تکذیب انتقال موزه هنرهای معاصر توسط وزیر ارشاد


عصر روز شنبه 28 بهمن ماه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، مجتبی آقایی دبیر جشنواره، علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، عبدالرحیم سیاهکارزاده و جمشید حقیقت شناس دبیر اجرایی و هنری جشنواره به بازدید از نمایشگاه دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موسسه صبا پرداخت.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، صالحی پس از بازدید نمایشگاه در جمع خبرنگاران، در پاسخ به نخستین سوال آنها درباره جداسازی موزه هنرهای معاصر تهران از وزارت ارشاد و سپردن آن به سازمان میراث فرهنگی گفت: چنین بحثی در دوره مدیریت من به میان نیامده است، اما من از هنرمندانی که نسبت به هنر معاصر توجه و حساسیت دارند تشکر می‌کنم. هنر معاصر به عنوان بخش قابل توجهی از هنر ایرانی اهمیت قابل توجهی دارد و بر این اساس موزه هنرهای معاصر تهران نیز جایگاه والایی دارد و به شکل درستی مدیریت می‌شود.

او با بیان اینکه موزه هنرهای معاصر تهران در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود ادامه داد: بحث نظارت یکی از موضوعات با اهمیت در وزارت ارشاد است و به معاون هنری نیز در این مورد تاکید کرده‌ایم. اموال هنری جزء میراث ایران است و حتما به عنوان میراث ایرانی باید از آنها صیانت شود تا مردم هم اطمینان خاطر پیدا کنند که آثار هنری به خوبی حفظ می‌شود و هیچ نقل و انتقالی هم در میان نیست.

وزیر ارشاد درباره نیاز به یک مکان دائمی برای برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: حتما در این زمینه تلاش می‌کنیم ولی ما در حوزه‌های مختلف هنر، محل ثابتی برای جشنواره نداریم و این موضوع فقط مختص تجسمی نیست. تهران نیاز دارد به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر منطقه و شاید بالاتر از سطح منطقه، زیرساخت‌های خودش را در زمینه جشنواره‌های بزرگ هنری تقویت کند و این زیرساخت‌ها حتما برای این کلانشهر مورد نیاز است. ما نیز در این مدت با رییس جمهور و مدیران دولت صحبت‌هایی داشته‌ایم تا امکانات این کار فراهم شود.

او درباره ارزیابی خود از جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: اتفاقات خوبی در هنرهای تجسمی رخ داده است و اولین ویژگی این جشنواره رشد هنرهای بینارشته‌ای است. همانطور که دانش بینارشته‌ای در حوزه علوم موثر بوده است، در حوزه هنر نیز این مقوله با خلاقیت همراه است و به نظر می‌رسد هنرهای بینارشته‌ای مرحله به مرحله پیش می‌روند و ما را با هنرهای جدید مواجه می‌کنند. ویژگی دوم این جشنواره بروز ایده‌های تازه در حوزه تجسمی است. هنرمندان ما به مرور از تکرار و تقلید فاصله می‌گیرند و به طرف ایده‌های نو حرکت می‌کنند.

وزیر ارشاد ادامه داد: پیش از این موادی که توسط هنرمندان استفاده می‌شد محدودتر بود اما در حال حاضر متریال هنر مثل خود هنر فرم متنوعی دارد و لوازمی مانند مثل مواد بازیافتی، این امکان را دارد که توسط هنرمند به‌کار گرفته شود. همچنین به نظر می‌آید هنرمندان شهرستانی در کنار هنرمندان تهرانی به رقابت پرداخته‌اند و گستره خلاقیت‌های هنری در کل ایران مشاهده می‌شود.

صالحی افزود: هنرهای تجسمی در ذات خود انسان را به سمت نشاط و امید سوق می‌دهند و فضای عرضه آن بی‌نهایت است. اثری که توسط هنرمند خلق می‌شود هم در میان مردمی که آن را مشاهده می‌کنند امید و نشاط ایجاد می‌کند. بنابراین هنرهای تجسمی نباید محدود به برگزاری جشنواره شود و توسعه این هنرها به افزایش امید و نشاط کمک می‌کند.

logo-samandehi