دومین سمپوزیوم مجسمه تبریز مرداد ماه امسال برگزار می‌‎شود / فراخوان را اینجا ببینید

جعفر نجیبی؛ هنرمند مجسمه‌ساز و دبیر دومین سمپوزیوم مجسمه تبریز درباره برگزاری این رویداد به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: بیشتر سمپوزیو‎م‎های مجسمه‌ای که در کشور ما برگزار می‌‎شود بین‎المللی هستند و متاسفانه زمانی که هنرمندان خارجی در یک سمپوزیوم حضور دارند کار هنرمندان ایرانی کمرنگ جلوه می‌‎کند. هدف ما در سمپوزیوم تبریز این است که برای هنرمندان ایرانی فضایی ایجاد کرده و امکان حضور پررنگ آنان را در فعالیتی مانند سمپوزیم ایجاد کنیم. به همین دلیل این سمپوزیوم به شکل ملی برگزار شده و تنها هنرمندان ایرانی در آن حضور دارند.

وی با بیان اینکه ۳۰ هنرمند در این سمپوزیوم شرکت خواهند داشت اظهار کرد: فراخوان این سمپوزیوم چند روزی است اعلام شده است و علاقه‎مندان تا اواسط خردادماه فرصت دارند تا طرح مجسمه سنگی خود را برای دبیرخانه سمپوزیوم ارسال کنند. سپس طرح‎های رسیده مورد بررسی قرار گرفته و هیات انتخاب آثار ۳۰ هنرمند را برای حضور در سمپوزیوم انتخاب خواهند کرد که نسبت به سال گذشته تعداد هنرمندان تقریبا دو و نیم برابر شده است.

دبیر دومین سمپوزیوم مجسمه تبریز با با بیان اینکه این رویداد هنری مردادماه برگزار می‌‎‏شود افزود: به هر هنرمند حاضر در این سمپوزیوم مبلغ ۱۲ میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت خواهد شد که دو و نیم میلیون آن برای تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز و ۱۰میلیون آن نیز به عنوان ورودیه به آنان پرداخت خواهد شد. به جز این مبلغ به برگزیدگان رتبه‎های اول تا سوم این سمپوزیوم نیز جایزه نقدی پرداخت می‌شود.

نجیبی همچنین درباره شرکت هنرمندان اهل تبریز در این سمپوزیوم نیز گفت: یکی از اهداف این سمپوزویم گسترش فرهنگ هنر مجسمه‎سازی در در شهرستان‎هاست. معمولا هنرمندان مجسمه‌ساز شهرستانی بیشتر به شکل تجربی این هنر را آموخته‎اند. متاسفانه در دوره قبلی سمپوزیوم مجسمه تبریز، هنرمندان این شهر حضور کمرنگی داشتند به همین دلیل امسال پیش از اعلام فراخوان، یک دوره آموزشی مجسمه‎سازی با سنگ برای هنرمندان مجسمه‎‏ساز اهل تبریز برگزار کردیم تا شانس شرکت این هنرمندان در سمپوزیوم شهرشان بیشتر باشد.

وی ادامه داد: یکی از نکات دیگری که هنر مجسمه‎سازی در شهرستان‌ها با آن مواجه است ناآشنایی مدیران فرهنگی شهرستان‌ها با هنر مدرن و محدود شدن مجسمه‎‌ها در این شهر‌ها به اثار فیگوراتیو، تندیس‌ها و‌گاه کارهای کم ارزش به لحاظ هنری است. برگزاری سمپوزیوم این امکان را فراهم می‌‎کند که زمینه آشنایی هنرمندان و مسئولان هنری شهرستان‌ها با هنر مدرن بیشتر شده و به توسعه این هنر در نقاط مختلف کشور کمک شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این سمپوزیوم می‌‎توانند برای مطالعه فراخوان این رویداد هنری به اینجا مراجعه کنند.

منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi