جشنواره «تهران شهر هنر» نوروز 97 در خانه هنرمندان ایران


نشست خبری رئیس شورای عالی و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران چهارشنبه ۱۶ اسفند در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران٬ نشست خبری مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با موضوع یادبود هنرمندان درگذشته سال 96 و برنامه‌های آتی این مجموعه با حضور مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، ابراهیم حقیقی، رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران و سیدعماد حسینی معاون پژوهشی و آموزشی و علیرضا غفاری برگزار شد.
ابراهیم حقیقی، رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: خانه هنرمندان امسال از ۱۸ سالگی عبور می‌کند. از زمانی که از یک پادگان تبدیل به مکانی برای نمایش آثار هنری شد، با همکاری و همراهی 9 انجمن و 3 خانه تئاتر، موسیقی و سینما شورای عالی خانه هنرمندان ایران تشکیل شد. تغییرات زیادی در طی این سال‌ها اتفاق افتاده است و خانه هنرمندان با تمام اندک بضاعت مالی که داشته در حوزه‌های مختلف به ویژه هنرهای تجسمی فعالیت داشته و آمار خوبی ارائه کرده است.
وی ادامه داد: هنرمندان خانه هنرمندان ایران را خانه خود می‌دانند و بیشتر مواقع نخستین مکانی که برای نمایش آثارشان به ذهنشان می‌رسد خانه هنرمندان ایران است. این اعتبار کمی نیست و بسیار حیثیتی است. حتی زمانی که با سیلی صورت سرخ کردیم اجازه ندادیم مرتبه خانه کوچک شود. در حال حاضر در شهر تهران فرهنگسراهای بسیاری هستند که با ارقام بالایی کار می‌کنند اما خروجی خوبی ندارند. جمعیتی را که در خانه هنرمندان رفت و آمد می‌کنند جای دیگری سراغ نداریم و این جای شکر دارد. خانه هنرمندان فضا را در اختیار انجمن‌ها گذاشت تا آنها انتخاب کنند و این جای قدردانی دارد.
حقیقی همچنین افزود: ما چهار کمیسیون تشکیل دادیم که فکر و اندیشه داشته باشند و شورای عالی مدیران را راهنمایی کنند. حاصل آن ارتباطات بین‌المللی خوبی شد که جاهای دیگر تقریباً صفر هستند. امیدواریم بتوانیم نمایشگاه‌هایی از این طرف با کشورهای در حال ارتباط داشته باشیم. از آن سمت هنرمندان بسیاری می‌آیند اما از این سمت اغلب به دلیل عدم توان مالی مناسب و پرداخت هزینه‌ها و بدون حمایت ارگان‌های مختلف ما نمی‌توانیم آثار هنرمندان را به خارج از کشور بفرستیم مگر موارد معدود که امیدواریم این فضا با همکاری اداره ارشاد گسترش یابد، چرا که امسال ارشاد نتوانست آنطور که باید و شاید به ما در این بخش کمک کند.
وی اضافه کرد: توان مجموعه هنری ما بسیار زیاد است و در همین راستا امسال جشن نوروز در خانه هنرمندان در تمام روزهای تعطیل برپا می‌شود. هنرمندان باید حضورشان را در تمام مکان‌هایی که شایستگی دارند، از جمله خانه هنرمندان نشان دهند. امسال جشن نوروز را با مشارکت شهرداری برگزار می‌کنیم و می‌دانیم این جشن که از دوم تا ۱۱ فروردین در خانه هنرمندان برگزار می شود٬ همه نگاه ها را معطوف به تهران می کند و طراوات و شادابی را برای تهرانی ها و میهمانان نوروزی به ارمغان می‌آورد.
مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان نیز گفت: نهادهایی هستند که اثری از نتایج کارشان در جامعه دیده نمی‌شود، اما بودجه‌های خیلی زیادی دارند و در این بین تنها جایی که به ما کمک کرده شهرداری بوده که سالانه یک میلیارد به ما کمک می‌کند٬ امیدواریم همان آب باریکه‌ای که تاکنون به ما تعلق گرفته از سال آینده قطع نشود. این در حالی است که از بودجه فرهنگ و هنر کشور یک ریال به خانه هنرمندان تعلق نگرفته است، به همین دلیل از سازمان برنامه و بودجه خواسته‌ایم تا اقدامی در این‌باره انجام دهند.
مدیرعامل خانه هنرمندان افزود: این بهانه که همه باید به سمت خودگردانی بروند، باعث می‌شود ضعف و نارسایی در حوزه فرهنگ و هنر بیشتر شود و این کاملاً تصمیم نادرست و اشتباهی است. در ضمن ما هم اقتصاد هنر را می‌شناسیم ولی اینکه به بهانه این شعار کمک‌هایی حذف شود، اقدام درستی نیست. در تمام کشورهای دنیا که حتی به لحاظ اقتصادی در شرایط مناسبی به سر می‌برند کمک‌های جدی دولت‌ها به بخش هنر اختصاص می‌یابد و این بهانه که به سمت خودگردانی بروند در شرایط سخت اقتصادی تصمیم اشتباهی است. از سوی دیگر در شرایط امروز اولویت مردم مسکن، تأمین غذا و پوشاک است و با این تفاسیر طبیعی است اولویت خرید آثار فرهنگی و هنری برای مردم وجود ندارد.
وی با بیان اینکه به درخواست شهرداری از روز دوم فروردین تا ۱۱ فروردین جشن بهاری با نام «تهران شهر هنر» در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، افزود: در این برنامه هر یک از انجمن های تجسمی یک گالری در اختیار دارند و نمایشگاهی برپا می کنند. حتی در نظر داریم آثار هنری هم برای فروش داشته باشیم تا به همان اقتصاد هنر هم کمک شود. در شب‌های نوروز ما یکی از اصلی‌ترین سریال‌های نوروز را در پارک خانه هنرمندان به نمایش می‌گذاریم و همچنین برنامه‌های زنده موسیقی فولکلور را همراه با رقص‌های محلی در محوطه بیرونی خانه هنرمندان به نمایش خواهیم گذاشت.
وی در ادامه به ارائه گزارش آماری خانه هنرمندان در یک سال گذشته پرداخت و گفت: امسال در خانه هنرمندان بیش از ۷۰ نمایشگاه برگزار شده و از ابتدای سال تاکنون ۱۰۶ نشست آموزشی و پژوهشی و نیز ۲۰ بزرگداشت برپا شده که برخی از آن‌ها توسط خانه هنرمندان و برخی هم توسط انجمن‌ها بوده است.
او افزود: همچنین ۸۷۸ اجرای تئاتر با فروش حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را داشتیم که این نمایش‌ها حدود ۱۱۷ هزار نفر مخاطب داشته و پیش‌بینی می‌کنیم با چند نمایش پربیننده‌ای که در حال حاضر روی صحنه داریم این آمار به ۱۲۰ هزار نفر برسد. در سالن استاد انتظامی تا امروز 29 نمایش به روی صحنه رفته است در حالی که سال گذشته در همین زمان با 27 اجرا داشتیم و تعداد مخاطبان ما در سال گذشته 15 هزار و 500 نفر بودند که امسال این تعداد تا پایان اسفندماه به 16 هزار نفر خواهد رسید.
رجبی معمار ادامه داد: علاوه بر این ما در سال 95 در مجموعه ایرانشهر 33 اثر نمایشی داشتیم که 17 نمایش در سالن استاد سمندریان و 16 نمایش در سالن استاد ناظرزاده کرمانی بوده است و درایام جشنواره تئاتر فجر نیز کل مجموعه در اختیار جشنواره قرار گرفت. در مجموع 894 اجرا داشتیم و حدود 3 میلیارد و 200 میلیون تومان فروش از این اجراها حاصل شده است. ضمن این که تنها جایی هستیم که جدول نمایش‌های خود را از فروردین تا اسفند سال آینده با صراحت کامل اعلام می‌کنیم و برنامه‌مان به طور دقیق مشخص است.
رجبی معمار افزود: همچنین ما 9 هفته فیلم در خانه هنرمندان داشتیم و 75 جلسه سینما تک به اکران فیلم‌های مختلف همراه با نقد و تحلیل فیلم برگزار کرد. علاوه بر این ما 30 کارگاه تخصصی توسط انجمن‌ها برگزار کردیم و بیش از 20 رونمایی کتاب و آلبوم موسیقی را هم داشتیم. تا امروز ما 1100 سئانس نمایش فیلم داشتیم که 90 فیلم به نمایش درآمده و 60 فیلم از این تعداد همراه با جلسات نقد و تحلیل بوده است.
مدیرعامل خانه هنرمندان در ادامه بیان کرد: خانه هنرمندان براساس اساسنامه از روز اول به عنوان یک نهاد فرهنگی مستقل و غیرسیاسی بوده و ما با وجود پیگیری‌هایی که کردیم نتوانستیم به لحاظ مالی اوضاع را بهبود بخشیم، فقط به دنبال این هستیم که همان آب باریکه هم قطع نشود. در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون فرهنگی از جمله بخش‌هایی هستند که کوتاهی کردند در حالی که ما هر روز خبرهای اختلاس می‌شنویم اما همه ما را موعظه می‌کنند و جای تأسف است با وجود افراد سرشناسی که در خانه هنرمندان و در شوراهای عالی و سیاست‌گذاری آن حضور دارند باید برای پنج میلیون و ۱۰ میلیون تومان دنبال پول باشیم.
ابراهیم حقیقی هم در این خصوص گفت: از سال آینده تلاش می کنیم تا اسپانسر داشته باشیم اما به انجمن‌ها اعلام کرده‌ایم که از این پس خدمات رایگان نداریم، حتی برای برنامه‌های خیریه‌ای هم که برگزار می‌شود قصد داریم از آن‌ها بخواهیم دست کم در بخش هزینه‌های آب و برق ما را همراهی کنند. در این باره علیرغم اینکه مایل به انجام این کار نیستیم مجبور به عدول از کمک‌هایی هستیم که قرار بود به بخش تئاتر ارائه شود.
رجبی معمار همچنین درباره احداث کتابخانه تخصصی هنر و گرفتن بخشی از فضای سازمانی ارتش برای احداث سالن‌های نمایشی نیز گفت: علیرغم پیگیری‌هایی که در دوره قبلی شهرداری صورت گرفته بود این اتفاق عملی نشد و مکانی که برای این کار مد نظر بود را نتوانستیم در اختیار بگیریم. در حال حاضر دوباره در حال پیگیری هستیم و حتی نامه‌ای به یکی از فرماندهان ارتش که این مکان متعلق به آن‌هاست نوشته شده و از آن‌ها خواسته‌ایم که همزمان با 29 فروردین روز ارتش این مکان را به اهالی فرهنگ و هنر هدیه بدهند و ما هم با هزینه اندک بتوانیم در این فضا دو بلک باکس و یک سالن خوب نمایش را به اهالی هنر و هنردوستان تقدیم کنیم.
در ادامه این نشست سیدعماد حسینی معاون برنامه‌ریزی و پژوهش خانه هنرمندان ایران درباره مراسم «آیین چراغ خاموشی نیست» گفت: هر سال این برنامه به پاس فعالیت هنرمندانی که دیگر در میان ما نیستند برگزار می‌شود و امسال هم در این باره که شنبه ۱۹ اسفندماه در ایوان شمس برپا می‌شود از هنرمندانی که از اول اسفندماه ۹۵ تا اول اسفندماه ۹۶ درگذشته‌اند یاد خواهد شد. در طی این مدت ما 110 هنرمند را از دست دادیم که در مراسمی با حضور خانواده‌های هنرمندانی از سراسر کشور، شهردار تهران و نیز برخی هنرمندان برجسته از آن‌ها یاد خواهیم کرد.
علیرضا غفاری مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان طی سخنانی کوتاه گفت: خانه هنرمندان ایران در سال 96 یکی از موفق‌ترین نهادهای فرهنگی به دلیل نمایش خوب آثار هنری هنرمندان بوده است.

logo-samandehi