ثبت ملی 7 اثر تاریخی از دوران پارینه‌سنگی تا قاجار در البرز

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز خبر از ثبت هفت اثر غیر منقول تاریخی - فرهنگی استان البرز در فهرست میراث ملی کشور داد.

به گزارش گالری آنلاین امین افشار در گفت و گو با خبرنگار ایسنا‌ گفت‌: در جلسه ثبت آثار غیر منقول کشور استان البرز موفق شد هفت اثر شامل سه تپه، دو گرمابه، یک محوطه و مجموعه پناهگاه صخره‌ای تاریخی در حوزه شهرستان ساوجبلاغ را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

وی افزود: با توجه به داده‌های باستان‌شناختی به دست آمده از آثار مذکور، دیرینگی این آثار مربوط به دوران پارینه سنگی میانه و جدید، دوران مس سنگی، دوران برنز، دوران آهن، قرون اولیه و میانی اسلامی و قاجار است.

افشاز توضیح داد: مجموعه پناهگاه‌های صخره‌ای سرهه مربوط به دوران پارینه سنگی میانه و جدید تاریخ‌گذاری شده است و تپه خیرآباد مربوط به دوران مفرغ (برنز) و آهن، تپه قیدار مربوط به دوران مفرغ و آهن، تپه باغ سرهنگ مربوط به دوران سلجوقی و ایلخانی، محوطه شهر خاقان مربوط به دوران سلجوقی، ایلخانی و تیموری است؛ همچنین گرمابه‌های روستاهای ورده و هیو نیز مربوط به دوران قاجار است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز در پایان گفت: علاوه بر این آثار غیر منقول تاریخی فرهنگی، معاونت میراث فرهنگی پرونده ثبتی 14 اثر منقول، 6 اثر طبیعی و 4 اثر ناملموس را آماده و برای ثبت در فهرست مواریث ملی غیر منقول، طبیعی و ناملموس به دفتر ثبت آثار ملی کشور ارسال کرده است که طی روزهای آینده جلسات ثبت این آثار در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور تشکیل خواهد شد.

logo-samandehi