ارزیابی سفیر ایران در لاهه از نمایشگاه بوی بادام در حاشیه کنفرانس منع سلاح های شیمیایی

دکتر جهانگیری، سفیر ایران به همراه هیئت همراه در لاهه هلند در حاشیه کنفرانس منع سلاح های شیمیایی از نمایشگاه بوی بادام بازدید کردند و در گفتگو با خبرنگارگالری آنلاینمطرح کرد:در دنیای امروز، ما شاهد تحولات زیادی در عرصۀ مدیا هستیم. همچنین، ابزارهای جدیدی برای آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی اختراع شده‌اند که البته علاوه بر جنبه‌های مثبت از جمله جذب مخاطبان بیشتر، جنبه‌های منفی نیز دارند. در نتیجه، حضور هنرمندان در رویدادهای بین‌المللی و به نمایش در آوردن آثار آنها قطعا تأثیر زیادی بر مخاطبان خواهد داشت و آنها را به فکر وا می‌دارد. آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه نیز هر کدام به نوعی بازگو کنندۀ عواقب استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستند؛ و نه تنها برای نسل ما، بلکه روی نسل‌های آتی هم تأثیرگذار خواهند بود.
جهانگیری با اشاره به اینکه صرفِ دادنِ شعار صلح‌طلبی، صلح‌طلب محسوب نمی‌شویم، افزود:
همۀ ما باید در عمل طرفدار و بر قرار کنندۀ صلح و امنیت باشیم.خداوند ما را آزاد آفریده و ما باید بتوانیم که در کنار هم با صلح و سازش زندگی کنیم؛ ولی متأسفانه چیزی که در عمل می‌بینیم، چیزی متفاوت است و نتایج آن مهلک و مخرب هستند. متأسفانه در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز شاهد جنایت‌های زیادی از جمله استفاده از سلاح‌های شیمیایی بوده‌ایم. و خانواده‌های قربانیان همچنان هم از این موضوع رنج می‌برند.
سفیر ایران با تأکید بر این نکته که جمع‌آوری این آثار از تعداد زیادی هنرمند کاری بسیار با ارزش بوده است ادامه داد:
آثار ارائه شده در این نمایشگاه از اهمیت زیادی برخوردار هستند و این می‌تواند آغاز راهی مهم در جهت زنده نگه داشتن راه جانبازان شیمیایی کشورمان و آگاه‌سازی مخاطبان باشد. من از دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه کمال تشکر را دارم و امیدوارم که در سال‌های آتی نیز شاهد حرکت‌هایی اینچنینی و حتی گسترش آنها باشیم.
جهانگیری در پاسخ به این سوال که "برنامه‌های بخش فرهنگی سفارت در زمینۀ گسترش فرهنگ صلح و نشان دادن تصویر صلح‌طلب ایرانیان به مردم دنیا چیست؟" گفت:
بخش فرهنگی سفارت فعالیت خوبی دارد و یکی از اقدامات خوبی که در هلند در بخش خصوصی انجام گرفته است، راه‌اندازی یک مرکز تجاری-فرهنگی است؛ و ما می‌توانیم با همکاری این مرکز نمایشگاه‌های دیگری را نیز ترتیب دهیم.
به نظر من خوبست که آثار هنرمندانمان را نه تنها برای مسئولین و دیپلمات‌ها، بلکه برای عموم مردمی که در این کشور زندگی می‌کنند نیز به نمایش بگذاریم. زیرا در برخی از شهرهای اینجا مردمی از کشورهای مختلف زندگی می‌کنند و در آن صورت مخاطبانی با فرهنگ‌های متفاوت خواهیم داشت.

logo-samandehi