فراخوان همایش علمی استاد علی محمد اصفهانی

همایش علمی استاد علی‌محمد اصفهانی، کاشی‌کار و نقاش برجسته دوران قاجار، دی‌ماه 1398 در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، استاد علی‌محمد اصفهانی از مشهورترین و پرکارترین هنرمندان طراح، نقاش و کاشی‌کار طراز اول اواخر دوره قاجاریه است که در تهران و اصفهان زندگی کرده و آثار بسیاری از جمله تابلوهای کاشی، ظروف و گلدان و کاشی‌های قالبی و اشیای تزیینی از او به جای مانده است. او در سال 1301 هـ ‌.ق با توصیه رئیس اداره پست و تلگراف‌خانه دارالخلافه، به تهران عزیمت و کارخانه کاشی‌کاری در کنار دروازه شاه‌عبدالعظیم برپا می‌کند که تولیدات این کارخانه جزو بهترین نمونه‌های کاشی‌کاری در تاریخ هنر ایران به حساب می‌آیند. از آثار مشهور ثبت‌شده به نام او می‌توان به کتیبه و کاشی‌کاری مسجد نظام‌الدوله و کتیبه سراسری ایوان ورودی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از صحن عتیق اشاره کرد. نمونه‌هایی از آثار استاد علی‌محمد اصفهانی در موزه‌های مشهور دنیا نگه‌داری می‌شود.

محورهای این همایش عبارت‌اند از:
زندگی و آثار استاد علی‌محمد اصفهانی؛ معرفی همکاران و شاگردان؛ بررسی رساله عملی علی‌محمد اصفهانی؛ تکنیک‌ها، فنون و روش‌های تولید کاشی؛ شیوه‌های شخصی، سبک و ابداعات علی‌محمد اصفهانی در حوزه کاشی‌‎کاری؛ مضامین و موضوعات آثار؛ جایگاه و تأثیر علی‌محمد اصفهانی در کاشی‌کاری دوره قاجار؛ مطالعه آثار با رویکرد نشانه‌شناسی، روایت‌شناسی و اسطوره‌شناسی و...؛ و بررسی آثار علی‌محمد اصفهانی در موزه‌های داخل و خارج.

مهدی مکی‌نژاد دبیر علمی این همایش است و آقایان عباس اکبری، علیرضا بهارلو، کیانوش معتقدی، هادی سیف، محمدرضا ریاضی و سعید خاک‌نگار مقدم، نیز اعضای هیئت‌علمی این همایش را تشکیل می‌دهند.

«همایش استاد علی‌محمد اصفهانی» با تمرکز بر آثار به‌جای‌مانده از این استاد نامدار به همت فرهنگستان هنر و با همکاری دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان دی ماه ۱۳۹۸برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند چکیده مقالات خود را تا ۱۵ مهر و اصل مقالات را تا ۱۵ آذر ۱۳۹۸ به نشانی پست الکترونیکی alimohamad.kashi@gmail.com و یا به نشانی خیابان ولیعصر، پایین‌تر از تقاطع خیابان طالقانی، پلاک 1552، فرهنگستان هنر، معاونت پژوهشی، ارسال کنند.

logo-samandehi