فراخوان پنجمین جشنواره عکس «بیرجند در قاب ایران»

سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیرجند با هدف به تصویرکشیدن واقعیت امروز شهر بیرجند پنجمین دوره جشنواره بیرجند در قاب ایران را در قالب یک گردهمایی بزرگ عکاسی از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۹۴ برگزار می‌کند. در این مدت شرکت‌کنندگان جشنواره در بیرجند میهمان برگزارکننده بوده و ضمن عکاسی در شهر و شرکت در کارگاه‌های آموزشی، داوری جشنواره نیز در پایان اردو صورت گرفته و طی مراسمی جوایز اهدا خواهند شد. شرایط و مقررات جشنواره به قرار زیر است:



محورهای موضوعی جشنواره: جشنواره در دو بخش برگزار می شود.

بخش یک: مناظر شهری
در این بخش عکس‌هایی مورد نظر است که موضوعات زیر را به تصویر کشیده باشد:
بافت معماری (جدید و قدیم)، مناظر و چشم انداز‌های شهری، میادین، بازار‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها، مکانهای زیارتی و توریستی، حضور مردم در شهر، و تمامی نشانه‌ها و نمادهایی که مربوط به بیرجند بوده و مستقیم یا غیر مستقیم بیرجند را معرفی می‌کنند.

بخش دو: معماری
در این بخش عکس‌هایی مورد نظر است که موضوعات زیر را به تصویر کشیده باشد:
معماری (نماهای داخلی و بیرونی بناهای تاریخی، معاصر و مدرن شهر بیرجند، نگاه خلاقه به عنصر نور و سایه در معماری شهری. توجه به فرم های موجود در معماری سنتی و معاصر

مقررات:
– همهٔ عکاسان آماتور و حرفه ای از سراسر ایران حق شرکت در جشنواره را دارند.
– به منظور ارتقاء کیفیت عکس های ارسالی برای جشنواره، یک اردوی عکاسی برای عکاسان استان خراسان جنوبی ویک اردو برای عکاسان دیگر شهرها که مایل به حضور در جشنواره هستند برگزار خواهد شد. همزمان با این اردوها کارگاه‌های آموزشی تخصصی نیز با حضور اساتید برجسته ای بصورت رایگان برگزار می گردد. کلیه شرکت کنندگان در این اردوها به مدت پنج روز در بیرجند میهمان برگزار کننده بوده و در این مدت هزینه اقامت آنان توسط سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیرجند پرداخت خواهد شد. برای شرکت در این اردوها و حضور در کارگاه های آموزشی علاقمندان می بایست از طریق سایت جشنواره ثبت نام نمایند.
– علاقه مندان برای شرکت در اردو ها باید رزومه سه سال اخیر به انضمام ۱ قطعه عکس پرسنلی با حجم حداکثر ۳۰۰ کیلوبایت را (فایل زیپ) برای دبیرخانه ارسال نمایند. کسانی که برای حضور در این اردوها دعوت می شوند موظفند در جشنواره شرکت نمایند.
– مهلت ثبت نام در اردوها از ۱۵ فروردین الی ۲۵ فروردین سال جاری می‌باشد که عکاسان موظفند بعد ار ثبت نام در
سایت جشنواره رزومه خود را ارسال نمایند.
– عکس‌های ارسالی می بایست در محدوده شهر بیرجند گرفته شده باشند.
– نگاه مستند به شهر بیرجند هدف و روش اصلی این جشنواره است. لذا عکس‌های دستکاری شده به شکلی که خاصیت مستند بودن عکس مخدوش گردد پذیرفته نمی‌شود.
– هر عکاس می‌تواند حداکثر چهارده عکس برای بخشهای مناظر شهری و معماری ارسال کند. این چهارده عکس می‌توانند در یک بخش، یا هر دو بخش ارسال گردد. در هرحال مجموع عکس‌های دو بخش روی هم نباید از چهارده قطعه تجاوز نماید.
– آثار می‌توانند رنگی یا سیاه و سفید باشند.
– آثار باید فقط به صورت فایل Jpeg و در اندازه ضلع بزرگ حداکثر۴۵ سانتیمتر روی CD یا DVD ارسال شوند و نیازی به ارسال پرینت یا نسخه چاپ شده نیست. نحوه نامگذاری فایل‌ها: از چپ به راست: شماره عکس – نام و نام خانوادگی – شماره بخش به صورت تایپ انگلیسی.
– شرکت کننده با ارسال آثار خود اعلام می کند که عکس‌های ارسالی متعلق به اوست ومسئولیت اخلاقی و حقوقی ناشی از این امر به عهدة فرستنده آثار است و مسئولیتی از این بابت متوجه برگزار کننده نیست. اما در صورت وقوع چنین امری هرگونه عنوان، جایزه و امتیازی که به ارسال کننده تعلق گرفته باشد از وی پس گرفته خواهد شد.
– حق استفاده از آثار پذیرفته شده برای برگزار کننده جهت امور نمایشگاهی، تبلیغاتی وانتشاراتی با رعایت حقوق معنوی عکاس (حق اثر) محفوظ است.
– ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است.
– تصمیم در موارد پیش بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.

جوایز در بخش مناظر شهری:
نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۲ میلون ریال
نفردوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال
نفرسوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۸ میلیون ریال
تقدیر دبیر جشنواره لوح تقدیر و مبلغ: ۳ میلیون ریال

جوایز در بخش معماری:
نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۸ میلیون ریال
نفردوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۷ میلیون ریال
نفرسوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۶ میلیون ریال

هیات داوران:
نادر داوودی، محمدمهدی رحیمیان، دکتر محمد ستاری، کریم متقی، مهدی مقیم‌نژاد و مهدی وثوق‌نیا.
رییس ستاد جشنواره: همایون شاکری
دبیر جشنواره: رضا خالدی

گاه‌شمارجشنواره:
اردوهای عکاسی برای عکاسان: ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۴
آخرین مهلت ارسال آثار: پایان ساعت اداری روز ۳۰ اردیبهشت ۹۴
داوری و انتخاب آثار: ۳۱ اردیبهشت ۹۴
اختتامیه و اهدای جوایز: ۳۱ اردیبهشت ۹۴

دبیرخانه:
استان خراسان جنوبی، بیرجند، انتهای میدان توحید، خیابان مفتح ۳۴، پلاک ۹، سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیرجند
تلفن دبیرخانه: ۲۴۵۰۳۳۲ و ۲۴۵۰۳۳۲ (کد بیرجند ۰۵۶)


logo-samandehi