«مهارت طراحی؛ طراحان چگونه حرفه‌ای می‌شوند»


در مقدمه کتاب «مهارت طراحی؛ طراحان چگونه حرفه‌ای می‌شوند» آمده است: «طراحی یکی از پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین کارهایی است که میتوانیم با ذهنمان انجام دهیم. برای بسیاری از کسانی که طراحی، شغل و منبع درآمدشان محسوب می‌شود، این حرفه آنچنان اعتیادآور است که حتی وقتی هیچ پروژه‌ای هم نداشته باشند، ممکن است برای خودشان، پروژه‌ای را ابداع کنند.

با این حال طراحی یکی از قدرت‌های شناختی ما محسوب می‌شود که نسبت به دیگر قدرت‌های از این دست، کمتر فهمیده شد و آموزشش دشوارتر است. بخشی از هیجان طراحی در این نکته نهفته است که هیچگاه واقعا نمیدانیم در انجام یک کار تا چه حد می‌توانیم خوب عمل کنیم؛ هر پروژه‌ای منحصربه‌فرد بوده و هیچ فرآیندی وجود ندارد که بتوان با آسایش خاطر تکرارش کرده و از به نتیجه رسیدنش مطمئن بود. ورای همه این‌ها طراحی عملی خلاقانه و غیرقابل پیش‌بینی است.

‌می‌توان دید که در بیشتر آموزش‌ها و نقدهای طراحی، ایده «طراح با استعداد» به طور ضمنی حضور دارد. در پس چنین تعبیری این پیش فرض قرار دارد که برخی انسان‌های دارای قدرت طراحی بوده و برخی دیگر این قدرت را نداشته و ممکن است با این وجود دست از طراحی کردن هم برنداردند. هدف ما در این کتاب به چالش کشیدن چنین تعاریفی است. اگرچه ممکن است در مواردی، برخی بدون صرف هیچ تلاش ظاهری بتوانند به امر طراحی کردن مباردت بورزند، اما هدف ما این است که نشان دهیم برای بیشتر ما طراحی همچون بسیاری دیگر از اعمال شناختی انسانی یک توانایی محسوب می‌شود. در واقع می‌خواهیم بگوییم که فعل طراحی خود مجموعه‌ای پیچیده‌ای از توانایی‌هاست.»

این کتاب در هفت فصل «سفر به دل طراحی»، «درک طراحی»، «مهارت در طراحی»، «شروع به کار به‌عنوان یک طراح»، «حرفه‌ای بودن»، «تعلیم طراحان» و «سفر متداوم» منتشر شده است.


عنوان کتاب: مهارت طراحی؛ طراحان چگونه حرفه‌ای می‌شوند

نویسنده: برایان لاوسون و کیز دورست

مترجم: احسان حنیف

انتشارات: فکر نو


منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi