24 هنرمند بین المللی در هشتمین دوره جشنواره نور شهر شارجه امارات متحده عربی


طی یازده روز جشنواره نور در شارجه که از 7 فوریه ( 18 بهمن‌ماه) آغاز شده ، آثار ۲۴ هنرمند عرصه نور از سراسر جهان روی ساختمان‌ها و بناهای شهر به نمایش در می‌آید.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، شهر شارجه در امارات متحده عربی میزبان هشتمین دوره جشنواره نور است. موضوع امسال این جشنواره، علم و خلاقیت و میراث اجتماعی است. در طول یازده روز، ۲۴ هنرمند نورپرداز بین المللی کارهای خود را روی ساختمان‌های سرتاسر شهر به نمایش در می‌آورند.

رئیس اداره توریسم شارجه در خصوص این که چرا این ایده‌های خاص برای این جشنواره نور در دستور کار قرار گرفته می‌گوید: "ببینید چه چیزهایی داریم و از چه چیزهایی می‌توانیم بیشترین بهره را ببریم: بناها معماری و هویت شارجه برای برگزاری جشنواره نور به ما کمک کرد. این برای ما یک چالش است چون اگر بناها و ساختمان‌های خاص با جزئیات خاص نداشته باشیم برگزاری چنین جشنواره ای سخت خواهد شد."

یکی از این نورپردازی که "مونولیت آ (تخته سنگ‌ها)" نام دارد روی ساختمان مرکز مطالعات خلیج فارس به اجرا در آمده است. ماتیو فلیکس خالق این چیدمان می‌گوید: "این نمایش سه بخش دارد: یکی در باره خلقت عالم است که از دنیای میکروسکوپی به دنیای ماکروسکوپی می‌رود. بخش دوم تکامل نام دارد که درباره دنیای دیجیتال و اطلاعاتی است که امروز وارد ابر داده‌ها می‌کنیم و بخش سوم در باره آینده است: در باره ارتباط ما با فضا."

نورپردازی‌های لوران لانگلوا، هنرمند فرانسوی، و استودیو او به نام آرت اسلاید (Artslide) روی ساختمان دادگستری بر پا شده است. در این اثر از شیخ زائد، بنیانگذار امارات متحده عربی هم قدردانی می‌شود. لوران لانگلوا می‌گوید: "در این کار باید ایده اصلی را با گرافیک کافی تصویر کنیم چون از ساختمان دور هستیم و آن را خوب نمی‌بینیم. روی تصویر چشم در نقاشی‌ها کار کردم: چشم حیوانات و چشم پشت ماسک‌های سنتی."

شارجه اولین شهر منطقه است که فستیوال نورپردازی را برگزار می‌کند. مردم از نمایش‌های نورپردازی و فناوری‌های جدید برای انداختن تصویر روی ساختمان‌ها حیرتزده می‌شوند. "حسلم محمد" مدیر این رویداد می‌گوید: "مردمی که اولین بار این را می‌دیدند یکه می‌خوردند چون فکر می‌کردند که روی دیوار نقاشی شده است در حالیکه تصویر با پروژکتور روی دیوار انداخته شده بود. چون این شهر اولین شهر در این ناحیه از دنیاست که فستیوال نورپردازی را برگزار می‌کند همه از وجود چنین فستیوالی آگاه نیستند."

امسال انتظار می‌رود که تا پایان فستیوال نور یک میلیون نفر به دیدن فستیوال بیایند. نورپردازی ساختمان‌های بزرگ اداری و بناهای تاریخی شهر شارجه از روز ۱۸ بهمن آغاز شده و تا پایان این رویداد جشن نور تاریخ ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی) ادامه خواهد داشت.سال گذشته میلادی ۷۰۰ هزار نفر گردشگر برای شرکت در این رویداد فرهنگی از شارجه دیدن کردند. ترکیب فناوری و معماری عرب گامی هوشمندانه برای هدف تبدیل شارجه به محور فرهنگی این منطقه است.

logo-samandehi