سیما باقر زاده: هر چقدر نگران سلامت طبیعت باشیم، زندگی امن تری برای آیندگان رقم خواهیم زد

روایت هنرمند برگزیده فراخوان "طبیعت، گل واقیانوس" از آثارش

شروع فعالیت هنری سیما باقرزاده در حوزه نقاشی مربوط به هنرستان است. وی در رشته ی گرافیک دیپلم خود را گرفته و در دانشگاه رشته ی نقاشی را ادامه داده است. در دوره ی چهار ساله ی دانشگاه، نقاشی را زیر نظر اساتیدی چون؛ دکتر حبیب الله صادقی، دکتر کاظم چلیپا، دکتر مرتضی اسدی و دکتر مرتضی افشاری تجربه کرده است. در ادامه در رشته ی پژوهش هنر در مقطع کارشناسی ارشد به کار پژوهش و تحقیق پرداخته و در کنار آن در کلاسهای آزاد اساتیدی چون ، خانم معصومه مظفری و آقای کاوه تجربه کار نقاشی و طراحی را ادامه داده است.

باقرزاده در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با سیر مسیر ایده تا اجرای یک اثر هنری و موانع احتمالی آن بیان کرد:

همه ی هنرمندان به نوعی در مسیر کاریشان به گره هایی برخورد میکنند و من نیز از این قاعده مستثنا نبوده ام. لحظه هایی پیش آمده که با وجود تمام شدن کار احساس کرده ام عناصری در ترکیب کار اضافه هستند و به درستی در جای خود قرار نگرفته اند و یا هدف و بیانی را که به دنبال آن بوده ام در کار احساس نشده است. در بیشتر مواقع، آن نقاشی را کنار گذاشته ام و به مطالعه و دیدن آثاری که مرتبط به کارم است پرداخته ام.

وی در خصوص تاثیرات هنرمندان و یا آثار فاخر بر زندگی هنری خود گفت:

مسلما آثار ارزشمند زیادی وجود دارند که هر هنرمند در مسیر کاری خود با آنها مواجه میشود و تاثیراتی را به شکل مستقیم و غیر مستقیم از آنها میگیرد. بسیاری از آثار متعلق به هنرمندان معاصر کشور خودمان و آثاری مربوط به هنرمندان دیگر سرزمین ها است. برای من بیشتر مسائل سبکی مطرح بوده و تفکر فلسفی خاصی را دنیال نکرده ام. من به دنبال دغدغه ها و مسایلی هستم که در زندگی روزمره ی ما انسانها به شکل مشترک وجود دارد.

این هنرمند دریافت خود از موضوع اقیانوسها را چنین تشریح کرد:

به طور کلی دریا و اقیانوسها یکی از موضوعات مورد علاقه من بوده است. دریا در کنار حس آرامش و عظمتی که به انسان میدهد، با خود نوعی وحشت و ترس را نیز القا میکند. در این کار با توجه به رویکرد مورد نظر تلاش کرده ام تا ارتباطی بین اقیانوس و زندگی نسلهای آینده ی انسان برقرار کنم. کودک ایستاده بر روی صندلی نماد نسل اینده ایست که بی‌گناه مورد خشم طبیعت قرار گرفته است . به نظر من زندگی ما ارتباط تنگاتنگی با طبیعت اطرافمان دارد. هر چقدر بیشتر مواظب و نگران سلامت طبیعت باشیم، زندگی امن تری را برای آیندگان خود رقم خواهیم زد.


بیوگرافی هنرمند:

  • برگزیده جشنواره شمسه سال 89
  • برگزاری نمایشگاه انفرادی در گالری شاهد 92
  • برگزیده جشنواره محتشم در بخش نقاشی اردیبهشت 94
  • راه یافتن اثر در نمایشگاه سومین دوسالانه دیوارنگاری شاهدان شهر در گالری صبا 93
  • شرکت در نمایشگاه گروهی گالری صبا در حمایت از بیماران ام.اس. ایران. اسفند 95
  • شرکت در نخستین جشنواره هنرهای تجسمی نفس در خانه هنرمندان تابستان 95
  • شرکت در نمایشگاه گروهی نقاشی در گالری آرتم لس آنجلس 96
  • شرکت در نمایشگاه نقاشی موزه صلح تهران در لاهه هلند 96
  • شرکت در نمایشگاه گروهی عکس تهران در گالری شلمان 96

logo-samandehi