پروژهاي نوآورانه در کاخ «ورساي» فرصتي را براي بازديدکنندگان فراهم کرده است تا بتوانند با مجسمهها و فوارههاي تاريخي گفتوگو کنند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، باغهاي کاخ «ورساي» در اصل، پروژهاي «خودپسندانه و پرهزينه» بود. «لوئي چهاردهم» در طول بيش از چهار دهه، از بهترين هنرمندان دوران خود خواست تا مجموعهاي از مجسمههاي فضاي باز را که اکنون به عنوان بزرگترين مجموعه مجسمههاي فضاي باز در جهان محسوب ميشوند، عمدتا با هدف بزرگداشت خود و دربارش خلق کنند.
اين پروژه، خزانه دولت را خالي کرد و هزينه ميليونها ليوْر (واحد پول فرانسه در گذشته) شد. با اين وجود، از ميان نزديک به ۶۰۰ مجسمه، هيچکدام در اين نمايش پر از ولخرجي به اندازه «فواره آپولو» تاثيرگذار نبوده است. اين يک اثر غولپيکر و ظريف از سرب طلاکاري شده است که خداي خورشيد، نماد پادشاه «لوئي» را نشان ميدهد که از آب سربرآورده است. اما نبايد تعجب کرد اگر از «فواره آپولو» پرسيده شود که آيا منابع قرن هفدهم فرانسه ميتوانست براي موارد بهتري صرف شود، «فواره آپولو» از پاسخ به آن طفره برود.
اين فواره که توسط «چارلز لو برن» در سال ۱۶۶۸ ميلادي طراحي شده، در پاسخ به اين سوال که توسط يکي از بازديدکنندگان مطرح شده است، گفت: «هر سکهاي که خرج شد درباره انعکاس قدرت و نظم پادشاه بود و کارکردي فراتر از صرفا هزينه داشت. آيا استفاده خوبي از پول دولت بود؟ اين پرسشي است که انسانها بايد دربارهاش تصميم بگيرند.»
اين پاسخ محصول جديدترين پروژه فناوري «ورساي» است که درحقيقت در جريان همکاري با «OpenAI» و پلتفرم فرهنگي «Ask Mona» به بازديدکنندگان اجازه ميدهد به ۲۰ مجسمه باغ با سه زبان مختلف گفتوگو کنند. اين طرح تا زمستان ۲۰۲۵ ميلادي اجرا خواهد شد.
قابليت مبتني بر هوش مصنوعي در اپليکيشن موبايل «ورساي» ادغام شده است و گفتوگوهايي روانتر و گستردهتر نسبت به نسل قبلي چتباتها ارائه ميدهد. البته مجسمهها ميتوانند اطلاعات تخصصي هم ارائه دهند. بهعنوان مثال، «فواره لاتونا» (Latona) با خوشرويي به شما ميگويد که يک فواره ۱.۸ متري و چهار طبقه است که از مرغوبترين مرمر کارارا و با الهام از «دگرديسيها» نوشته «اوويد» ساخته شده است، اما همچنين ميتوان داستان روايت کند.

مثلا مجسمه کيوپيدسوار بر ابوالهول داستان يک نجيبزاده قرن هفدهمي را نقل ميکند که درحال تلاش براي تأثير گذاشتن روي يک مادمازل، با مهارتهاي رقص داخل بستر گل سقوط ميکند.
«ورساي» اطمينان داده است که شرکاي فناورياش محدوديتهاي مشخصي ايجاد کنند. مجسمهها فقط به هنر و تاريخ پايبند هستند و حاضر نيستند درباره کروسان، سياست معاصر يا سرنوشت فرانسه در جام جهاني بعدي نظر دهند. همچنين مجسمهها به قواعد پايبندند، بر قواعد پافشاري ميکنند و به بازديدکنندگان توصيه ميکنند از لمس کردن يا شيرجه زدن در استخرها خودداري کنند.
اين پروژه هوش مصنوعي، که اولين نسخهاش تا زمستان ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت، جديدترين تلاش «ورساي» براي جذب مخاطبان جوانتر و محليتر است. گرچه اين مکان سالانه بيش از هشت ميليون بازديدکننده دارد، اما بيشتر آنها گردشگرهاي خارجي هستند. «ورساي» همچنين ادامهدهنده مسير فناوريهاي نوظهور است. اين کاخ قبلا با Google Arts & Culture همکاري داشت. علاوهبر اين، بازديدکنندگان امروزه ميتوانند با هدست واقعيت مجازي وارد باغهاي ناپديدشده «پادشاه خورشيد» شوند.
«کريستوف لريبو» (Christophe Leribault)، رئيس مجموعه در بيانيهاي گفت: «نوآوري علمي بخشي جداييناپذير از تاريخ کاخ ورساي است. از ساخت آن تا اولين پرواز بالنها، ورساي همواره در خط مقدم پيشرفتهاي بزرگ در همه زمينهها بوده است.»
