در آستانه ی نمایش آثار موزه لوور در موزه ملی تهران

گفتگوی گالری آنلاین با علی فرامرزی


"هنر، عصارۀ فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی-هنری از جمله دیپلماسی‌های بسیار کاربردی و فعال، عمیق و موثر در بین تودۀ مردم است. " این را علی فرامرزی هنرمند و منتقد هنری پیشکسوت به مناسبت نمایش آثاری از موزه لوور در موزه ملی ایران از چهاردهم اسفند ماه، گفت. در ادامه خواننده ی گفتگوی خبرنگار گالری آنلاین با وی باشید:

علی فرامرزی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین از مزایای برگزاری نمایشگاه آثار باستانی موزۀ لوور در موزۀ ملی ایران می‌گوید:

امروزه به طور کلی دیپلماسی شاخه‌های گوناگونی دارد از جمله؛ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، ورزشی و ...

هنر، عصارۀ فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی-هنری از جمله دیپلماسی‌های بسیار کاربردی و فعال، عمیق و موثر در بین تودۀ مردم است. در نتیجه، زمانیکه یک ملت، به لحاظ ظرفیت‌های فرهنگی و پذیرش‌ها به مرحله‌ای برسد که بتواند پذیرای چنین آثار معتبر و با اهمیتی از مکانی مانند موزۀ لوور باشد، یعنی اعتبار بسیار زیاد و فرهنگ بالایی پیدا کرده است. این اعتبار و فرهنگ غنی نیز برای مردم ما پیشینه‌ای طولانی و سابقۀ چندین هزارسالۀ تاریخی دارد. این موضوع که از فرهنگ 5 هزار سالۀ ما برخاسته است، نشان دهندۀ میزان اعتبار ما نزد افکار عمومی در جهان است.

دیپلماسی‌های مختلف، مانند جوی‌های آبی هستند که با هم ارتباط دارند، در نتیجه اگر در هر شاخه‌ای اعتبار کسب کنیم، می‌تواند روی سایر شاخه‌ها نیز تأثیرگذار باشد. جهان امروز بر پایۀ اعتبار و افکار عمومی می‌چرخد. افکار عمومی همان میزان اعتباریست که ذهن مجموعۀ انسان‌ها برای چیزی قائل است.

فرامرزی با تأکید بر اینکه هیچ ارتباطی نمی‌تواند یکطرفه باشد افزود:

بدون شک ارتباط های یکرفه، کوتاه‌مدت و عقیم هستند؛ و ما باید داد و ستد فرهنگی داشته باشیم.

در سال‌های اخیر ما شاهد تبادلات فرهنگی بوده‌ایم که البته در اکثر موارد آثار هنری و باستانی از آن سمت به کشور ما منتقل شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که " آیا به نظر شما گسترش این روابط به فعالیت دولت‌ها بستگی دارد یا خیر؟" اظهار داشت:

طبیعیست که گسترش این روابط به میزان فعالیت هر دولت در این حوزه بستگی دارد. وقتی شاهد چنین رویدادهایی هستیم، می‌توانیم آن را مربوط به اعتبار جهانیِ آن ملت و دولت نزد جهانیان بدانیم.

*** عکس پوستر نمایشگاه لوور****

نمایشگاه موزه لوور در تهران ۱۴ اسفند سال جاری در موزه ملی ایران برپا می شود.این نمایشگاه شامل مجموعه‌ای شامل بیش از پنجاه اثر از تمدن‌های باستان در غرب آسیا، اروپا و شمال افریقا از جمله تمدن های سومر، آشور، هیتی، مصر باستان، یونان و روم باستان، مجموعه‌ای از نقاشی، طراحی و لیتوگرافی از آثار هنرمندان بزرگ اروپا چون اوژن دلاکروا و کامیل کورو است.

این مجموعه از هشت بخش موزه لوور انتخاب شده و طبق طرح محتوایی نمایشگاه در چهار بخش اصلی با عناوین تولد یک مجموعه، تولد یک موزه، رویای جهانی شدن یک موزه زنده، به نمایش در خواهد آمد.

بسیاری از این آثار از سالن‌های اصلی موزه لوور انتخاب شده‌اند که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به پیکره ابوالهول از سنگ بازالت مربوط دوره فرعون هاکور نام برد که از بخش عتیقات مصر باستان در سالن سولی لوور انتخاب شده است.

این نمایشگاه تا ۱۸ خرداد در موزه ملی ایران دایر خواهد بود.


logo-samandehi