مروری بر زندگی و آثار هنرمندان گرافیست مسیحی ایرانی به بهانه ی آغاز سال نو میلادی

به گزارش سرویس گرافیک گالری آنلاین در آستانه ی آغاز سال نو میلادی با توجه به حضور و تاثیرات چشمگیر هنرمندان ایرانی مسیحی بر تاریخ ، فرهنگ و هنر ایران مروری خواهیم داشت بر زندگی و آثار چند تن از هنرمندان گرافیست مسیحی ایرانی .

Click to enlarge


ادوارد تیگران زهرابیان

ادوارد تیگران زهرابیان (ولادت 1318ش)، گرافیست و معمار، در تهران به دنیا آمد. وی دانش آموختۀ رشتۀ معماری از دانشکدۀ معماری دانشگاه تهران است.

مهم ترین اتفاق هنری در زندگی زهرابیان در 22 سالگی وی و در فاصلۀ پیش از ورود او به دانشگاه رخ داد. وی به طور اتفاقی آگهی فراخوان طراحی نشان هواپیمایی ملی ایران را، که هنوز به نام هما شناخته نشده بود، دید و طرحی تجربی را در آتلیۀ محسن فروغی آماده ساخت و در مسابقه شرکت کرد. هوشنگ سیحون و شماری از استادان دانشکدۀ هنرهای زیبا داوران این مسابقه بودند. در این مسابقه، طرح زهرابیان به منزلۀ طرح برگزیده پذیرفته و در 1341ش به منزلۀ نشان رسمی هواپیمایی هما ثبت شد. از دیگر طرح های زهرابیان طراحی نشان انجمن مهندسین و معماران ارمنی ایران است که در نمایشگاه آثار گرافیک طراحان ارمنی به نمایش درآمد.

Click to enlarge

Click to enlarge

بابکن آسیریان

بابکن (بوریس) آسیریان (1304- 1385ش)، از پیشگامان گرافیک ایران، در لشت نشا (از توابع رشت) به دنیا آمد. وی گرافیک را به صورت تجربی نزد استاد آلدو سرافیان فراگرفت.

او کار خود را با نوشتن بروشورهای سینمایی و طراحی پلاکارد برای فیلم های سینمایی آغاز کرد. بعدها، در آتلیۀ استاد بهرامی مشغول به کار شد و به مدت 35 سال در این آتلیه، به منزلۀ گرافیست، فعالیت کرد. او نخستین نمایشگاه خود را در 1327ش در انجمن هنری ارمنیان برپا ساخت. در 1329 و 1373ش نیز، با برپایی نمایشگاه در انجمن وکس و انجمن فرهنگی - ورزشی آرارات تهران آثار خود را در معرض دید هنردوستان قرار داد.

آسریان بیش از پنجاه سال در حوزۀ گرافیک فعالیت حرفه ای داشت و آثار وی در داخل وخارج از ایران به نمایش درآمده است. طراحی چهرۀ هنرمندان نامدار موسیقی جهان از معروف ترین آثار ماندگار اوست.

Click to enlarge
Click to enlarge Click to enlarge

Click to enlarge

سرژ آواکیان

سرژ آواکیان (ولادت1317ش) گرافیست، نقاش و پایه گذار زیر مجموعه های جدید رشتۀ گرافیک در ایران مانند طراحی حروف گرافیک تلویزیونی و چاپ گرافیک، در تبریز به دنیا آمد. وی دانش آموختۀ دانشگاه هنرهای زیبای کرویدون لندن در رشتۀ هنرهای تجسمی و دانشگاه لندن در رشتۀ نقاشی است.

ریاست گروه گرافیک دانشگاه تهران، عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران و شرکت در نزدیک به پانزده نمایشگاه داخلی و بین المللی، نمایشگاه هنرهای زیبای ایلینگ لندن، نمایشگاه بین المللی هنر معاصر ایران و سومین نمایشگاه دو سالانۀ تهران از جمله فعالیت های حرفه ای وی محسوب می شوند.

مهم ترین آثار گرافیکی آواکیان عبارت اند از: طراحی با حروف الفبای ارمنی، طراحی پاکت پفک نمکی و طراحی پاکت شیر صنایع شیر ایران. آواکیان نخستین ایرانی عضو انجمن طراحان انگلستان (LSIAD) است.



Click to enlarge Click to enlarge
Click to enlarge

Click to enlarge

موشق سارواریان

موشق سارواریان (سروری) (1289-1360ش)، گرافیست، طراح صحنه، کارگردان سینما و از پیشگامان گرافیک نوین ایران، در تهران به دنیا آمد. وی دانش آموختۀ رشتۀ علوم سیاسی و اجتماعی از دانشگاه ایروان بود.

موشق سارواریان در 1307ش به همراه برادرش، ناپلئون، نخستین پوسترهای سینمایی را در ایران طراحی کردند. آنها همچنین در 1309ش نخستین کارگاه تبلیغاتی ایران را در خیابان لاله زار بنا نهادند.

مهم ترین آثار طراحی سارواریان عبارت اند از: دکور فیلم شب نشینی در جهنم، که با توجه به سال ساخت آن از شاهکارهای سارواریان در تاریخ سینمای ایران است و دکور فیلم هایی مانند زندانی امیر( اسماعیل کوشان، 1327ش) و رستم و سهراب (شاهرخ رفیع، 1336ش).

وی در عرصۀ کارگردانی هم فعال بوده و فیلم های شبنشینی در جهنم (همکاری با ساموئل خاچیکیان)(1336ش)، شاهنامه آخرش خوشه، حاجی جبار در پاریس و مهتاب خونین مهم ترین آثار او در این زمینه به حساب می آیند.

Click to enlarge
Click to enlarge Click to enlarge

logo-samandehi