ماجراي طراحي و ساخت يک تک‌صندلي مدرن

هنرمند معمار و طراح «صندلي تهران» معتقد است از جمله دلايل سوق يافتن فعاليت برخي معماران به طراحي و ساخت صندلي مي‌توان به افزايش خلاقيت، توسعه تعاملات با کاربران و توجه به ابعاد مدرن حوزه معماري در کنار ساير شيوه‌هاي سنتي اشاره کرد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از هنرآنلاين، علي لواساني از هنرمندان عرصه معماري درباره جديدترين اثر خود «صندلي تهران» گفت: در دوران دانشجويي فروشنده مبلمان بودم و علاقه زيادي به کار نجاري داشتم. براي شرکت در مسابقه مبلمان ايتاليا، صندلي بارسلونا با طرحي از معمار معروف ميس فان در روهه و ليلي رايش توجه من را جلب کرد بنابراين تصميم گرفتم براي شرکت در مسابقه مبلمان ايتاليا، صندلي تهران را طراحي کنم. اين اثر جزئي از کلکسيوني است که با دغدغه طراحي بر اساس هويت شهرها به‌ويژه المان‌هاي معماري آن‌ها شکل گرفته است.

او درباره نمادهاي به کار گرفته شده در طراحي اين صندلي و مواد اوليه به کار رفته بيان کرد: هدف اصلي‌ طراحي اين بود که صندلي بر اساس عرف ساخته نشود. ايده و تناسبات اين صندلي با الهام از يکي از معتبرترين نماد شهر تهران يعني برج آزادي به امانت گرفته شده و رويه صندلي از جنس نخ‌هاي کنفي طبيعي و پنبه‌اي با الهام از فرش ايراني است. بدنه صندلي از چوب با رنگ طبيعي آلماني گياهي ساخته‌شده که علاوه بر ماندگاري و مقاومت در برابر آب، هيچ ضرري براي طبيعت ندارد و به شکل پايدار طراحي‌شده است. سطح مقطع‌هاي متفاوتي را روي صندلي ديده مي‌شود که وقتي از نماي روبه‌رو به صندلي نگاه مي‌کنيد پهنا و باريکي را توأمان مي‌بينيد که اين شکل از طراحي همزمان باريک و پهن در بدنه صندلي، علاوه بر افزايش استحکام، به زيبايي‌اش هم کمک مي‌کند بنابراين سطح مقطع صندلي را از هرکجا برش بزنيد، به شکل هندسي بيضي مي‌رسيم که با اين کار سعي شده ضمن به دست آوردن طرحي متفاوت، از کپي شدن آن جلوگيري کنيم.

لواساني درباره کارايي «صندلي تهران» گفت: برخلاف اينکه در وهله نخست به نظر مي‌رسد با يک صندلي راحت مواجه نيستيم و هر چند در ساخت صندلي از فوم يا پنبه استفاده نشده اما به دليل استفاده از قيد در فرايند ساخت آن، ايجاد انحنا در محل نشستن و هماهنگي فرم ناحيه تکيه‌گاه با ارگونومي بدن، ساعت‌ها مي‌توان با راحتي و آرامش روي اين صندلي نشست. ضمن آنکه هم در داخل خانه هم فضاي بيرون استفاده مي‌شود و به‌زودي يک ميز هم کنار اين صندلي قرار خواهد گرفت.

او افزود: به‌طورکلي، سبک طراحي و ساخت «صندلي تهران» مدرن و ساده است و درجه بالايي از راحتي را با تکيه‌بر دانش زيبايي‌شناسي ارائه مي‌دهد.

اين هنرمند معمار درباره چرايي و ضرورت طراحي صندلي توسط معماران گفت: معماران در طول تحصيل خود غير از يادگيري طراحي ساختمان، مهارت‌هاي گسترده‌ ديگري نيز کسب مي‌کنند که ازجمله اين مهارت‌ها مي‌توان به مديريت پروژه، توجه به جزئيات، هماهنگي تيم‌ها و مواردي از ايندست اشاره کرد و اين امري متداول است که معماران به سمت طراحي مبلمان به‌ويژه طراحي صندلي نيز کشيده شوند. ازجمله دلايل سوق يافتن فعاليت برخي معماران به طراحي و ساخت صندلي مي‌توان به افزايش خلاقيت، توجه به موضوع طراحي کوچک‌ترين جزئيات به‌کاررفته در تجهيز فضاي سازه‌ها، توسعه تعاملات خود با کاربران و توجه به ابعاد مدرن حوزه معماري در کنار ساير شيوه‌هاي سنتي اشاره کرد.

لواساني در پايان به دلايل استفاده از صندلي تک در روند طراحي دکوراسيون داخلي اشاره و تصريح کرد: استفاده از صندلي تکي در اتاق‌خواب، اتاق نشيمن يا دفتر کار، يکي از بهترين روش‌ها براي داشتن دکوري يکپارچه و مدرن است. صندلي تک يکي از اجزاي جالب در چيدمان محسوب مي‌شود زيرا همزمان دو جنبه کاربردي و تزئيني را در خود دارد. همچنين براي ايجاد تنوع در سبک چيدمان اتاق‌هاي ‌نشيمن، داشتن يک‌گوشه دنج براي مطالعه در اتاق‌خواب يا حتي ايجاد فضايي صميمي در هال خانه مي‌توان از اين نوع صندلي استفاده کرد. در حال حاضر استفاده از تک‌صندلي‌ها در فضاهاي مدرن و معاصر به‌وفور ديده مي‌شود که البته پيشنهاد مي‌شود طراحان داخلي کشورمان به‌جاي استفاده از نمونه‌هاي خارجي ازجمله در بخش مبلمان، از محصولاتي با امضاي هنرمندان ايراني استفاده کنند. 

پیمایش به بالا