سلسله مقالات آموزش گرافیک از پایه تا پیشرفته (بخش سوم)

عناصر هنرهای تجسمی (نقطه)

در این بخش شما شروع به یادگیری "زبان هنر" از طریق یک رویکرد ساختاری نسبت به اصطلاحات و مثالهایی می کنید که برای توصیف و تحلیل هر اثر هنری استفاده می شود.

اساس این زبان عناصر هنری است - مواد انتزاعی که شکل خلاقانه ای ایجاد می کنند. این بخش از مطلب شامل اکتشاف عناصر هنری زیر است:

.نقطه

.تعاریف و کیفیت خط

· اشکال: فضای مثبت، منفی و مسطح

· روابط شکل و زمینه

.جرم و توده

· فضا

· رنگ: خصوصیات و ترکیب های آن

· بافت


درست همانطور که زبان گفتاری مبتنی بر حروف بنیادی، اصوات و دستور زبان است، هنر تجسمی مبتنی بر عناصر و اصولی است که هنگام استفاده از یکدیگر، آثاری را خلق می کنند که ایده ها و معانی را به بیننده ارتباط می دهند.

ما می توانیم از آنها به عنوان بلوک های سازنده در هنر تجسمی یاد کنیم. یک ترکیب طرح سازمان یافته از یک تصویر یا یک شی با توجه به قوانین طراحی است. بهترین راه برای درک عناصر و اصول مطالعه آنها در انواع آثار هنری است.

عنصری به نام نقطه

یک" نقطه" عنصر بصری است که همه عناصر دیگر بر اساس آن بنا شده اند. می توان آن را به عنوان یک مفرد در فضا یا از نظر هندسی ، منطقه ای که دو مختصات در آن قرار دارند تعریف کرد.

هنگامی که یک هنرمند یک نقطه ساده را روی یک سطح (زمینه) مشخص می کند، بلافاصله رابطه فیگور و زمینه ایجاد می شود. یعنی آنها اثر را در میانه ی سطح کار آن و هر چیزی که به آن اضافه شود، شکل می دهند.

خود نقطه می تواند به عنوان راهی برای ایجاد اشکال مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال ، پوینتالیسم نوعی نقاشی است که در اواخر قرن نوزدهم توسط هنرمند فرانسوی Georges Seurat مشهور شده است.

او و دیگران در گروه پوینتیلیست نقاشی هایی را با اضافه کردن نقاط - یا نقاطی از رنگ برای ایجاد خطوط، اشکال و فرم های درون یک ترکیب ایجاد کردند. به جزئیاتی از اثر "La Parade de Cirque" Seurat نگاه کنید تا ببینید که چگونه این کار را می کند.

ایجاد آن فرایندی پر دردسر اما روشی بود که باعث ایجاد رویکرد های جدید در مورد رنگ و شکل می شد.


تهیه و تنظیم: حسام زمانپور

logo-samandehi