رئیس موزه هنرهای معاصر تهران:

انتقال موزه موجب زوال هنر ایران می‌شود


علی‌محمد زارع رئیس موزه هنرهای معاصر تهران واگذاری این موزه به سازمان میراث فرهنگی را موجب زوال هنر ایران دانست.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از تسنیم، طبق اخبار رسیده تصمیماتی مبنی بر انتقال مالکیت «موزه هنرهای معاصر تهران» به «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» اتخاذ شده است که با صدور بیانیه اعتراضی از سوی هفت انجمن از هنرمندان تجسمی مواجه شد؛ اعتراضات این انجمنها به خاطر عدم وجود ارتباط میان کارکرد موزه هنرهای معاصر با سازمان میراث فرهنگی و عدم صلاحیت این سازمان برای نگهداری از میراث موزه هنرهای معاصر است.

علی‌محمد زارع رئیس موزه هنرهای معاصر تهران درباره این موضوع گفت: در سال 1381 که در آن زمان سازمان میراث فرهنگی زیرمجموعه وزارت ارشاد بود مصوباتی در هیئت دولت مبنی بر این‌که مالکیت اموال فرهنگی، تاریخی و هنری به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود؛ این در حالی است که میراث فرهنگی دربرگیرنده دستاوردهای هنری نمی‌شود و اختیار این اموال با وزارت ارشاد است.

زارع ادامه داد: اخیراً حراجهای هنری رونق گرفت و رقم‌های فروش قابل توجهی را به خود اختصاص داد و همین عامل موجب شد که مسئولین سازمان میراث فرهنگی اعلام کند که برگزاری این حراجها باید با مجوز این نهاد صورت بگیرد و حتی ورود و خروج آثار هنری باید توسط آنها رصد شود؛ سپس اعلام کردند که مالکیت آثار موجود در موزه هنرهای معاصر به دلیل این‌که جزو میراث محسوب می‌شود باید به سازمان میراث فرهنگی منتقل شود و همچنین مدیریت موزه نیز در اختیار این سازمان قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که اعتراضات و واکنشهای انجمنهای هنرهای تجسمی بجا و بحق است و مسئولین مربوطه نیز باید در قبال آن پاسخگو باشند؛ افزود: موزه هنرهای معاصر تهران در زمینه هنر این مرز و بوم جریان‌ساز است؛ مگر می‌شود مالکیت این موزه زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی باشد؛ این سازمان بهتر است به امور موزه‌های خودش بپردازد و به مقوله هنرهای معاصر ورود نکند.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به اعتراضاتی که از سوی مسئولین مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع شده است؛ تصریح کرد: دو سال پیش صحبتهایی مبنی بر قصد انتقال موزه به بنیاد رودکی مطرح شد که با مخالفت شدید هنرمندان و مسئولین موزه، این اتفاق رخ نداد و امروز نیز قصد واگذاری موزه از راه‌های دیگری را دارند.

وی تأکید کرد: هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر در یک راستا قرار دارند؛ این موزه به لحاظ جریان‌سازی هنری که دارد نمی‌تواند خارج از حیطه وزارت ارشاد عمل کند و سیاستگذاریها و عملکرد موزه تحت نظر این وزارتخانه مشخص می‌شود. با توجه به شرایط فعلی هنر ایران که بسیاری از موزه‌ها و کلکسیونرهای خارجی به خرید دستاوردهای هنر ایرانی رو آورده‌اند؛ انتقال موزه موجب زوال هنر ایران می‌شود چراکه دیدگاه‌هایی که درباره هنر معاصر ایران وجود دارد قطعاً با دیدگاه‌های میراث فرهنگی متفاوت است.



logo-samandehi