فراخوان مسابقه طراحی پاویون حیات وحش کنیا


فراخوان مسابقه طراحی پاویون حیات وحش کنیا منتشر شد که بر طبق آن شرکت برای عموم در این رویداد آزاد است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، در توضیح این مسابقه آمده است: با گذر سال‌ها و پیشرفت تکنولوژی بشر هر روز بیشتر و بیشتر نسبت به اکوسیستم طبیعی که خودش زمانی بخشی از آن بوده بی‌تفاوت می‌شود. تخریب بی‌سابقه طبیعت المان‌های کلیدی مثل جنگل‌ها، شاخ و برگ‌ها، زندگی وحشی و زیستگاه‌های دریایی را به رویاهایی برای بشر تبدیل کرده است.

آسیب‌های ایجاد شده اتفاق‌های بزرگی مثل تغییرات اقلیمی، نابود شدن زیستگاه‌ها، تخلیه منابع طبیعی و افزایش ریسک فجایع طبیعی را رقم زده‌اند.

بشر تنها زمانی می‌تواند طبیعت و اجزای آن را درک کند که در اکوسیستم طبیعی باشد نه زمانی که در فضایی مصنوعی است که به دست خود او ساخته شده است. انسان باید به طبیعت نزدیک شود و تلاش کند ذات گیاهان و جانوران اطرافش را بشناسد. انسان نیاز دارد جغرافیا و سیستم‌های طبیعی منحصر به فرد و متنوع زمین مثل فصل‌ها، اقلیم‌ها، زنجیره‌های غذایی، حیات وحش و شاخ و برگ و ارتباط و همبستگی این اجزا با یکدیگر را بشناسد.

پارک ملی Amboseli ، واقع در کاجیادو، کنیا، یک پارک طبیعی حفاظت شده است. این پارک 392 کیلومتر مربع مساحت دارد که در مرکز اکوسیستمی 8000 کیلومتر مربعی در مرز کنیا-تانزانیا قرار دارد. قله Kilimanjaro، بلند ترین قله آفریقا، مشرف بر این پارک است. پارک Amboseli یکی از معروف‌ترین پارک‌های کنیا است. این پارک 5 گونه زیستگاه شامل، دریاچه خشک Amboseli، تالاب‌هایی با دریاچه‌های گوگرد، دشت‌ها و جنگل‌ها را در بر دارد. این پارک به خاطر تنوع پوشش‌های گیاهی در طول فصل‌های خشک بهترین موقعیت‌ها را برای به نمایش گذاشتن حیات وحش آفریقا ایجاد کرده است. این پارک معروف است چون بهترین مکان برای نزدیک شدن به فیل‌ها را ایجاد کرده. متأسفانه کرگدن سیاه منقرض شده اما شیر، پلنگ، فیل و بوفالوی آفریقایی هنوز در این پارک موجود هستند.

هدف از مسابقه طراحی پاویون حیات وحش کنیا طراحی یک غرفه مستقل در مرکز پارک ملی Amboseli است. این پاویون راه‌های جدیدی برای تجربه و مشاهده حیات وحش و نزدیک شدن به طبیعت را در اختیار بازدید کنندگان می‌گذارد. طرح پیشنهادی باید پاویونی در این فضای حساس باشد. این طرح باید به چشم و گوش بازدیدکنندگانی که با اکوسیستم ارتباط برقرار کنند، تبدیل می‌شود.

طرح ارسال شده باید تلاش کند تا پنجره‌ای برای بشر باشد تا بتوانند از طریق آن دیدگاه‌های جدیدی از طبیعت را تجربه کنند. در واقع این پاویون باید “منطقه‌ای برای تفکر” باشد. منطقه‌ای که حواس بویایی، لامسه و بینایی افراد را فراتر برد. شرکت کنندگان می‌توانند عملکردهایی برای این پاویون در نظر داشته باشند که به کانسپت پروژه‌شان مرتبط باشد(البته غرفه‌ها می‌توانند عملکرد خاصی هم نداشته باشند.). ین پاویون می‌تواند یک فضای دنج کوچک، جایگاهی برای رصد کردن طبیعت، چاله‌ای برای ایستادن عکاس، یک مرکز مدیتیشن یا پاویونی باشد که عملکرد خاصی ندارد و بر ذهن بازدیدکنندگان اثر می‌گذارد.

شرکت‌کنندگان باید طوری طراحی کنند که کمترین آسیب را به سایت وارد کنند. حجم و ترکیب‌بندی متریال‌ها باید مدولار و نفوذ پذیر باشد تا سرزندگی و هویت فضا را نشان دهد. طرح ارائه شده باید ساختاری با مصرف انرژی کم باشد و بر اساس ایده‌هایی مثل ماندگاری و پایداری طراحی شده باشد.

غرفه باید یک نقطه مرجع قوی باشد که آگاهی نسبت به حفاظت از طبیعت را ایجاد کرده و روابط انسانی را با عناصر مختلف طبیعت پیوند دهد.

نتایج این مسابقه 4 آذر ماه اعلام می‌شود و بر اساس آن در مجموع 2,00,000 روپیه به عنوان جایزه طرح‌های برگزیده به برندگان ارائه می‌شود.

جوایز:

رتبه اول: 1,00,000 روپیه + گواهی شرکت در مسابقه
رتبه دوم: 60,000 روپیه + گواهی شرکت در مسابقه
رتبه سوم: 40,000 روپیه + گواهی شرکت در مسابقه
علاوه بر این رتبه‌های اول تا سوم از 10 اثر هم تقدیر به عمل خواهد آمد.

علاقه‌مندان به حضور در این مسابقه می‌توانند از 8 مهرماه تا 9 آبان ماه سال جاری آثار خود را ارسال کنند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر به لینک سایت مراجعه کنند.

تیم‌های شرکت کننده در صورتی که به هر یک از قوانین مسابقه یا ارسال آثار توجه نکرده باشند از ادامه مسابقه منع می‌شوند. شرکت‌کنندگان باید این قوانین را بپذیرند.

مسابقه طراحی پاویون حیات‌وحش کنیا رقابتی بین‌المللی است که با هدف تولید ایده‌های مفید توسط archasm برگزار می‌شود. هیچ برنامه‌ای برای ساخت این پاویون وجود ندارد. تنها هدف این مسابقه ایده پردازی است.

logo-samandehi