فراخوان دومین جشنواره مد و لباس فارس


جشنواره مد و لباس اسلامی ایرانی به منظور معرفی الگوها و سبکهای اصیل و نوین اسلامی و ملّی در پوشش و سبک زندگی که هویت و اصالت خود را از نمادهای فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی گرفته است، برگزار می شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، رئیس گروه ادبی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس اعلام کرد: این جشنواره محل مناسبی است برای نمایش توانمندیها و ظرفیتهای فرهنگ و هنر ایرانی و صنایع و اصناف پیشرو داخلی و نیز سایر بخشهای عمومی و خصوصی مرتبط در راستای طراحی، تولید و اشاعه الگوهای نوین برای رفتارهای اجتماعی اعم از پوشش و آراستگی محیط زندگی به خصوص برای نسل جوان با این هدف که بتوانند در انتخاب سبک رفتار از مدلهای برآمده از هویت اسلامی ـ ملّی خود الگو بگیرند. نمایش طرحهای لباس و پارچه، الگوهای پارچه، کالاها، صنایع و هنرهای وابسته به پوشاک و مجموعه فعالیتهایی که در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی و موازین شرعی در راستای معرفی سبک زندگی اسلامی، ایرانی قابلیت معرفی دارند،و تحقق بخش مهمی از اهداف اقتصاد مقاومتی نیز رسالت این جشنواره است.

وی اهداف جشنواره فوق را فراهم کردن زمینه های بکارگیری و اشاعه نمادها،نشان ها و مولفه های هویت اسلامی ایرانی درعرصه مد و لباس و سبک زندگی، هدایت بازار پوشاک به سوی تولید داخلی و تشویق آحاد مردم به پرهیز از انتخاب ومصرف الگوهای بیگانه وغیرمانوس با فرهنگ و هویت ایرانی و تقویت اقتصاد مقاومتی بیان کرد و افزود: ایجاد اشتغال پایدار در عرصه صنعت پوشاک و نساجی کشور، ارج نهادن چهره های ماندگار هنر ، مد و صنعت لباس و نساجی و تشویق طراحان مستعد و تجلیل از دست اندرکاران موفق صنعت نساجی و تولید پوشاک داخلی و زمینه سازی برای ورود مفاهیم علمی و پژوهش های تخصصی و میان رشته ای به عرصه مد و لباس و فراهم کردن بستر آشنایی با تحولات مد و پوشاک در جهان است.

شفیعی ادامه داد: بر این اساس، در این دوره از جشنواره مد و لباس علاقه مندان می توانند ضمن ارسال طراحی لباس در مسابقه زنده طراحی لباس شرکت کنند؛ این در حالیست که بخش غیر رقابتی شامل علمی، دانشگاهی، صنعت و فناوری های نوین، نمایش، نشست و کارگاه های علمی می شود.

دبیر کارگروه مد و لباس استان در ادامه گفت: در این دوره از جشنواره مد و لباس فارس، بخش سازمان ها، انجمن ها، تشکل های مرتبط و موسسات هنری مد و لباس حضور دارند و استان ها و اقوام(بصورت غیرمتمرکز در سراسر کشور) و عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی(فروش غیر متمرکز) در نظر گرفته شده است.

شفیعی افزود: در بخش طراحی(نمایش و مسابقه)به منظور ترغیب و تشویق طراحان عرصه مد و لباس وارائه الگوهای شایسته و فراهم ساختن فضای رقابتی سالم در بین فعالان این عرصه و همچنین کمک به ارتقای سطح روشها و حرفهایتر شدن آنها، بخش نمایش و مسابقه طراحی با الهام اصیل و هویت از فرهنگ و هنر اسلامی، ایرانی را با اهداف زیر برگزار می کند.

١/١طراحی لباس

الف)رقابتی

شرایط شرکت در مسابقه :

١-ارسال تصاویر طرح اجرا شده به صورت رنگی در قطع A٣ از سه زاویه )روبه رو- پهلو – پشت( به همراه دو تصویر از مراحل اجرای کار )برش و دوخت( الزامی است..

٢-استاندارد سایز لباسها میبایست بر مبنای سایزهای ۳۸- ۴۰- زنانه و ۴۸- ۵۰ مردانه باشد.

٣-آثار ارائه شده توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به جشنواره راه خواهد یافت.

٤-نتایج پس بررسی آثار ارسالی در زمان اعلام شده به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید.

٥-طرح های ارائه شده درصورت انطباق با اهداف جشنواره قابل بررسی است.

٦-ارائه مبانی نظری و شناسنامه طرح های ارائه شده در کلیه بخشها (حداکثر ۱۰۰ کلمه)الزامی است.

٧-هر طراح یا تولید کننده میتواند حداکثر با ٣ اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.

٨-استفاده ازپارچه و محصولات تولید داخل در تهیه لباس امتیاز ویژه خواهد داشت.

٩-تصمیم گیری درخصوص موارد پیش بینی شده بر عهده دبیرخانه جشنواره است.

١٠-لازم است آثار طراحی شده نو و خلاقانه بوده و برای اولین بار ارائه شده باشد.

١١-آثار گروه های کاربردی بصورت مستقل داوری و نمایش داده خواهد شد.

معیارهای تخصصی طراحی لباس

خلاقیت، نوآوری و ابتکار موجود در طرح و تناسب رنگ

تطابق با شاخصهای فرهنگ عمومی و کلیات شئونات اسلامی ایرانی لباس در تمامی مراحل طراحی

تطابق با اصول علمی و مدرن موجود در بخشهای مختلف مسابقه

زیبایی و دقت در انتخاب پارچه و دوخت مناسب

استفاده صحیح از انواع ملحقات برای پوشاک

استفاده از فناوریهای نوین در طراحی، برش و دوخت لباس

بخش های مسابه

١-( پوشاک بانوان )

شامل:١-١)اجتماع :

*چادر و پوشش سر، *مانتو وسایر پوشش های اجتماع

١-٢) مجلسی و مناسبتی

١-٣) مشاغل

٢- ( پوشاک آقایان )

٢-١)اجتماع

٢-٢) مجلسی و مناسبتی

٢-٣) مشاغل

ب: غیررقابتی

١- در این جشنواره بخشی با عنوان آزاد با حضور طراحان حرفه ای و دارندگان مزون ها که تمایل به ارائه و نمایش آثار خود در بخش خارج از مسابقه دارند، اختصاص یافته است.

هیات داوران این بخش بر اساس رزومه و سوابق افراد نسبت به حضور و یا عدم حضور متقاضیان تصمیم خواهد گرفت.

ارایه آثار بر اساس موضوع اعلامی جشنواره بصورت مجموعه )کالکشن( حداقل دارای پنج طرح پس از

احراز و تایید حضور الزامی است.

٢-" ویترین ملی"

طراحان و تولید کنندگان حرفه ای دارای برند،که آثار آنها با کیفیت بالا به تولید انبوه رسیده است در

این بخش شرکت خواهند کرد.

هیات داوران این بخش بر اساس رزومه متقاضیان و ظرفیت موجود تصمیم میگیرد.

٢/١بخش مسابقه زنده طراحی لباس:

الف - متقاضیان شرکت در این بخش با گرایش لباس اجتماع بانوان میتوانند ضمن ثبت نام در سایت جشنواره آمادگی خود را در فرم ارایه شده اعلام نمایند و کلیه سوابق تخصصی خود و افراد گروه سه نفره خود را متشکل از(طراح / الگو ساز / دوزنده)را به عنوان رزومه فعالیت و توانایی مشخص نمایند . هیات انتخاب پس از بررسی فرم های ارسالی و با در نظر گرفتن مندرجات اعلامی و اولویت متقاضیان نسبت به انتخاب گروه اقدام می نمایند و نتایج نهایی شرکت کنندگان از طریق سایت مربوطه در مدت برپایی کارگاه جشنواره به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. در این بخش قرار است گروه های زنده طراحی و دوخت لباس آثار خود را ارایه نمایند و در پایان گروه برگزیده به عنوان گروه برتر معرفی و در مراسم اختتامیه از ایشان تقدیر بعمل خواهند آمد.

ب- این مسابقه بصورت مجزا و مستقل برای تولید کنندگان و بنام نشان تجاری و یا موسسه تولیدی آنان نیز فراهم خواهد بود .

ج – این مسابقه بصورت مجزا و مستقل در حوزه محصولات عفاف و حجاب نیز برگزار خواهد شد.

٢-بخش علمی – دانشگاهی (غیر رقابتی)

الف: نشست های علمی و کار گاه های آموزشی:

برگزاری نشست های علمی و کار گاه های آموزشی تلاشی در راستای اغنای روحیه کاوشگری جامعه علمی – دانشگاهی و پژوهشگران در جهت کسب معلومات و اطلاع از یافته های جدید در عرصه علم و دانش است. علاوه بر آن برگزاری کارگاه آموزشی موجب تجمیع تجربیات و برقراری ارتباط مستقیم اساتید، پژوهشگران و علم آموزان می باشد. لذا کمیته علمی و دانشگاهی با شناسایی نیاز های آموزشی با دعوت از اساتید، صاحب نظران، پیشکسوتان حوزه مد و لباس اقدام به برگزاری دوره های آموزشی می نماید.

مشخصات دقیق عنوان و زمان نشست ها وکارگاه ها متعاقبا اعلام خواهد شد.

ب)حضور مراکز علمی و دانشگاهی:

فضای نمایشگاهی و کارگاهی در هر یک از روزهای نمایشگاه طبق زمانبندی مشخص اعلامی، هر روز به یکی از مراکز علمی آموزشی و دانشگاه ها اختصاص می یابد که می توانند دستاورد ها و فعالیت های خودر را در آن روز به نمایش بگذارند. بنابراین شرکت کنندگان دانشگاه در روز حضور می توانند از این فرصت یک روزه برای برگزاری کارگاه از ایده تا اجرا، نشست های علمی، ارایه دستاورد های دانشگاهی، مسابقه دانشجویی و ... بپردازند.

برپایی این بخش مشروط به اختصاص فضای کافی در مجموعه نمایشگاه خواهد بود.

٣-صنعت و فناوری های نوین:

٣-١):نمایش

- نمایش نوآوری در طراح لباس و ارائه ماشین آلات مرتبط

- نمایش و ارائه اکسسوری پوشاک و اتیکت و برچسب های پوشاک

- نمایش یراق آلات پوشاک

- نمایش تکنیکهای چاپ و پارچه سازی و روشهای نوین

٣-٢)نشست و کارگاه های علمی:

بر اساس ظرفیت های موجود حوزه های مختلف صنعت پارچه ولباس و ملحقات آن فهرست نشست ها و کارگاه های علمی در سایت جشنواره منتشر و اطلاع رسانی خواهد شد.

ب: حضور مراکز آموزشی و دانشگاهی به منظور اریه دستاورد های نوین در حوزه مد و لباس

٤-سازمان ها،انجمن ها،تشکل های مرتبط و موسسات هنری مد و لباس

در راستای معرفی دستاوردهای حوزه مد ولباس کشور سیاست هویت سازی و حمایت از فعالان این بخش و ایجاد تعامل و ارتباط حرفه ای بین اجزای صنعت مد و لباس و به دنبال اقدامات گسترده صورت گرفته توسط نهادهای دولتی و غیر دولتی راه اندازی انجمن ها و موسسات فرهنگی_هنری،اتحادیه ها ودستگاه های عضو کارگروه مقرر شد این مراکز به صورت مستقل دردومین جشنواره مد و لباس فجراستان فارس حضور یابند.

١-٤)دستگاه های دولتی و نهادهای دولتی فعال

دستگاه های دولتی و نهادهای غیر دولتی فعال در حوزه مد ولباس کشور و عضو کارگروه ساماندهی مد ولباس و

نهادهای مرتبط و یا بهره منداز خدمات این حوزه با ارایه در خواست و تایید ستاد برگزاری امکان حضور خواهند

داشت.

٤-٢) موسسات و انجمن های هنری

معیارهای حضور در بخش موسسات و انجمن های هنری:

داشتن مجوز فعالیت در حوزه مد و لباس از کارگروه ساماندهی مد و لباس

فعال بودن در چارچوب اهداف تعیین شده

ارائه طرحهای مناسب براساس ماموریتهای اعلام شده

دارا بودن برنامه برای حضور در جشنواره

٥-اقوام

در این بخش هر یک ازشهرستان ها می توانند نسبت به حضوردر جشنواره فجر استانی اقدام نماید و انواع لباس های سنتی ،بومی و دستاوردها و طراحی های مد ولباس خود را ارایه دهند.

٦-عرضه محصولات کاربردی اسلامی ایرانی

همزمان درسال اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از ظرفیت های داخلی دومین جشنواره مد ولباس فجر

با همکاری و همیاریاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،سازمان های صنعت معدن و تجارت استان ، اتحادیه های عضو کمیسیون تولید وتوزیع کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور وهمچنین اتحادیه های صنفی تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک بصورت همزمان نسبت به فروش نمایشگاهی در مراکز عرضه خود اقدام می نموده و بستر لازم را برای دسترسی خرید محصولات اسلامی_ایرانی فراهم خواهند ساخت.

شرایط و مقررات کلی

١-شرکت در جشنواره مد و لباس فجر بر اساس بخش های مختلف، برای تمامی طراحان، تولیدکنندگان، عرضه¬کننده گان و فرهیختگان حوزه مد و لباس استان، آزاد است.

٢-حضور طراحان مرد و زن در هر دو بخش طراحی و اجرا بلامانع است.

٣-کلیه متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت و یا مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره و با طی مراحل اقدام به ثبت¬نام کنند.

٤-هر طراح یا تولید کننده می تواند حداکثر با ٣ اثر در هر بخش از جشنواره شرکت کند.

٥-به کلیه شرکت کنندگان که آثارشان به جشنواره راه یابد گواهی شرکت در جشنواره تعلق خواهد گرفت.

٦-واجدین شرایط دریافت غرفه مستقل و یا عمومی و شرکت کنندگان می بایست سایر شرایط حضور در نمایشگاه را که پس از اعلام پذیرش و ثبتنام منعکس خواهد شد رعایت کنند.

٧- کارگروه ساماندهی مد و لباس مجاز است از اثر تحویلی تصویربرداری و به صلاحدید خود از آن در بخش های مختلف مانند نمایش یا ژورنال استفاده کند.

٨- - کلیه شرکت کنندگان میبایست نسبت به تحویل آثار خود به دبیرخانه و دریافت آن در زمانبندی که توسط دبیرخانه جشنواره اعلام میشود اقدام کنند؛ در غیر این صورت دبیرخانه جشنواره هیچگونه مسئولیتی درقبال آثار تحویلی نخواهد داشت.

گفتنی است: زمان ثبت نام و ارائه آثار به دبیرخانه جشنواره تا ١٥دی ماه امسال است که نتایج این بخش از طریق سایت و یا کانال های ارتباطی جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد؛ نشانی دبیرخانه: شیراز،خیابان قصردشت،کوچه ٣٦ پلاک ١٩٣ موسسه فرهنگی هنری شهرراز، شماره تماس:٠٧١٣٦٢٦٩٤٩٤ و ٠٧١٣٦٢٦٦٧٨٧می باشد.

گفتنی است که زمان و مکان برگزاری متعاقبا اعلام خواهد شد؛ دومین جشنواره مد و لباس فجر استان فارس توسط موسسه فرهنگی هنری(چند منظوره) مهر نیکان شهرراز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می شود.

logo-samandehi