به مناسبت زادروز نیما پتگر مطرح شد؛

جمشید حقیقت شناس: کارکرد و جایگاه آثار نیما در هنرهای معاصر را باید سنجید


یکم اسفندماه، زادروز نیما پتگر، هنرمند پیشکسوت و معاصر کشورمان است. نیما پتگر در سال‌های عمر خود تمرکزش را بر مضامین تاریخ و اسطوره و پدیده‌های هستی با درونمایه‌های فلسفی گذاشته بود.

به مناسبت زادروز این هنرمند، خبرنگار گالری آنلاین گفتگوهایی با چند تن از هنرمندان و نزدیکان استاد پتگر در رابطه با ویژگی های بارز کارها و شخصیت ایشان داشته است.

در ادامه خوانندۀ گفتگو با جمشید حقیقت شناس هنرمند نقاش و فعال حوزه هنرهای تجسمی هستید :

آنچه در کارهای پتگر حائز اهمیت بوده و هست، و در این سال‌ها نیز توجه کمتری به آن شده، متمرکز بودن وی بر موضوع انسان معاصر بود. شما در آثار ایشان پرتره هایی از انسان معاصر را مشاهده می‌کنید؛ انسانی که زخم خورده.

نیما پتگر با دقت زیاد این موضوع را منتقل کرده است و با تغییرات جزیی که در پروسۀ فعالیتش می‌بینیم، شاهد روندی بسیار ظریف در جهت تغییر در انسان معاصر در آثار وی هستیم. انسانی که نیازهایش تغییری نکرده است، اما به مرور زمان زخم خورده و آسیب دیده است.

حقیقت‌شناس ضمن اشاره بر اینکه "در هنر قبل از مشروطه، شما شاهد انسانی نوعی هستید که همان انسان دورۀ قاجاریه است." افزود:

پتگر در آثارش انسانی نوعی را به وجود آورده که عجیب و باور نکردنیست و ما در کمتر شخصیت هنری‌ای در حدود 70 و یا 80 سال اخیر شاهد چنین پدیده ای بوده ایم. وقتی آثار نیما را نگاه می‌کنیم با هنرمند معاصری مواجه هستیم که نگاهی زیباشناسانه به مسائل روز دارد،گذشتۀ خود را به خوبی می‌شناسد و با جهان امروز ارتباط دارد؛ و هر چیزی که برای حرف زدن لازم است را ایشان داشته است.

وی ضمن تاکید بر اینکه کارکرد و جایگاه آثار نیما در هنرهای معاصر را باید سنجید، توضیح میدهد:

اینکه نیما پتگر چه چیزی به هنرهای معاصر ما داده و افزوده است، اهمیت دارد. ایشان در خانواده ای با پیشینۀ هنری متولد شدند. مسائلی که پس از انقلاب مشروطه اتفاق افتاده بود و نگاهی که غرب روی آنها داشت را به درستی وارد فضای فرهنگی ما کردند و برداشتی شخصی و جالب از مسائل پیرامون این موضوع داشتند.

اثر نیما پتگر از مجموعه اساطیر و تاریخ


جهت آشنایی بیشتر با آثار و بیوگرافی استاد نیما پتگر به سایت شخصی ایشان مراجعه نمایید.


logo-samandehi