یکم اسفند ماه، زادروز نیما پتگر

گفتگوی گالری آنلاین با مجید ملانوروزی

چاپ کتاب استاد نیما پتگر تا پایان سال 96


مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین به مناسبت زادروز نیما پتگر، ضمن بیان ویژگی های بارز آثار این هنرمند، نوید چاپ کتاب وی را تا پایان سال 96 داد.

مجید ملانوروزی، در رابطه با ویژگی ها آثار نیما پتگر بیان کرد:

خانواده ی پتگر خانواده ای هنرمند هستند و من قبل از آشنایی با نامی و نیما، جعفر و علی اصغر پتگر را میشناختم و به کارگاه جعفر پتگر میرفتم، با نامی پتگر نیز در دانشگاه آشنا شدم.

با نیما از نزدیک ارتباط نداشتم ولیکن آثارش را دنبال می کردم. آنچه در آثار نیما بارز است نوآوری و خلاقیت اوست، با اینکه از خانواده ی هنرمندِ کلاسیک برخاسته به دلیل حضورش در ایتالیا و شناختش از هنر معاصر و مدرن دنیا، کارهایش بسیار خلاقانه است و ویژگی های شخصی و مولف خاص خودش را دارد، فضایی کاملا شخصی را ترسیم میکند و به یک نگاه شخصی میرسد که کاملا خود نقاش است، و البته شاید با روحیات گوشه گیرانه خودش.

کارهایش دکوراتیو نیستند، کاملا دیده میشود هنرمندی است که آشنایی کامل هم با سنت و هم با مدرنیته دارد، هنرمندی خلوت گزیده و به دنبال بیان های کاملا شخصی است.

ملانوروزی در ادامه از خصوصیات بارز خانواده پتگر گفت و توضیح داد:

یکی از ویژگی های پتگر ها اینست که همانطور که یک خانواده هنری هستند اما مثل یک ارکستر سمفونیک هر کدام ساز خود را میزنند، و دیده میشود هر کدام برای خودشان مدینه فاضله و جهان ذهنی خودشان را دارند و همه خانواده به هنر نابِ غیر بازاری و هنری اعتقاد و تعهد دارند، هیچ وقت هنر خود را برای فروش، آلوده نکردند و به هنرعامیانه نزدیک نشدند.

نیما نیز همیشه کارش در سطح آکادمیک و در فضای حرفه ای نقد و بررسی شده و با اینکه میتوانست در بسیاری از شرایط کارش را به فروش نزدیک کند اما این تعهد را به خود و آثارش داشت تا از فضایی که در ذهنش ترسیم کرده، پایین تر نیاید.

در ادامه مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نوید چاپ کتاب استاد نیماپتگر تا پایان سال 96 را داد و ضمن اشاره به مشکلاتی در روند چاپ و مسائل مربوط به بودجه ، افزود:

مراحل چاپ کتاب در حال سپری شدن است و تعهدمان را به این هنرمند که تعهدی فرهنگیست انجام خواهیم داد و خودمان را ملزم میدانیم تا جایی که میتوانیم آثار هنرمندان مطرح را که کارشان کمتر دیده شده به چاپ برسانیم.

وی در ادامه افزود:

آن زمان که به دنبال برگزاری نمایشگاه هنر ایران، در برلین و رم بودیم، دنبال این بودیم که، با درآمد هایی که از نمایشگاه های آنجا حاصل میشود آثار صد نفر از هنرمندان ایرانی را در ایران و خارج از کشور چاپ کنیم. با ناشرین آلمان و ایتالیا نیز در این رابطه صحبت کرده بودیم. به هر حال باید آثار هنرمندان ایرانی دیده شود و کتاب حداقل اینهاست، خوب است که اصل این آثار در نمایشگاه ها و گالری ها دیده شود.

چاپ کتاب برای ثبت آثار و برای اینکه مورد بررسی و دقت دانشجویان در پروژه هایشان و مطالعه سیر تحول ما در تاریخ معاصر ایران قرار بگیرد، نیاز است.

اثر نیما پتگر از مجموعه صخره ها


جهت آشنایی بیشتر با آثار و بیوگرافی استاد نیما پتگر به سایت شخصی ایشان مراجعه نمایید.

logo-samandehi