در هفته طراحي پاريس ۲۰۲۳، هنرمند فرانسوي JR جديدترين اثر نمايشي خود را در قلب پايتخت فرانسه نشان ميدهد.

به گزارش گالري آنلاين، به عنوان بخشي از بازسازي کاخ Garnier، اپراي ملي پاريس از اين هنرمند دعوت کرد تا داربست اين بناي تاريخي را به ورودي يک غار وسيع تبديل کند، که گذرگاهي پر از سنگ و نور را تداعي مي کند. اين پروژه با عنوان Retour à la caverne – Act I – L'entrée de la Caverne، توسعه پروژه هاي ترومپ لوئيل JR است که مکان هاي نماديني مانند موزه لوور، Trocadero Esplanade، کاخ Farnese در رم و کاخ Florence’s Strozzi را در اختيار گرفته است. بازديد از اين سازه تا 25 سپتامبر 2023 براي عموم آزاد است.
به گفتهي JR، مانند يک ليبرتو اپرا، اين آنامورفوس کاخ Garnier در دو کنش به ياد ماندني اتفاق خواهد افتاد. اولين مورد، Act I – L’entrée de la Caverne، مجموعه صحنه هاي اپراي حماسي Berlioz يا Wagner را به ياد مي آورد که با زيبايي شناسي رمانتيسيسم قرن نوزدهم ترکيب شده است. در قانون اول، به نظر مي رسد کاخ Garnier بين دو فضا گير کرده است. در نگاه اول به نظر مي رسد که اين ساختمان در حال خراب شدن است که بازتابي از شکنندگي و جاودانگي بناهاي تاريخي پاريس است. اما با بررسي دقيق تر، اين قطعه مي تواند به عنوان يک اثر هنري در ساخت دائمي نيز تعبير شود. اين هنرمند مينويسد، در کنار ساختمانهاي صدساله و سازههاي طبيعي، داربستهاي معاصر نيز وجود دارد، اشارهاي به اثر واقعي و ضروري که از نظر فيزيکي از اين چيدمان و بنا پشتيباني ميکند.
بازديدکنندگاني که در خيابان اپرا قدم ميزنند ميتوانند به ريشههاي آواز و رقص در يونان باستان برگردند. در قرن ششم قبل از ميلاد، جشنهاي يوناني براي بزرگداشت خدايان در غارها برگزار ميشد. با افزايش محبوبيت اين جشنواره ها، آنها به شهرها منتقل شدند و تئاترهايي ساخته شدند. سازندهاي زمين شناسي که JR در سازه خود به آنها اشاره مي کند، يادآور اين غارهاي باستاني است و فرصتي بي نظير براي تجربه زادگاه تئاتر غربي فراهم مي کند. در نهايت، چيدمان کاخ Garnier فراخواني براي ارتباط مجدد با طبيعت است. با اشاره به تمثيل غار افلاطون، فرصتي براي فرار از "سايه ها" و تجربه واقعيت در واقعي ترين شکل آن است.




