چهارمین دوره مسابقه طراحی سازه نجات تخم مرغ


به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن علمی معماری مهراز، برای شرکت در این مسابقه می بایست سازه ای خاص ساخته شود و تخم مرغ به گونه ای در آن جاسازی شود که در اثر سقوط سازه محافظ از ارتفاعی مشخص، تخم مرغ از سازه خارج شده و کم ترین آسیب را دیده باشد. ارائه خلاقیت و ایده ای نو برای محافظت تخم مرغ و داشتن طرح فنی و مهندسی و از پیش آماده، عامل سالم ماندن تخم مرغ و امتیازآفرین می باشد.

اهداف
این مسابقه که همه ساله دردانشگاه های مختلف برگزار می شود، در واقع برای کشف و به کارگیری خلاقیت های مختلف و نوآوری های مبتکرانه می باشد. در واقع این مساله از آنجا مطرح شد که ناسا برای پرتاپ ماهواره و کاوشگر به سطح اجرام آسمانی از جمله سیارات و همچنین رساندن امکانات و وسایل لازم به فضانوردان ساکن در فضا تصمیم به انجام آزمایشاتی در این مورد گرفت که بتوان اجسام شکننده را به گونه ای از فاصله مشخص رها نمودکه تا حد ممکن آسیبی به شی مورد نظر نرسد. چرا که کاوشکر باید درون سازه هایی قرارگیرند که پس از برخورد با سیاره ها و اجرام آسمانی بتوانند ضمن کاستن سرعت، به سادگی و با حفظ محموله درون خود با کمترین خسارت بر سطح سیاره مورد نظر نشسته و به کاوش و بررسی بپردازند و اطلاعات کسب شده را به زمین ارسال کنند. همچنین ارائه ایده هایی برای کاهش آسیب به بسته هایی که از طریق هواپیما حفاظت از بسته های پستی، طراحی پوشش ،برای کمک رسانی به مناطق مختلف فرستاده می شود های حفاظتی چتر باران و... هم می تواند کاربرد نتایج این مسابقه را مورد هدف قرار دهد. علاوه بر اهداف یاد شده انجمن علمی معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران درصدد است تا برای اولین بار قوانین و شیوه اجرای این نوع مسابقات را در قالب یک طرح پژوهشی استاندارد سازی نماید.
با توجه به اهمیت این مسابقه، استقبال دانشجویان و بالابردن سطح علمی و خلاقانه سازه های مورد آزمایش، انجمن علمی معماری تصمیم بر برگزاری دومین دوره این مسابقات در دانشگاه شهید رجایی تهران در سطح منطقه ای گرفت و همچنین گستردگی زمینه های علمی و خلاقانه مسابقه این امکان را فراهم می آورد تا دانشجویان اکثر رشته ها به خصوص معماری، فیزیک، مکانیک، عمران و ... بتوانند در این مسابقه شرکت کنند.

قوانین مسابقه:

1. مواد مورد استفاده جهت ساخت سازه (گروه ها تنها موظف اند از موارد ذکر شده استفاده کنند.) 1 چوب بالسا،چوب بستنی،خلال دندان،سیخ چوبی،ماکارونی،کاغذ معمولی ،کاغذ پوستی ،کاغذ کالک،مقوا(در گرم های مختلف)،روزنامه،صفحه های پلاستیکی(تاکید میشود که حالت ضربه گیری برای تخم مرغ نداشته باشد،در غیر این صورت گروه از دور مسابقات کنار گذاشته میشود.) ،نخ،ریسمان و چسب(تنها برا اتصال قطعات سازه استفاده شود. )

2. . سازه در محل برگزاری مسابقه و در حضور داوران طی 3/5 ساعت (8:30 الی 11) ساخته و با اجازه آنها پرتاب میشود.لذا ضروری است تیم ها در روز برگزاری مسابقه با آمادگی درمکانی که درذیل اشاره شده برای ساخت سازه اصلی ونهایی ، قبلی رأس ساعت حضور پیدا کنند. لازم به ذکر است که از حضور تیم هایی که به هر دلیل برای ساخت سازه درمحل حاضر نباشند وسازه ای ازپیش ساخته شده را به همراه داشته باشند جلوگیری می شود.

3. تهیه وهمراه داشتن وسایل و مواد برای ساخت سازه برعهده تیم ها می باشد. لازم به یادآوری است که ساخت سازه،محدود به مواد ذکر شده در بند 1 می باشد و بکاربردن هرنوع ماده دیگری، سازه را از دور مسابقات حذف می کند.

4. به وزن دستگاه امتیاز تعلق می گیرد، به این صورت که هرچه سازه سبک تر باشد 4 امتیاز بیشتری نسبت به دیگر سازه ها کسب می کند. حداکثر وزن دستگاه نباید از 1 کیلوگرم بیشتر باشد در غیر این صورت ازآن تیم 200 امتیاز کسر و سپس اجازه پرتاب داده خواهد شد.

5. به دقت پرتاب امتیاز تعلق می گیرد . به این صورت که محل فرودسازه هرچه به مرکز سیبل فرود نزدیک تر باشد، امتیاز یشتری نسبت به دیگر سازه ها کسب می کند. .(فاصله،از مرکز ثقل سازه تا خال سیبل میباشد.)

6. .خلاقیت نیز شامل امتیازات گروه ها میباشد که در دو بخش ارزیابی میشود:

الف- پیش از ساخت و در حین ساخت: فرم و ظاهر زیبا و تازه و خلاقانه ...

ب-پرتاب و فرود: نحوه پرتاب و چگونگی فرود و بیرون آمدن تخم مرغ ...

7. بیشترین زمان، صفرامتیاز و کمترین زمان هم به طبع امتیاز کامل را خواهند داشت و سایر گروه ها به نسبت این دو زمان، امتیاز خواهند گرفت.

8. به نسبت سالم بودن تخم مرغ (سالم/ترک برداشته/شکسته) و هم چنین وضعیت تخم مرغ (درون/ بیرون سازه) ضریب تعلق می گیرد و اگر بعد از برخورد سازه با زمین تخم مرغ سالم بماند و روی زمین بغلتد، بیشترین ضریب را خواهد داشت.

9. .حداکثر ابعاد سازه از لحظه رها شدن تا فرود می بایست دراندازه 70 سانتی متر باشد.

10. .ارتفاع پرتاب سازه بین 12 تا 15 متر می باشد.

11. .به هر تیم تنها یک عدد تخم مرغ خام تعلق می گیرد وبا فرارسیدن نوبت هرتیم، تخم مرغ تحویل داده می شود.

12. .مهم سالم ماندن تخم مرغ است نه سالم ماندن دستگاه .

13. روند طراحی سازه مورد اهمیت است. لذا ارائه نحوه تحلیل و دستیابی به هدف مسابقه الزامی است و گروه ها باید کانسپت و ایده ی خود را به یکی از دو روش نوشتاری (در اندازه یک برگه A3 یا A4) یا تصویری (عکس یا طراحی دستی حداقل در یک برگه A3) ظرف مدت حداکثری 5 دقیقه ارائه دهند.

14. موادی که در ساخت سازه نباید استفاده کرد:

- چتر، فنر یا وسیله مشابه آن که عملکرد بادگیری دارد.

- مواد شکستنی و شیشه ای یا مواد نفتی و مایعات.

-هرگونه وسیله یا مصالح که عملکرد ضربه گیری و پُرکنندگی دارد یا به عنوان محافظی برای تخم مرغ ، منجر به سالم ماندن تخم مرغ شود مثل پنبه، پوشال،فشرده کردن مقوا یا کاغذ یا استفاده از چسب. و همچنین اگر به هر دلیلی مورد تایید داوران نباشد ، خطا محسوب می گردد و از دور مسابقات حذف می گردد .


15. سازه ایزوله باشد و به جایی متصل نباشد و باعث خرابی محیط اطراف نگردد .

16.سازه موتوردار نباشد.

17. هر تیم تنها می تواند یک سازه را پرتاب کند.

18. تفسیر قوانین برعهده هیأت داوران می باشد .

19. تعداد اعضای هر تیم حداکثر 5 نفر می باشد.

20. هرتیم، نیاز به یک اسم برای معرفی ویک سرگروه برای اجرای مسابقه وپرتاب سازه دارد که بایستی درروز ثبت نام مشخص شود.

21. برای ثبت نام، نام، کدملی، شماره دانشجویی و شماره همراه اعضای تیم ها لازم است.

22. هر شرکت کننده، تنها حق ثبت نام در یک تیم را دارد. افرادی که در چند تیم شرکت کرده باشند، حذف خواهند شد.

23. .درروز برگزاری مسابقه،لازم است سرگروه تیم، برای تحویل تخم مرغ وپرتاب سازه، کارت دانشجویی خودراارئه نماید.

24. هزینه ثبت نام هر تیم 45000 تومان می باشد.

برنامه های جنبی طرح :

کارگاه آموزشی به منظور آمادگی بیشتر و دریافت ایده ها و بالا رفتن سطح علمی مسابقه در روز دوشنبه 13 آذرماه در سالن اجتماعات شهید طهرانی مقدم دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار میگردد.استاد، جناب دکتر امید رهایی می باشند.

جوایز:

برنده با توجه به قوانین گفته شده ،مشخص خواهد شد .سه گروه با برترین امتیازها به عنوان گروه های اول و دوم و سوم انتخاب خواهند شد.

گروه اول: 1500000 تومان

گروه دوم: 1000000 تومان

گروه سوم: 700000 تومان

خلاقانه ترین سازه: 300000 تومان

زمان بندی و مکان اجرای مسابقه:


مهلت ثبت نام تا پنجشنبه 9 آذر ماه میباشد.

زمان برگزاری مسابقه روزهای 20 ، 21 و 22 آذرماه در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی می باشد.

ساعات برگزاری از 8:30 الی 16 می باشد.

سازه ها بعد اتمام ساخت، وزن کشی، دریافت نوبت و راس ساعت 12 پرتاب خواهند شد.

درصورت نیاز به هماهنگی و ثبت نام ،ارائه هرگونه نظر و پیشنهاد، و یا دریافت اطلاعات،با شماره ( 09390939785 محمد مهدی معنوی) در ارتباط باشید.

متن کامل شیوه نامه اجرای مسابقه : شیوه نامه اجرای چهارمین دوره مسابقه طراحی سازه نجات تخم مرغ.pdf

لینک ثبت نام

logo-samandehi