فراخوان سوگواره‌های عاشورایی پوستر هیأت


هنرمندان مسلمان، هرگز نتوانسته‌اند نسبت به واقعه عظیم کربلا بی‌تفاوت باشند و فرهنگ غنی عاشورا در طول تاریخ تأثیرهای بی‌بدیل و غیر قابل‌انکاری بر هفت هنر گذاشته است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی سوگواره‌، عکس و پوستر هیأت، ابزارهای رسانه‌ای و هنری هستند که در خدمت فرهنگ غنی عاشورا و هیأت قرار گرفته‌اند. عکس هیأت، عامل عمق‌بخشی به نگاه‌ها و رواج فرهنگ زیبا و پرشور هیأت است و می‌تواند پایان‌بخشِ غفلت یا عبور سطحی از کنار صحنه‌های ناب هیأت باشد.

پوستر هیأت نیز بیرق و شعاری برای تبلیغ حقایق ارزشمند است.
پوستر همانند گنبد که مهم‌ترین نماد حرم است، نمای بیرونی هیأت و جلوه‌گر زیبایی‌های آن است. تعداد مخاطبانِ پوستر اطلاع‌رسانی هیأت، گاهی از تعداد مخاطبانِ خود هیأت بیشتر است.
سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، قرار بوده و هست که بین هنرمندان و هیأت‌ها ارتباط و تعاملی برقرار کند و زمینه را برای شناسایی، سازماندهی و رشد استعدادهای نهفته در هیأت‌ها فراهم کند.

بخش اصلی ( پوسترهای اطلاع رسانی هیأت):

موضوع بخش اصلی فراخوان تمام پوسترهای اطلاع‌رسانی هیأت می‌باشد که خود به سه زیربخش تقسیم می شود. برای هرکدام از زیربخش‌ها 3 جایزه(بدون رتبه‌بندی) در نظر گرفته شده است. از این دوره باهدف تقویت کار تیمی (Team working) و ارتقای تخصصی سطح هنری پوسترهای اطلاع‌رسانی هیأت علاوه‌بر انتخاب پوستر برتر در این بخش، در 6 بخش تخصصی هم آثار مورد داوری قرار خواهند گرفت: 1. تصویرسازی 2.حروف‌نگاری 3. چیدمان متن(لی‌اوت) 4. ترکیب‌بندی 5. ایده پردازی و خلاقیت 6. عکاسی (کاربرد عکس در پوستر)

• پوسترهای محرم

تمام پوسترهای اطلاعرسانی مرتبط با عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم و صفر از جمله سیاهپوشان، پیشواز محرم، دهه اول، مراسمهای اربعین و غیره در این بخش جای میگیرند.

• پوسترهای هفتگی هیأت

یکی از تبلیغات مهم و موثر هیأت، پوسترهای جلسات هفتگی است که نمایانگر زنده بودن فرهنگ اهل‌بیت(ع) به طور منظم در تمام طول سال و در سطح جامعه است که متأسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این بخش از سوگواره به پوسترهای اعلان برنامه هفتگی هیأت پرداخته شده است. باید به این نکته توجه شود که پوسترهای اعلان مراسم هفتگی که مناسبت خاصی را پوشش میدهد مانند همزمانی شهادت امام‌صادق (ع) با جلسه هفتگی هیأت، در بخش سایر مجالس هیأت قرار میگیرد.

• پوسترهای سایر مجالس هیأت

در این بخش، پوستر اعلان تمام مناسبتهایی که دربخش اول و دوم جای نمی‌گیرند مورد بررسی قرار می‌گیرد. اعم از میلادها و جشن‌ها، ایام فاطمیه، مناسبت‌های ماه مبارک رمضان، ، سایر شهادتها و...

بخش جنبی:
• پوسترهای عاشورایی

پوسترهای عاشورایی موضوع بخش جنبی ششمین سوگواره عاشورایی پوستر هیأت می‌باشد. در بسیاری از سوگواره‌های مشابه، این بخش اصلی‌ترین قسمت فراخوان می‌باشد، اما در سوگواره‌ عاشورایی پوستر هیأت، به جهت اهمیتی که پوسترهای اعلان و اطلاع‌رسانی داشته، آثاری که برای این منظور نبوده و صرفا جهت تبلیغ مفاهیم عمیق عاشورایی طراحی شده‌اند در بخش جنبی قرار می‌گیرند.

جوایز بخش‌ اصلی
پوستر برتر: چهار میلیون تومان - دو میلیون تومان کمک به هیأت
بخش تصویرسازی: یک میلیون تومان - یک میلیون تومان کمک به هیأت
بخش حروف‌ نگاری: یک میلیون تومان - یک میلیون تومان کمک به هیأت
بخش چیدمان متن(لی‌اوت): یک میلیون تومان - یک میلیون تومان کمک به هیأت
بخش ترکیب‌ بندی: یک میلیون تومان - یک میلیون تومان کمک به هیأت
بخش ایده پردازی و خلاقیت: یک میلیون تومان - یک میلیون تومان کمک به هیأت
بخش عکاسی(کاربرد عکس در پوستر): یک میلیون تومان - یک میلیون تومان کمک به هیأت
به همراه سه جایزه پانصد هزار تومانی درهر یک از بخش‌های محرم ،جلسات هفتگی ،سایر مناسبت‌ها

جوایز بخش‌ جنبی:
برگزیدۀ بخش پوسترهای‌ عاشورایی: دومیلیون تومان

قوانین:


1- دبیرخانه سوگواره، ارسال‌کننده را صاحب اثر می‌شناسد و در صورت اثبات خلاف آن، اثر مربوطه را از مسابقه حذف نموده، و گزارش تخلف را برای طی مراحل قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارائه خواهد داد.
2- برگزار کننده مجاز است که از آثار ارسالی برای انتشارات، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و ارتقای سطح هنری هیأت‌های مذهبی استفاده نماید.
3- فایل آثار منتخبِ کتاب، با کیفیت اصلی با عنوان «نذرماندگار» در اختیار هیأت‌های حسینی، جهت استفاده در طرح‌های مذهبی قرار می‌گیرد.
4- در بخش اصلی، هنگام ارسال اثر، باید مشخصات هنرمندان همکار (درصورت وجود) در بخش‌های تخصصی درج گردد. بدیهی است آثار «تولیدی» در سوگواره شرکت داده می‌شوند و آثار غیرتولیدی، اینترنتی و ... در بخش‌های تخصصی مورد داوری قرار نمی‌گیرند.
5- محدودیتی در تعداد آثار ارسالی و یا سال تولید آثار وجود ندارد.
6- برای شرکت در سوگواره می‌بایست از طریق نشانی اینترنتی poster.1542.ORG ثبت‌نام نموده و آثار خود را بارگزاری نمایید .
7- جایزه هیأت در بخش اصلی، اختصاص به هیأتی دارد که پوستر متعلق به آن هیأت است.
8- آثار باید فرمت jpg و با کیفیت 300 dpi در اندازه A3 و درحالت چهار رنگ cmyk ارسال شود.
9- ارسال اثر به منزله پذیرش مقررات سوگواره است.

مهلت ارسال آثار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

logo-samandehi