سیف‌اله صمدیان: در جشن تصویر یک سفره غنی از بابت فرهنگ اما ساده و بدون اتکا به بودجه دولتی داریم


نشست خبری پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، صبح امروز ۲۹ بهمن با حضور سیف‌الله صمدیان، دبیر جشنواره در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران٬ سیف‌الله صمدیان با عرض تسلیت برای سقوط هواپیمای تهران به یاسوج و آرزوی صبر برای بازماندگان این حادثه گفت: تصویرسال یک رویداد فرهنگی وهنری مستقل است و امسال پانزدهمین دوره این رویداد برگزار می‌شود. برای رسیدن به پانزدهمین دوره از مسیر سختی عبور کردیم، آن هم در کشوری که بیشتر برنامه‌ها به نتیجه نمی‌رسد.
وی در ادامه بیان کرد: پانزده سال یک سفره غنی از بابت فرهنگ و هنر پهن شد، بدون اتکا به بودجه دولتی که همه گروه‌های فکری و سیاسی بدون لباس سیاست‌زدگی‌شان دور این سفره نشستند. این دستاورد مهمی است که از سیاست‌ها رها هستیم و تا این درد ما مداوا نشود کشورمان در بسیاری از مسائل گیر قطعی خواهد داشت.
او با بیان این مطلب که در بخش بودجه با افتخار و با ذلت اقتصادی، بودجه دولتی نداریم و تنها به اسپانسرهایی که داریم بسنده کرده‌ایم گفت: خانه هنرمندان محل اصلی ما بوده و تا الان این حمایت ادامه دارد. هزینه 20 روز اجاره خانه هنرمندان ایران 505 میلیون تومان است که ما تنها قراردادش را امضا می‌کنیم اما برای آن مبلغی پرداخت نمی‌کنیم و این بزرگترین حمایتی است که از ما می‌شود.
صمدیان همچنین ادامه داد: در تصویر سال بیش از ۱۰ انجمن حضور دارند و بهترین آثار در اختیار تصویر سال قرار می‌گیرد. ما دو بخش اصلی داریم. یکی بخش نمایشگاهی و دیگری بخش جنبی است. در بخش نمایشگاهی آثاری از عکاسان خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، هنر و هنرمندان و عکاسی خلاقه یا نگاهی دیگر را داریم. در گرافیک بخش پوستر را داریم، در بخش کاریکاتور نیز فراجناحی است و کاریکاتوریست‌های مستقل و وابسته را در کنار هم داریم. ترکیب هیئت داوران نیز ترکیبی است از همه گروه‌های مختلف فکری.
این هنرمند درباره بخش فیلم اظهار کرد: بخش جشن فیلم، در ابتدا شامل فیلم‌هایی می‌شد که امکان اکران نداشتند و غیرتجاری محسوب می‌شدند. تا دوازدهمین دوره، ما تنها مرجع نمایش آثار کوتاه، مستند، انیمیشن و حتی ویدئو آرت بودیم که رنگ و بوی هنر و تجربه داشتند، اما از سه سال پیش که گروه هنر وتجربه راه افتاد، این بخش متفاوت شد. افتخار ما این است که از همین هنرمندان جوان امروز هنرمندان شاخصی وارد سینما شدند که از جمله آنها می‌توان به نرگس آبیار، آیدا پناهنده و سعید روستایی اشاره کرد.
صمدیان در ادامه گفت: امسال 40 اثر در این بخش به نمایش در می‌آید و در کنار بخش آزاد و زیر ۲۵ سال، بخش جنبی نیز داریم که جشنواره جشنواره‌ها یکی از این بخش‌هاست در این بخش آثار برگزیدگان جشنواره‌های فیلم کوتاه، سینماحقیقت و سایر جشنواره‌های سینمایی را رایگان در سالن‌های خانه هنرمندان ایران نمایش می‌دهیم. این اتفاق موجب می‌شود تا دانشجویان سینما جمع‌بندی کلی از سینما داشته باشند در طی یک سال گذشته داشته باشند.

صمدیان عنوان کرد: در سال‌های اول با ۱۲۰ نفر این جشن را شروع کردیم و الان این تعداد تنها در بخش عکس به بالای ۴۰ هزار فریم رسیده است که از هر ۱۰۰ عکس اگر یک عکس هم انتخاب کنیم، ۵۰۰ عکس روی دیوار می‌رود. همچنین مولتی مدیاهایی از سایر عکس‌های خوبی که بیرون مانده‌اند، تهیه شده است که در کنار نمایشگاه‌ها روی LCDهای تعبیه شده به نمایش در می‌آیند که در مجموع 500 فریم عکس‌ هم از این طریق به نمایش در می‌آیند.
وی در بخش کاریکاتور بیان کرد: ۱۲۰ تصویر توسط داود احمدی مونس (آروین) و سردبیران نشریات داخلی به شکل پوستر روی دیوار می‌آیند و آثار ژورنالیستی کاریکاتور را هم خواهیم داشت. در بخش ایران ما، گنجینه ارزشمندی جمع‌آوری شده و امیدوارم امسال اسپانسری برای چاپ کتاب این بخش پیدا کنیم. همچنین آلفرد یعقوب زاده که بیشترین عکس‌های مربوط به انتفاضه و فلسطین را در کارنامه دارد، امسال با نمایشگاه عکس پادشاهی حیوانات در هندوستان به صورت مولتی مدیا ما را همراهی خواهد کرد. در ادامه نمایشگاهی از آثار مرتضی نیکوبذل، فتوژورنالیست ایرانی درباره جنگ علیه داعش را داریم. نمایشگاهی از آثار محمد گل‌جامجو که شامل عکاسی سینما و پرتره‌های مختلف می‌شود نیز به نمایش درخواهد آمد. در ادامه آثار احمد معینی‌جم، عکاس ایرنا نیز مروری بر عکاسی ورزشی سال ۹۶ را خواهد داشت.
صمدیان درباره بخش‌های جنبی پانزدهمین جشن تصویر سال گفت: از آنجایی که امسال شهر یزد به عنوان شهر بین‌المللی ثبت خواهد شد بخش گرافیک و عکس را داریم و تعداد زیادی عکس از طبیعت، معماری، آداب و رسوم مردم یزد به دستمان رسیده است که همزمان با برنامه‌های جهانی شدن یزد در اوایل سال آینده نمایشگاهی از این عکس‌ها خواهیم داشت. بخش ساخت ایران یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاهی ماست که به تمام تولیداتی که توسط ایرانی‌ها ساخته می‌شود، پرداخته که اردیبهشت‌ماه در جشنواره‌ای به همین نام برگزیدگان آن اعلام می‌شوند.
او افزود: بخش ویژه انسانی را هم داریم که نمایشگاه ویژه‌ای در مناطق محروم می‌گذاریم و بعد از جشن میزگردی درباره رویکرد وضعیت محرومین جامعه خواهیم داشت. یکی دیگر از بخش‌های جنبی هم نمایشگاهی است از عکاس ایتالیایی مائورو ویتاله که آثاری از زندگی عشایر ایرانی و ایتالیایی را در کنار هم به نمایش می‌گذارد.
دبیر پانزدهمین جشن تصویر سال درباره جوایز این دوره نیز عنوان کرد: ما هر سال فقط یک بخش مسابقه داریم که جایزه محسن رسول‌اف است که ویژه بخش جوانان زیر 25 سال است. امسال یادمان وحید سهرابی ابد را نیز داریم که برای تمام رشته‌ها که کار ویژه تصویری کرده باشد این جایزه اختصاص از طرف خانواده‌ این هنرمند اهدا خواهد شد. این جایزه سه میلیون تومان است که مبلغ آن در سال‌های آینده افزوده خواهد شد.
صمدیان درباره معرفی اعضای هیئت داوران بخش‌های مختلف نیز بیان کرد: پیروز کلانتری، علی کریم، جعفر صانعی‌مقدم، پیروز کرمی و مهدی مختاری هیئت انتخاب بخش فیلم هستند و نرگس آبیار، ابوالفضل جلیلی و محمد آلادپوش داوران بخش زیر 25 سال هستند. در بخش عکس محمد فرنود، نادر داوودی و بهنام صدیقی و در بخش کاریکاتور جواد علیزاده، کامبیز درم‌بخش و اردشیر رستمی آثار این بخش را داوری می‌کنند. در بخش پوستر مریم کهوند، ایمان صفایی و مهدی فاتحی هیات داوران این بخش را شکل می‌دهند.
وی در پایان سخنانش گفت: همانند سال‌های گذشته بخش تجلیل از یکی از افراد اثرگذار در حوزه تصویر را خواهیم داشت. در این بخش تاکنون از اکبر عالمی، محمود کلاری و عباس کیارستمی تجلیل شده است و امسال نیز از یک نفر تجلیل خواهیم کرد.
پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر دوم تا 20 اسفندماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

logo-samandehi