زبان و پیام هنرمندان جهانی است؛

ارزیابی برنده جایزه opcw از حضور هنرمندان ایرانی در کنفرانس منع سلاح های شیمیایی


پروفسور الستر هی برندۀ جایزۀ OPCW سال 2015 از دانشگاه لیدز انگلستان در حاشیه بیست و دومین کنفرانس منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه هلند گفتگوی با خبرنگار گالری آنلاین داشته است که در ادامه خوانندۀ آن هستید:

"هِی" مشارکت هنرمندان در این رویداد را بسیار شگفت انگیز ارزیابی کرد و اینکه آنها به خوبی داستان‌هایی را روایت کرده‌اند که نشان میدهد چه خطراتی افرادی که در معرض سلاح های شیمیایی هستند را تهدید میکند.

وی در ادامه افزود: هنرمندان احساسات خود را با هنرشان به تصویر میکشند و راجع به آنها صحبت میکنند. زبان و پیام هنرمندان جهانیست. اینها مواردی بسیار جالب توجه هستند و مهم اینست که جهانیان چنین چیزی را ببینند و متوجه شوند که این سلاح های شیمیایی چه بر سر مردم می آورند.

"الستر هِی" برگزاری این رویداد را توسط تیمی از کشور ایران اتفاقی بسیار عالی برشمرد و بیان کرد: اینکه شما مشوق هنرمندان برای شرکت در این نمایشگاه بوده اید بسیار عالیست. به نظر من قدرت پیام رسانی تصاویر بیشتر از کلمات است و بهتر میتوانند مخاطبان را قانع سازند.
هر کدام از آثاری که خلق میشوند از احساسات درون قلب هنرمند نشئت گرفته اند و در نتیجه پیامشان به دل مینشیند. تا آنجا که اشک را به چشمانمان می آورد. زیبایی این آثار به شدت مرا تحت تاثیر قرار داده است.

هِی در پاسخ به این سوال که "نظرتان درباره نقش هنرمندان در گسترش صلح چیست، و آنها چگونه می توانند به ترویج فرهنگ صلح کمک کنند؟" پاسخ داد: به نظر من با انجام چنین کارهایی که همین حالا نیز شاهد آن هستیم. به هنرمندان موضوع و ایده مشخص بدهیم و از آنها بخواهیم که بر روی مسئله موجود فکر کنند. زیرا هنرمندان متخصصین هنر هستند و نه مثلا متخصص در امور سلاح های شیمیایی و به عنوان مثال آنها میتوانند تاثیر این سلاح ها را بر روی جمعیت جهان نشان دهند. آنها باید تصاویری را به معرض نمایش بگذارند که بتوانند مردم را نسبت به مسائل آگاه سازند. شاید هر روزه مطالب زیادی در روزنامه ها نوشته شوند، ولی قدرت انتقال پیام از طریق تصاویر قطعا بیشتر خواهد بود. در کشور ایران هنرمندان زیادی هستند که قدرت انجام کارها و خلق آثار بسیار خوبی را دارند و این خیلی عالیست. نوع تصاویر در این نمایشگاه شگفت انگیز است.
من هم همیشه تلاش کرده ام که با تدریس، بتوانم کاری شبیه به این عمل را انجام دهم. معنای تدریس برای من اینست که مردم فعال را به سمت پیشرفت و ترقی هدایت کنم و تشویقشان کنم تا شجاع باشند و شهامت بیان و پیاده سازی ایده هایشان را داشته باشند. من همیشه از ایده هایشان استقبال میکنم و آنها را می شنوم.
به نظر من، در اینجا هم صداها و پیام های بسیاری وجود دارند که ما می توانیم آنها را بشنویم.

logo-samandehi