فرزاد ادیب:

قباد شیوا طاووس گرافیک ایران است


در آیین افتتاح گالری «قباد شیوا» فرزاد ادیب، قباد شیوا را طاووس گرافیک ایران دانست که برای دیدن آثارش مخاطب باید جور هندوستان بکشد هرچند که مکان پردیس تئاتر تهران به دوری و سختی هندوستان نیست.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، طبق گزارش رسیده، آیین افتتاح نگارخانه «استاد قباد شیوا» به مناسبت هفتاد و هفتمین زاد روز این هنرمند با حضور محمود صلاحی رییس، امیرعبدالحسینی - معاون هنری سازمان فرهنگی هنری و هنرمندانی همچون؛ کامبیز درمبخش، بهزاد شیشه‌گران، علی خسروی، فرزاد ادیبی، ساعد مشکی، مجید بلوچ، علی خورشیدپور و اونیش امین الهی پنجشنبه ۲۶ بهمن در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

در این مراسم شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری گفت: خیلی خوشحالم که در یک جمع واقعا صمیمی به بهانه افتتاح یک نگارخانه به نام یکی از مفاخر بزرگ هنر ایران استاد قباد شیوا حضور دارم. این اتفاق خوشایند یکی از برنامه‌های اصلی این مجموعه بود. پردیس تئاتر تهران مجموعه‌ای است که در راستای تکریم بزرگان هنر این سرزمین، مجموعه سالن‌هایش را به نام یکی از بزرگان تئاتر و سینمای کشور نام‌گذاری کرده است. پنج سالن به نام استادان بزرگوار، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، جمشید مشایخی، زنده یاد داوود رشیدی و محمود استاد محمد نام گذاری شده است. در واقع پردیس تئاتر تهران نیاز به یک نگارخانه داشت که امروز آن هم به نام استاد قباد شیوا افتتاح شد.

وی افزود: قباد شیوا را شاید همه با پیشینه و سابقه هنرهای تجسمی بشناسند اما برای ما اهالی تئاتر، این بزرگوار به عنوان کسی که سهم زیادی در کمک به رشد تئاتر به خصوص در حوزه تجسمی و پوسترهای تئاتر دارد، همیشه قابل احترام است. مجموعه آثاری هم که امروز برای افتتاح گالری ارائه شده است، مجموعه پوسترهایی است که استاد شیوا در حوزه تئاتر طراحی کرده‌اند.

شهرام کرمی بیان کرد: افتخار بزرگی است که یکی از بخش‌های این مجموعه به نام این بزرگوار نام گذاری می‌شود. اتفاق خوب و خوش‌آیندی است و افتتاح بخش دیگری از پردیس تئاتر تهران را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم این مجموعه بتواند باعث رونق و توسعه تئاتر شود و این بخش هم به عنوان یک بخش دائمی در حوزه هنرهای تجسمی فعال باشد.

در ادامه مراسم، زهرا پاشایی- هنرمند در حوزه طراحی و گرافیک و دبیر هنری افتتاحیه نمایشگاه استاد قباد شیوا- گفت: امروز جمع شده‌ایم تا این گالری را به نام استاد قباد شیوا افتتاح کنیم. قباد شیوا برای من تنها یک استاد نیست. اگر من الان در حوزه گرافیک جایی هستم مدیون استاد شیوا هستم. طراحان گرافیک و درکل هنرمندان هنرهای تجسمی برای ارائه کارهای خود به گالری و اینکه آثارشان به صورت کتاب چاپ شود، نیاز دارند. ما به فضایی که آثار خود را نمایش دهیم نیاز داریم چون نمی‌شود از تاثیر هنرهای تجسمی بر افکار و تفکر این نسل و نسل‌های آینده چشم پوشی کرد.

وی با قدردانی از دکتر صلاحی و عبدالحسینی و دیگر همکاران سازمان فرهنگی هنری که در این پروژه بی وقفه همراهی شان کردند، بیان کرد: می‌دانیم که این نگارخانه هنوز به طور کامل تکمیل نشده است ولی دوست داشتیم در ماه بهمن که مربوط به آقای شیواست افتتاح شود تا انشالله در یک ماه آینده کامل کنیم و از شروع سال جدید در اختیار هنرمندان قرار دهیم و نمایشگاه‌های خیلی خوبی را برگزار کنیم.

شیوا می توانست غربی‌ترین باشد اما ایرانی‌ترین است

فرزاد ادیب - هنرمند حوزه گرافیک و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران- نیز سخنران دیگر این مراسم، اظهار کرد: از دیدن این بنا در این منطقه از تهران غافلگیر شدم و فکر کردم می‌شود اینجا را با کارهای درجه یک طراحان ایرانی آراست. که اگر با این آثار اینجا را بیاراید، سطح این مجتمع فرهنگی هنری و این منطقه ارتقا پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: قباد شیوای ایرانی، قباد شیوایی است که در آمریکا درس خوانده و از طراحان برجسته آمریکایی کار آموخته. او می‌توانست غربی‌ترین باشد اما حالا ایرانی ترین است و این برای ما درس بسیار بزرگی است. کسی که در غرب درس خوانده غیر از اینکه ایرانی است و متواضع، می‌بینیم که چقدر شعر، رنگ و زندگی در کارهای این استاد بزرگ موج می‌زند. وقتی من داشتم به اینجا می‌آمدم یک لحظه با خودم فکر کردم که چقدر مسیر طولانی است اما پیش خودم گفتم هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد. قطعا اینجا هندوستان نیست اما قباد شیوای ایرانی طاوس گرافیک ایران است.

قباد شیوانیز در ادامه این مراسم بیان کرد: وظیفه خودم می‌دانم از بخش هنری سازمان فرهنگی هنری تشکر کنم که اسم من را برای این گالری انتخاب کرده‌اند و از خانم پاشایی که بسیار زحمت کشیده‌اند ولی از همه بیشتر برای حضور شما عزیزان در این مکان خوشحال هستم.

تهران سه برابر ابرکلان شهرها جمعیت دارد

محمود صلاحی- رییس سازمان فرهنگی هنری-نیز گفت: مجموعه‌هایی که برای فرهنگ و هنر در شهر تهران توسط شهرداری ساخته شد برای خود اهالی فرهنگ و هنر و مردم تهران است. در این سال‌ها پنج پردیس سینمایی ساختیم؛ ملت، راگا، تماشا، رازی و آزادی. همچنین دو پردیس تئاتر ساختیم که یکی از آن‌ها در خیابان ملک است و مراحل نهایی خود را می‌گذراند و دیگری همین پردیس تئاتر تهران است که پارسال افتتاح شد. البته سالن‌های جدا هم ساختیم. مثلا در باغ کتاب تهران هشت سالن سینما و تئاتر وجود دارد که امسال در جشنواره فیلم فجر افتتاح شد. در فرهنگ‌سراهایی هم که فضا داشتیم سالن سینمایی و سالن تئاتر ساختیم و این اتفاق رو به توسعه است.

وی افزود: تهران ۹ میلیون نفر جمعیت دارد و ۲ میلیون نفر هم غیر ساکن هستند که در رفت و آمد هستند که در کل می‌شوند ۱۱ میلیون نفر. در تعریف شهری و مدیریت شهری، شهری که یک میلیون نفر جمعیت داشته باشد را می‌گویند کلان شهر که تعداد آن هزارتا در دنیاست، شهری که سه میلیون نفر جمعیت داشته باشد را می‌گویند ابر کلان شهر. تهران سه برابر ابرکلان شهرها جمعیت دارد. معلوم است کار فرهنگی هنری خیلی بیشتر از چیزی که هست نیاز دارد.

رییس سازمان فرهنگی هنری گفت: پردیس تئاتر تهران در جنوب شهر تهران برای کاهش فاصله جنوب و شمال ساخته شده است. بالاخره مردم جنوب تهران هم نیاز به سینما، ‌تئاتر، ‌پارک و... دارند. این مجموعه سالن‌های بزرگ تئاتر دارد و یک نقص داشت که گالری نداشت. همانطور که سالن‌های تئاتر به نام بزگ‌های این عرصه نام گذاری شده، گالری هم باید به نام یکی از بزرگان این حوزه نام گذاری می‌شد. البته در این رشته هنرمند زیاد است که یکی از سرآمدان آن استاد قباد شیواست.

گالری «قباد شیوا» به مناسبت هفتاد و هفتمین زاد روز قباد شیوا پنجشنبه ۲۶ بهمن افتتاح شد و قباد شیوا شمع هفتاد و هفت سالگی خود را همزمان با افتتاح این گالری فوت کرد.

همچنین قباد شیوادر گفت و گوی در حاشیه این برنامه گفت: گالری خیلی خوبی است هم از نظر فضا و هم از نظر موقعیت مکانی که در جنوب تهران است. حُسن این مکان به موقعیت جغرافیایی آن است که در جنوب شهر قرار دارد. اگر این مکان فرهنگی هنری هم در شمال شهر بود که فایده‌ای نداشت. البته که برای دسترسی آن باید فکر شود. من پشنهاد دادم چند اتوبوس خوش رنگ جلوی تئاتر شهر بگذارند تا دانشجوها بتوانند راحت با اتوبوس‌ها به پردیس تئاتر تهران بیایند.

logo-samandehi