روایت نینا ره‌شناس از ششمین کارنمای پژوهشی


نینا ره‌شناس، هنرمند نقاشِ دندانپزشک، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و عضو انجمن هنرمندان نقاش ایران است، وی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گالری آنلاین دربارۀ پیشینۀ آثاری که برای ششمین کارنمای پژوهشی انجمن ارائه داده است، اینچنین توضیح می‌دهد:

در این کارنما تعداد 6 اثر از مجموعۀ "طبیعت مدرن" در ابعاد 90*90 و 50*50 ، با تکنیک اکریلیک ارائه کرده‌ام.

به نظر، ره‌شناس "این کارنماها، نمایشگاه‌هایی هستند که بدون سوگیری خاصی برگزار می‌شوند":

از آنجایی که رشتۀ تحصیلی من هنر نبوده، در نتیجه اکثر اوقات با مشکل مواجه می‌شدم و هیئت داوری صرف اینکه تحصیلات من در زمینۀ هنر نبوده است مرا هنرمندی بی‌تجربه می‌شمردند؛ این در حالیست که کتاب شعر و نقاشی من به چاپ رسیده است و علاوه بر آن، تاکنون در داخل و خارج از کشور بیش از 20 نمایشگاه در گالری‌های مختلف داشته‌ام و آثار بسیار زیادی از من به فروش رفته‌است.

از آنجایی كه در رویداد های هنری، برخی داوری ها باعث می شود برخی هنرمندان از دیده شدن آثارشان محروم بمانند و این ضربه روحی به هنر و هنرمند بود در دو کارنمای انجام شده حداقل آثار بسیاری دیده شده و این گام بزرگیست.

در مورد سابقه هنری ام نیز كتاب نقاشی وشعرم به نام اوای رنگ به فارسی و انگلیسی چاپ شده و بیش از بیست نمایشگاه انفرادی وگروهی در داخل وخارج كشور داشته وجایزه طلا از شهردار وقت دریافت كرده ام و هنوز دلتنگ اثاری هستم كه فروخته ام. برگزاری این کارنما باعث شد تا جو حاکم بر انجمن بهتر شود؛ زیرا هر یک از اعضا مختارند تا در صورت علاقه‌مند بودن، تعدادی از آثارشان را بدون نیاز به اِعمال داوری بر روی آنها به نمایش بگذارند؛ و قضاوت دربارۀ آثار صرفا به عهدۀ مخاطبان است. مخاطب هم اگر اهل هنر باشد، خودش متوجه کیفیت آثار خواهد شد.

نینا ره‌شناس پیشرفت وضعیت اقتصادی انجمن و اعضایش را در بالا بردن فرهنگ و آگاهی مردم دربارۀ هنرهای تجسمی می‌داند و می‌گوید:

اگر مردم، سازمان‌ها و دولت متوجه شوند که خیلی وقت‌ها می‌توانند به جای هزینه کردن برای تهیۀ انواع اقلام بی‌مصرف و بدون کاربرد، پولشان را در راه خرید آثار هنری و ترویج هنر خرج کنند، مسلما وضعیت اقتصادی هنرمندان بهبود خواهد یافت. زیرا هنرمندی که حرفۀ اصلی‌اش نقاشیست، با توجه به وضعیت فعلی حاکم در جامعه بر حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی، به هیچ وجه نمی‌تواند که از این راه امرار معاشکند.

در پایان، نینا ره‌شناس از انتظارات متقابل انجمن از اعضا و بالعکس می‌گوید:

اعضای انجمن باید فعالیت هنری بیشتر و با کیفیت‌تری داشته باشند تا پایه‌های انجمن قوی‌تر شوند. در نتیجه، متقابلا انجمن نیز بتواند آثار هنرمندان را در تعداد دفعات بیشتر و از طریق رسانه‌های گوناگون به نمایش بگذارد و چنین رویدادهایی از پوشش گستردۀ خبری در رسانه‌های صوتی و تصویری محروم نباشند.



logo-samandehi