر تهران به گوش مي رسد؛ از مجسمه هاي پارک ملت گرفته تا سرديس هاي پارک خانه هنرمندان. برخي اين قضيه را به سرقت يا تخريب نسبت مي دهند، اما معاون سازمان زيباسازي شهر تهران با رد اين ادعاها، اين اتفاق را به ترميم و مرمت ادامه دار مجسمههاي سطح شهر نسبت مي دهد و همچنين اعلام مي کند که تمهيدات جديدي براي جلوگيري از سرقت مجسمه ها در دستور کار است.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، شاپور ديوسالار ـ معاون سازمان زيباسازي شهر تهران ـ درباره نصب مجسمه شير ميدان حر که چندي پيش تخريب و بنا بود که با اثر ديگري جايگزين شود، به ايسنا گفت: مجسمه جديد، نصب شده است و تنها يکسري کارهاي نهايي آن باقي مانده است؛ مانند نازک کاري، سمباده کشي، صيقل زني و رنگ آن. در هفته آينده براي اين اثر، مراسم رونمايي خواهيم داشت.
او درباره آثار هنري شهري که تا به حال ترميم شدهاند، اظهار کرد: امسال را به مرمت آثار باارزش شهري اختصاص داده و تا حدودي توليد در آثار شهري را کم کردهايم. آثار حجمي و يا ديوارنگاري با گذر زمان فرسوده ميشوند و رنگ و شکل سابق خود را از دست ميدهند که اين امر باعث ميشود، عوض اينکه سيما و منظره شهري را زيبا کنند، مخل آن شوند. در همين راستا تا به حال کار مرمت ۲۵ اثر ديوارنگاري را به پايان رساندهايم.
ديوسالار ادامه داد: در شهر تهران آثار هنري زيادي داريم و بنا است که امسال تعداد زيادي از آثار بيارزش حجمي را که فاقد ارزش هنري هستند، از سطح شهر جمع آوري کنيم. آثار باارزش متعددي داريم که مثلا از جنس برنز هستند و حاصل هنر دست هنرمنداني چون پرويز تناولي يا ابوالحسن صديقي که متاسفانه چندين سال مورد بي مهري و بي توجهي قرار گرفتهاند و حالا شروع به ترميم آنها کردهايم.
او يادآور شد: کليه مجسمههاي برنزي پارک ملت پيش از عيد مرمت شدهاند. همچنين مجسمه ميدان رازي را با چهار فيگوراتيو پايين آن مرمت کردهايم. پارک ورشو در منطقه شش چند سرديس داشته است که آنها نيز اوضاع خوبي نداشتند؛ چون بيشتر اين آثار از جنس فايبرگلاس بوده که به شيوه نامطلوبي کار شده و از درون تخريب شده بودند و اکنون در حال ترميم آنها هستيم. در پارک هنرمندان نيز ۲۷ مجسمه هست که در حال ترميم آنها نيز هستيم.
از معاون سازمان زيباسازي شهر تهران سوال کرديم که براي ممانعت از سرقت آثار برنزي يا باارزش چه فکري شده است؟ پاسخ داد: اکنون در جا به جايي آثار برنزي پارک هنرمندان، تکنيکهايي را به کار ميبريم که از داخل بتون مسلح به فلز باشد که بتوان آن را به مجسمه گير انداخت و شانس سرقت را کم کرد. به دنبال لحاظ کردن چنين تکنيکهايي در آثار جديد هستيم تا شاهد سرقتهاي کمتري باشيم. ولي قصد داريم براي حفاظت از آنهايي که کار شده با نامه نگاريهايي با مرکز فناوري شهرداري، آنها را با دوربين و کنترل از راه دور حفظ کنيم.
او در پايان درباره خبرهايي که از ناپديد شدن آثار شهري به گوش مي رسيد، تاکيد کرد: همه اينها کذب بود؛ يکي از عمده مشکلات مجسمههاي مجموعه باغ خانه هنرمندان، آثاري است که به شکل غيراصولي در داخل چمن و فضاي باغچه نصب شدهاند. اين نوع آثار به دليل قرار گرفتن در معرض آبياري باغچه، اغلب دچار زنگزدگي و پوسيدگي شده، به همين خاطر علاوه بر مرمت نيازمند جا به جايي و جانمايي مجدد نيز هستند. به عنوان مثال مجسمه «نيلبک زن» اثر استاد ايرج محمدي، از داخل باغچه خارج شد. اين مجسمه به دليل وجود درختان بلند از ديدهشوندگي مطلوبي هم برخوردار نبود و در نتيجه به روبهروي خانه تئاتر ايرانشهر منتقل شده است و همچنين مجسمه «تنديس عشق» کار شيخالحکما هم به همين منوال در دستور جابهجايي قرار دارد و هيچ مجسمهاي به سرقت نرفته است.
