شاهکارهای هنری کاخ گلستان در راه فرانسه


مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ۱۹ اثر از شاهکارهای هنری منحصر به فرد کاخ گلستان را که قرار است در موزه لوور مدرن فرانسه به نمایش گذاشته شود، شامل هشت نقاشی رنگ و روغن از عکس‌های ناصرالدین شاه معرفی کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود نصرتی ادامه داد: نمایشگاه هنر قاجار با عنوان «امپراطوری گل‌های سرخ» در موزه لوور-لانس (لوور مدرن) فرانسه می‌تواند آغازی در معرفی و تجلیل هنر قاجار و رویدادی بزرگ در جهان با هدف معرفی این هنر باشد.

او با بیان این‌که این هنر تاکنون آن‌طور که شایسته‌اش بوده، معرفی و تجلیل نشده است، بیان کرد: همه‌ی کشورهایی که آثار فرهنگی و تاریخی مربوط به دوره قاجار دارند در این نمایشگاه آثار خود را به نمایش می گذارند. دعوت کاخ گلستان به این ضیافت هنری نیز فرصتی است تا نشان داده شود که مجموعه جهانی کاخ گلستان، به دلیل داشتن آثار و شاهکارهای هنری بی‌نظیر و بی‌بدیل از دوره قاجار دارای یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی جهان است.

نصرتی ادامه داد: مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ۱۹ اثر از شکاهکارهای هنری دوره قاجار را که شامل هشت تابلو نقاش رنگ و روغن و آب و رنگ، یک آلبوم عکس که عکس‌های آن توسط ناصرالدین شاه گرفته شده است به همراه دوربین عکاسی، تاج مسی مربوط به آقا محمدخان،دو۲ جلد قرآن نفیس خطی که یک جلد آن دردو۲ برگ کتابت شده و شش مرقع به خط های ناصرالدین شاه، میرزا بابا و محمد باقر، اسدالله شیرازی، اسماعیل جلایر و جعفر خان نوشته شده است برای نمایش در موزه لوور از گنجینه مخازن کاخ انتخاب کرده است.

به گفته‌ی او کاخ گلستان علاوه بر کالبد معماری، کاشی‌ها، فرش‌ها، گنجینه نسخ خطی، تابلوهای نقاشی بسیار نفیس و بی‌نظیر از نقاشان به نام قاجارو تزیینات منحصر به فرد، آلبوم‌خانه‌ای با ۱۹هزار عکس و فیلم‌های قاجاری دارد که تعداد زیادی از این آثار تاکنون به نمایش درنیامده‌اند.

او تاکید کرد: به دلیل وجود این ویژگی‌ها، کاخ گلستان را «گلستان هنر قاجار» می‌شناسند.

وی اضافه کرد: هنر قاجار هنری با شکوه و عظمت است که بدون تردید با دیدن این نمایشگاه و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان این شکوه به خوبی نمایان می‌شود.

از اواسط بهمن امسال تعدادی از این تابلوها شامل سه قطعه تابلوی بزرگ "صف سلام فتحعلی شاه "با ابعادی حدود ۳۷ متر که در نوع خود یکی از بزرگترین تابلوهای نقاشی دنیا محسوب می‌شود، سه تابلوی روی بوم کوچکتر از آثار کمال‌الملک و مصورالممالک و دو تابلوی طراحی‌های ناصرالدین شاه با هدف آماده‌سازی برای نمایش در این نمایشگاه، با همکاری پژوهشکده حفاظت ومرمت آثار تاریخی –فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مرمت و آماده‌سازی می‌شوند.

نمایشگاه «امپراطوری گل های سرخ» از هشتم فروردین به مدت سه ماه در موزه لوور فرانسه میزبان علاقه‌مندان به هنر ایرانی است.

logo-samandehi