فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی عکس پارس

مدیریت روابط عمومی و تشریفات سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، با هدف توسعه هنر عکاسی، حمایت از جوانان مستعد و هنرمند، ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در زمینه حمایت از فرهنگ و هنر و همچنین معرفی ظرفیت‌های منطقه ویژه پارس، نخستین جشنواره بین‌المللی عکس پارس را برگزار می کند.

این جشنواره، زیر نظر فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) (با شماره مجوز XXX/2023) است. عکس های راه یافته به این جشنواره، ضمن ثبت در آرشیوFIAP بنام عکاس، برای دریافت درجه های هنری و القاب FIAP نیز محاسبه خواهد شد.


مراحل شرکت در جشنواره:

  1. مطالعه دقیق و کامل فراخوان
  2. انتخاب عکس ها
  3. تغییر اندازه عکس ها با توجه به راهنمای تغییر سایز عکس
  4. ثبت نام در سایت جشنواره
  5. آپلود عکس ها


موضوعات:

جشنواره در 3 بخش برگزار می شود:

  1. صنعت نفت
  2. خانواده
  3. محیط زیست و گردشگری


تعاریف:

عکس های هر بخش باید مطابق تعاریف زیر باشد.

درصورت نیاز می بایست فایل خام و بدون ویرایش عکس جهت بررسی مطابقت با تعریف به دبیرخانه ارائه شود. عدم ارائه فایل RAW یا JPG بدون ویرایش می تواند منجر به حذف عکس از جشنواره شود. عکس هایی که در چارچوب تعاریف ارائه شده نباشد از داوری حذف خواهد شد.

  • تعریف عکس های صنعت نفت: هرگونه عکس که نشان دهنده صنعت نفت، از جمله نفت، گاز و فرآورده های نفتی، به شکل عام و کاربردهای آنها در زندگی روزمره است. به عنوان مثال: عکس ها می توانند نشان دهنده تاسیسات نفت، گاز، پتروشیمی، فعالیت کارکنان در تاسیسات، تاسیسات و محیط زیست، تمامی مراحل تولید، توزیع و استفاده از محصولات نفتی باشد. مثال هایی از محصولات نفتی می تواند شامل سوخت های فسیلی، روغن های صنعتی، گازوئیل، مازوت، بنزین، نفت چراغ، ال‌پی‌جی، روان‌سازها، پارافین، قیر، آسفالت، کک نفتی، گوگرد، موم، گریس، کودهای شیمیایی کشاورزی، آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها، الیاف مصنوعی، لاستیک مصنوعی، نایلون، پلاستیک، عطرها، رنگ‌ها، مواد شوینده و غیره باشند.

  • توضیح: بخش عکس های "اماکن و تاسیسات نفتی" در ایران، ویژه عکاسان حرفه ای و دارای مجوز از صنعت نفت است. در این بخش اگر می خواهید از تاسیسات نفت، گاز و یا پتروشیمی عکاسی کنید، حتما با مقامات مربوطه هماهنگ کرده و پس از اخذ مجوزهای لازم، اقدام به عکاسی نمایید. جشنواره مسئولیتی در قبال عکاسی بدون مجوزهای لازم از این اماکن ندارد.

  • تعریف عکس خانواده: خانواده را در هر موقعیتی، مانند زندگی روزمره، جشن ها، مراسم های شادی و غصه و یا همدردی، روابط بین افراد در خانواده، در حال ورزش، بازی و سرگرمی، پیک نیک و غیره به ما نشان دهید.

  • تعریف عکس محیط زیست و گردشگری: عکس می تواند نشان دهنده محیط زیست و یا نشان دهنده هر نوع جاذبه گردشگری باشد، از جمله طبیعت، حیات وحش، حفظ محیط زیست، اماکن گردشگری، عکس های معماری، مراسم آیینی، قومی و ملی، صنایع دستی، میراث فرهنگی و غیره باشد.
  • یک عکس گردشگری تصویری از دنیای واقعی است که ما در آن زندگی می کنیم، همانطور که به طور طبیعی یافت می شود. هیچ محدودیت جغرافیایی وجود ندارد.

  • تعریف عکس: عکس ارسالی باید توسط خود عکاس بر روی امولسیون عکاسی بصورت نگاتیو یا اسلاید و یا بصورت دیجیتالی عکاسی شده باشد. به عبارت دیگر عکس باید از برخورد نور به امولسیون عکاسی نگاتیو یا اسلاید و یا حسگر دیجیتال بوجود آمده باشد. عکس هایی که به طور کامل در کامپیوتر ساخته شده اند مجاز نیستند. بجز در بخش هایی که عکس ها باید مستند باشند یعنی باید مطابق تعریف عکس سنتی فیاپ TRAD، طبیعت، فوتوژورنالیسم و گردشگری باشند که دستکاری استناد عکس در آنها مجاز نیست، در سایر بخش ها عکس را می توان با استفاده از تکنیک های سنتی، الکترونیکی و یا تکنیک های گرافیکی کامپیوتری دستکاری کرد. اگر عکس شما به صورت فتومونتاژ خلق شده است،تمام اجزا مورد استفاده باید توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد،ممکن است فایل خام تمام این عناصر از شما خواسته شود. از فایل های بدون کپی رایت و آماده موجود در اینترنت نمی توان برای مونتاژ در عکس استفاده کرد. محتوای عکس باید نسبت به کار گرافیکی انجام شده، غالب باشد. عکس هایی که به طور کامل در کامپیوتر ساخته شده اند مجاز نیستند.

  • در هر بخش می توان 4 عکس (درمجموع 12 عکس برای 3 بخش) ارسال کرد. هر عکس را تنها در یک بخش می توان شرکت داد. عکس های شبیه به هم را نمی توان در جشنواره شرکت داد. نسخه های رنگی و تک رنگ از یک عکس می بایست یک عنوان یکسان داشته باشند و نمی توانند همزمان در بخشهای مختلف این جشنواره شرکت داده شوند.


داوران:

  1. Freddy VAN GILBERGEN, MFIAP, EFIAP/s, HonEFIAP از بلژیک (معاون فیاپ و رئیس سرویس القاب فیاپ)
  2. Haitham AL-FARSI, EFIAP از عمان (دارای 12 گزارش تصویری منتشر شده در نشنال ژئوگرافیک و برنده 350 جایزه بین المللی)
  3. محمد رضا چایفروش (عکاس و مدرس عکاسی دانشگاه هنر)

در بخش عکس های صنعت نفت، شورایی متشکل از 3 چهره پیشکسوت و مطرح عکاسی صنعت نفت به عنوان مشاوران تخصصی به داوران مشورت داده و بر این بخش نظارت خواهند کرد.


هزینه ثبت نام:

این جشنواره رایگان است.

از آنجا که سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تمامی هزینه های جشنواره را پوشش می دهد، نیازی به پرداخت هزینه ثبت نام نیست.


جوایز:

  • مجموعا 70میلیون تومان
  • جایزه بهترین شرکت کننده: نشان آبی آسمانی فیاپ + 10 میلیون تومان جایزه نقدی.
  • جایزه بهترین شرکت کننده داخلی: تندیس جشنواره + 3 میلیون تومان جایزه نقدی.
  • جوایزبهترین شرکت کنندهو بهترین شرکت کننده داخلی به شرکت کننده هایی داده می شود که بیشترین پذیرش را در سه بخش داشته باشند. همچنین جوایز کسب شده افراد نیز در محاسبه مجموع امتیازات، در نظر گرفته می شود. بدیهی است که عکاسان داخلی می توانند برنده جایزه بهترین شرکت کننده هم باشند.

جوایز بخش صنعت نفت:

نفر اول: مدال طلای فیاپ و 15 میلیون تومان

نفر دوم: تندیس جشنواره و 10 میلیون تومان

نفر سوم: تندیس جشنواره و 4 میلیون تومان

2 تقدیر: روبان فیاپ

جوایز بخش خانواده:

نفر اول: مدال طلای فیاپ و 10 میلیون تومان

نفر دوم: تندیس جشنواره و 4 میلیون تومان

نفر سوم: تندیس جشنواره

2 تقدیر: روبان فیاپ

جوایز بخش محیط زیست و گردشگری:

نفر اول: مدال طلای فیاپ و 10 میلیون تومان

نفر دوم: تندیس جشنواره و 4 میلیون تومان

نفر سوم: تندیس جشنواره

2 تقدیر: روبان فیاپ

عکس های راه یافته توسط برگزارکننده چاپ شده و به نمایش در می آیند.

کتاب جشنواره به تمامی برندگان اهدا می شود. سایر شرکت کنندگان فایل PDF کتاب را دریافت خواهند کرد.


تقویم:

  • آخرین مهلت شرکت: 29 اسفند 1401
  • پایان داوری: 30 فروردین 1402
  • اعلام پذیرفته شدگان و نامزدهای جوایز: 30 اردیبهشت 1402
  • نمایشگاه، اهدای جوایز و تحویل کتاب به راه یافتگان به نمایشگاه چاپی: 30 خرداد 1402

سایت بصورت خودکار در ساعت 24 آخرین مهلت ثبت نام بسته می شود.


جهت کسب اطلاعات بیشتر . شرکت در مسابقه به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

logo-samandehi