تنها عکس باقيمانده از «ون‌گوگ» در بزرگسالي

به بهانه برگزاري نمايشگاهي از منظره‌هاي پاريس در نقاشي‌هاي «ون‌گوگ» نگاهي داريم به تنها عکس به جاي مانده از اين هنرمند در بزرگسالي که اتفاقا در پاريس به ثبت رسيده است.

به گزارش گالري آنلاين، ايسنا به نقل از آرت‌نيوزپيپر نوشت، نمايشگاه «ون‌گوگ و آوانگارد: منظره مدرن» (چهارده مه تا چهارم سپتامبر) در «موسسه هنر شيکاگو» برگزار شده است. اين نمايشگاه سپس در «موزه ون‌گوگ» در آمستردام از ۱۳ اکتبر تا ۱۴ ژانويه ۲۰۲۴ با عنوان متفاوت «ون‌گوگ در امتداد سن»‌ ادامه پيدا مي‌کند.

«ون‌گوگ» ستاره اين نمايشگاه است، اما آثار او در کنار چهار نفر از همکاران آوانگاردش يعني «ژرژ سورا»، «پل سينياک»، «اميل برنار» و «شارل آنگران» به نمايش گذاشته خواهد شد.

با اينکه اين هنرمندان نه در قالب يک گروه منسجم، بلکه هر کدام به طور انفرادي فعاليت مي‌کردند، هر پنج نقاش يک محوطه يکسان در شمال غربي حومه پاريس، حوالي حومه «انيير-سور-سن» را به عنوان سوژه نقاشي‌هايشان انتخاب کردند.

آنچه که اين نقاشان را متحد مي‌کرد تلاش آن‌ها براي يافتن سبک‌هاي جديد و مدرن نقاشي کردن بود. با اينکه اين نقاشان متفاوت کار مي‌کردند، همگي مصمم بودند که سنت‌ها را بشکنند.

اين نمايشگاه ۲۴ تابلو نقاشي و پنج طراحي «ون‌گوگ» به همراه بيش از ۵۰ اثر ساير هنرمندان را شامل مي‌شود.

در نتيجه تحقيقات براي برگزاري اين نمايشگاه مشخص شد که «ون‌گوگ»‌ نقاشي کشيدن در حوالي «انيير-سور-سن» را در اوايل ماه مه سال ۱۸۸۷ آغاز کرد. تا پايان جولاي «ون‌گوگ» خلق ۴۰ تابلو نقاشي را تمام کرده بود که اين يعني حدودا يک نقاشي در هر دو روز.

 عکس بالا: «پل کوربوآ» اثر ون گوگ
 عکس پايين: کارت پستال پل کوربوآ

«ون‌گوگ» که به منطقه «انيير-سور-سن» سفر کرده بود، آگاهانه مسير همکارانش يعني «سورا»، «سينياک»، «برنار» و «آنگران»‌ را که قبل‌تر در اين مکان فعاليت کرده بودند را دنبال کرد. «ون‌گوگ»‌ با برادرش «تئو» در «مون‌مارتر» زندگي مي‌کرد و با «انيير-سور-سن» ۵کيلومتر فاصله داشت. «ون‌گوگ» که سرعت زيادي در قدم زدن داشت، پس از يک ساعت به آنجا مي‌رسيد و تجهيزات نقاشي‌اش را مستقر مي‌کرد.

او حين نقاشي کردن در «انيير-سور-سن» بيشتر بر اطراف رود، پل، کارخانه‌ها و بخار دودکش‌هاي آن‌ها،‌ قايق‌ها، انعکاس تصاوير روي آب، جزيره‌ها، مکان‌هاي عمومي شلوغ پاريس و رستوران‌هاي محبوب تمرکز مي‌کرد. آخر هفته‌ها اين مکان مملو از پاريسي‌هايي مي‌شد که تلاش مي‌کردند براي يک روز خارج از شهر استراحت کنند.

عکس اميل برنار و ون‌گوگ (1886 تا 1887)

در مجموع دو عکس از «ون‌گوگ» به جاي مانده که يکي از آن‌ها در ۱۹سالگي و ديگري در دوران بزرگسالي و از پشت سر او به ثبت رسيده است. «ون‌گوگ» در اين عکس حين صحبت با دوست هنرمندش «اميل برنار» در کافه‌اي واقع در اطراف رودخانه و از پشت سر ديده مي‌شود. موقعيت مکاني اين عکس به تازگي مشخص شده است: در نزديکي «انيير-سور-سن».

برنارد، که نزديکترين دوست ون گوگ بود، با پدر و مادرش در آسنير زندگي مي کرد. با اين حال، در طول کمپين نقاشي ون‌گوگ در فاصله مه-ژوئيه ۱۸۸۷، برنارد در برتاني بود. بنابراين، اگرچه ون‌گوگ بعداً گاهي اوقات در کارگاه دوستش کار مي‌کرد، اما در کمال تعجب به نظر نمي‌رسد که آن‌ها واقعاً کنار رودخانه با هم نقاشي کرده باشند.

اوج موفقيت ون‌گوگ در خلق نقاشي با موضوع «سن»، سه تابلو سه‌گانه بود؛ مجموعه‌اي از نقاشي‌هاي منظره که هرکدام براي آويزان شدن به هم طراحي شده بودند. اين نقاشي‌ها را مي‌توان با حاشيه هاي قرمز رنگي که هنرمند درج کرده است شناسايي کرد. آخرين تحقيقات نشان مي‌دهد که يکي از اين سه‌گانه‌ها منظره‌هايي در «انيير-سور-سن» را به تصوير مي‌کشد.

نمايشگاه حال حاضر بر اين نکته تاکيد دارد که در حوالي «انيير-سور-سن» بود که «ون‌گوگ» قدم‌هاي استواري به سمت سبکي شاداب با رنگ‌هاي قدرتمند برداشت.

پیمایش به بالا