سلسله مقالات مبلمان در دکوراسیون داخلی

ترفند هایی برای مبلمان خانه های کوچک

(بخش دوم)


این روزها بیشتر از هر زمانی شاهد تغییر سبک و شیوه زندگی در کشورمان هستیم. تغییراتی که برخی از قسمت‌هایش مفید و کاربردی است و برخی دیگر نیز با حال و هوای ما ایرانی‌ها سازگاری زیادی ندارد. یکی از تغییراتی که نسبت به گذشته اتفاق افتاده و به‌ وضوح شاهد آن هستیم، کوچک‌تر شدن فضای خانه‌ها و گسترش آپارتمان‌ نشینی است.

در ادامه برای آشنایی با نکات کاربردی دیگر در رابطه با خانه هایی با فضای کوچک همراه گالری آنلاین باشید.

12. سرویس بهداشتی:

ترفندهای دکوراسیونی، همیشه می‌تواند راهگشای فضاهای کوچک دکوراسیونی شما باشد. زمانی که فضای سرویس بهداشتی‌تان کوچک است نیز با کمک ترفندهای طراحی هوشمندانه می‌توانید به‌سادگی فضای آن را دو برابر کنید. کافی است این ترفندهای هوشمندانه را بشناسید و برای دکوراسیون سرویس بهداشتی کوچک خود از آن استفاده نمایید.

استفاده از شیرآلات و فلاش تانک توکار: استفاده از شیرآلات، لوله‌کشی و فلاش تانک توکار باعث می‌شود تا هم آشفتگی‌های بصری فضا حذف شود و هم سرویس بهداشتی بزرگتر به چشم بیاید.


تلفیق حمام و توالت: در سرویس بهداشتی‌های کوچک معمولاً فضای حمام و توالت مشترک است. در این صورت می‌توان این دو فضا را با استفاده از دیوار شیشه‌ای از هم تفکیک کرد.

آیینه بزرگ: از یک آیینه‌ بزرگ در سرویس بهداشتی کوچکتان استفاده کنید، چراکه این کار باعث می‌شود که سرویس بهداشتی خانه شما بزرگ‌تر به نظر برسد. تصویر درون آیینه به فضای شما عمق می‌دهد و کمک می‌کند تا احساس بهتری در آن فضا داشته باشید.


13.حل کمبود فضای خانه با استفاده از فضای کنار پنجره:

اگر در اطراف پنجره ها فضای خالی دارید، می توانید یک نیمکت با کشو و فضای نگهداری برای این قسمت در نظر بگیرید. حتی کتابخانه ای که قفسه و کشوهای مناسب داشته باشد هم برای کنار پنجره مناسب به نظر می رسد.


14.بوفه و کمد بهترین راه حل کمبود فضای خانه:

بوفه و کمد در همه خانه ها کاربرد مختص به خود را دارند. اگر فکر می کنید یک کتابخانه ساده با طبقات مختلف می تواند برای خانه کسل کننده و تکراری باشد، پس بهتر است به فکر ترکیب آنها باشید. قرار دادن کتابخانه های ساده با قفسه های چوبی روی هم و یا چسبانده در کنار هم، می تواند سطح وسیعتری برای قرار دادن کتاب ایجاد کرده و همچنین ظاهری خاص برای فضا خلق می کند. در این حالت همچنین می توانید طبقه های مختلفی را در فضای مورد نظر به قفسه ها اضافه و یا کم کنید.

بوفه های چوبی را که به یاد می آورید؟ این کمدها از زمان های قدیم به عنوان راه حل کمبود فضای خانه در خانه های بسیاری وجود داشت و به نمایش ظروف مختلف می پرداختند. ولی باید گفت دیگر نسل این مدل بوفه های چوبی کار شده از بین رفته و به جای آن کمدهای چوبی با طرح های بریده و کار شده به سبک مدرن بورس شده است که شاید حتی دیگر کار دست هم نباشد و با لیزر برش داده شده باشند. این کمد های بسته خودشان یک عنصر زیبا در خانه هستند و البته که کاربردی بسیار مهم برای نگهداری ظروف و یا دیگر وسایل خواهند داشت.

15.استفاده از نردبان تزیینی برای حل کمبود فضای خانه:

نردبان ها در دکوراسیون های جدید دیگر تنها یک پله بالارونده نیستند! می توانید از مدل های ساده نردبان چوبی به عنوان یک وسیله تزیینی و البته کاربردی برای قرار دادن و یا آویزان کردن کتاب یا وسایل دیگری مانند کلاه و لباس استفاده کنید.

16.حل کمبود فضای خانه با کمک کابینت های متنوع:

هیچ حمام و سرویس بهداشتی بدون کابینت کامل نمی شود و حتی اگر فضای موجود کم باشد، باید از کمدهای نیمه استفاده کنید! حال با توجه به سبک مورد نظر، بودجه و سلیقه تان می توانید مدل های متنوعی را برای کابینت سرویس بهداشتی انتخاب کنید و مطمئن باشید که کابینت ها بهترین راه حل کمبود فضای خانه هستند.

17.راه حل کمبود فضای خانه در منازل اجاره ای:

برای خانه اجاره ای هم راهکار وجود دارد. کمد کوچک دیواری برای هر فضایی از خانه، ورودی، راهرو و … مناسب است. می توانید در زیر این کمد هم سبد قرار دهید تا برخی وسایل هم در اینجا نگهداری شود. اگر برای فضای ورودی به دنبال کمد نگهداری هستید، سبد می تواند وسایلی مانند چتر، کیف، کلید و … را در بدو ورود به منزل نگهداری کند.

18. استفاده از فرو رفتگی ها و کنج ها در طراحی داخلی خانه های کوچک:

فضاهای فرو رفته و یا کنج ها فضای پرت محسوب نخواهند شد اگر برایشان فکری اساسی بکنید. در انتخاب سایز کمدها و دراورها دقت کنید و آنها را طوری انتخاب کنید که در فرو رفتگی های خانه کوچک شما جای بگیرند. آینه های بلند به بزرگتر نشان دادن خانه شما کمک می کند، آنها را فراموش نکنید.


اگر امکان داشتن یک اتاق کار ندارید. یک فرو رفتگی در دیوار خانه شما می تواند فضای مطالعه و یا فضای کاری کوچک برای شما باشد. تنها لازم است که با دیدی طراحانه به آن نگاه کنید و ابزار مناسب را برای نظم دهی به آن انتخاب کنید.


19. به کارگیری مکان های بلااستفاده در حمام:

قبل از این که به کابینت ساز سفارش ساخت چنین کمدی را بدهید این را در نظر بگیرید که چه وسایلی را می خواهید در آن جای دهید و مطمئن شوید که ارتفاع کشوها برای قرار دادن این وسایل مناسب باشند.

اگر می خواهید فضای تان بزرگ تر به نظر برسد. نقش ها و اشکال کاشی های دیوار حمام تان را روی کمد نقاشی کنید تا فضای حمام کاملا یک دست شود. یا در صورتی که شکل و اندازه ی کاشی ها برای این کار مناسب باشند، کمد را با همان کاشی های حمامتان بپوشانید.

20. استفاده از فضاهای موجود در تخت خواب های دو طبقه:

اگر شما از کوچکی فضای اتاق خود رنج می برید چرا از تخت خواب های دو طبقه ای استفاده نمی کنید. البته این نوع تخت خواب ها برای کودکان مناسب تر هستند. اما برای بزرگتر ها نیز جالب اند. شما می توانید یک فضای اضافی در دیوار واقع در پشت بالشت ها برای قرار دادن وسایل مورد نیاز تان ایجاد کنید. همچنین یک نجار می تواند یک جفت دراور بزرگ در زیر تخت ها ایجاد کند تا حداکثر استفاده را از فضای تان داشته باشید.


21. قرار دادن دراورها به عنوان پله:

یک ترفند برای ایجاد فضای بیشتر استفاده از فضای موجود درزیر پلکان است. در این حالت در هر واحد پله یک دراور قرار می گیرد. این ترفند ممکن است در طراحی داخلی به سبک سنتی قابل اجرا نباشد.

به کارگیری دروارها به عنوان پلکان است. این دراورها که به صورت پله ای قرار داده شده اند بیشتر در زیر سقف شیروانی مناسب هستند و نمی توان از آن ها به عنوان پلکانی ایمن استفاده کرد چرا که فاقد نرده هستند. (برای اکثر پلکان ها، شما حداقل به یک نرده در یک طرف آن نیاز دارید.)


22. پله های کشویی:

کاش می شد از یک پله به عنوان کشو استفاده کرد. این ایده ی جالبی است. البته ممکن است شما نخواهید این کار را برای تمام پله هایتان انجام دهید. اما چند پله ی پایینی پلکان برای ایجاد کشویی برای کفش ها مانند آن چه در تصویر می بینید بسیار مناسب هستند. تغییر و اصلاح پله ها برای یک نجار کار سختی نیست. و شما به سادگی می توانید فضای درون چند پله را خالی کرده و به جای آن دراور قرار دهید.

23. ترکیب میز تحریر و شلف:

اگر شما یک دفتر کار در منزلتان می خواهید ولی برای این کار اتاقی کوچک یا قسمتی از آن در اختیارتان است به این نکته توجه کنید، یک میز تحریر سبک که برای استفاده ی بهتر در درون یک شلف تعبیه شده است. با یک نجار مشورت کنید تا آن را به درستی و ایمنی کامل بسازد زیرا از آن برای قرار دادن وسایل حساسی مثل مانیتور، پرینتر و سایر تجهیزات اداری استفاده می شود. پس باید طوری ساخته شود تا این وسایل به خوبی در آن قرار داده شوند.

24. مخفی کردن دفتر کار در کمد:

اگر شما می خواهید فضای کارتان دیده نشود تا فضای اتاق تان خلوت تر به نظر برسد، موقعی که می خواهید کارتان را شروع کنید صندلی را بیرون بیاورید و کارتان را انجام دهید و هنگامی که تمام شد درهای کمد را ببندید تا دوباره اتاقتان منظم و دلباز شود.

اگر شما برای این کار از فضای کامل یک دیوار استفاده کنید و کلکسیونی از قفسه ها را در درون کمد برای داشتن فضای بیشتر جاسازی کنید. هنگامی که در کمد بسته شود کسی نمی تواند متوجه وجود چنین کمدی شود مخصوصا اگر کمد را با رنگی مثل رنگ دیوارتان نقاشی کرده باشید.

ادامه ...

تهیه و تنظیم : مطهره طباطبائی

logo-samandehi