نشست خوشنویسی هنر و اندیشه برگزار شد


نشست خوشنویسی هنر و اندیشه با حضور «ناصر صادقی» هنرمند خوشنویس و دارای درجه استادی خط نستعلیق از انجمن خوشنویسان ایران، عصر روز چهارشنبه 16 اسفندماه 1396 با حضور: دکتر امیر رجبی؛ رییس حوزه هنری استان اردبیل، حسن معترض؛ رییس انجمن خوشنویسان استان و برخی استاتید استانی از جمله؛ هوشنگ زمانیان، حجت مجرد، احمد شیخ زاده، بهزاد جماعتی، والح فتاحی، امین رحیمی، خانم ها؛ حامد سلطانی، رویا عیسی پور، کیمیا فتاحی، سلطان زاده، دانشجویان و جمعی از علاقمندان، در حوزه هنری استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین، دراین نشست خوشنویسی، ناصرصادقی، با اشاره به اینکه شیوه های مطرح حال حاضر خوشنویسی یعنی شیوه معاصر و شیوه قدما، ضمن ارزشمندی و اندیشه بالایی که در درون خود دارند، نباید توسط هنرمندان، محل افتراق و تفوق قرار گیرد، افزود: ذات لطیف و اصیل این هنر، جای این قبیل حواشی را برنمی تابد و این حواشی زاید زمانی بروز می کند که دامن این هنر با فضای رقابت آلوده گردد.
صادقی، اضافه کرد: رقابت، اگر سالم باشد و به همراه تفکر متعالی، مستوجب تحرک و تعالی است. و در غیر اینصورت باعث غلبه حاشیه بر متن شده و مسیر حرکت، تنگ تر می گردد. لذا، سلایق متفاوت باید محلی برای تفکر، تعمق، تحمل و اندیشه ورزی باشد.
استاد انجمن خوشنویسان ایران، بیان کرد: هنرمند خوشنویس؛ باید به اندیشه، مطالعه بصری، تفکر خلاقانه و چگونگی پرورش آن در آثارش توجه ویژه ای داشته باشد و این امر در کوتاه مدت میسر نمی شود، بلکه سعی و تلاش و آموزش شبانه روزی بسیار می خواهد و تحمل و تعمق فراوان به همراه طی طریق عاشقانه و مرید وارانه زیر نظر استادی مبرز.

صادقی افزود: جنبه های درونی و لذت ذاتی در این هنر، چنان بالاست که راه طولانی و سختِ رسیدن به کمال- که، در مراحل اولیه، باید به همراه تقلید هنرجو از استاد و آثار بزرگان خوشنویسی باشد- به راه و مسیر دلچسب و لذت بخش تبدیل می کند. تکرار و کپی می شود ولی با این حال، به علت جاذبه ذاتی و درونی بسیار بالای خود، ملال آور نیست. ضمن اینکه، این تکرار برای رسیدن به مسیر ترقی است و در جای خود بسیار ارزشمند است.
این هنرمند خوشنویس، اشاره کرد: متفاوت بودن و متفاوت کار کردن در هنر معاصر به هر قیمت، تبدیل به یکی از شاخصه های اصلی اکثرا هنرها شده است. درصورتی که در هنر خوشنویسی و هنر شرق، تکرار، تقلید و کپی کردن آثار مفاخر و دست یافتن به تجربه خیلی بالا و نزدیک به خط اصلی، ارزشمند است که در انتها اگر با خلاقیت هنرمند همراه شود، تبدیل به اثر هنری با ارزش و فاخری خواهد شد.

این مدرس خوشنویسی، امید داشتند؛ با حمایت همه جانبه از بارِ معنایی و ذاتیِ این هنر و جاذبه ها و پتانسیل بالای آن، برای برقراری پیوند میان هنر، هنرمند و مردم استفاده بیشتری شود و شیوه های متفاوت خوشنویسی؛ به امتیازی برای برقراری ارتباط حسنه بین خوشنویسان تبدیل شود.
ناصر صادقی متولد 1355 در اردبیل و کارشناس ارشد ادبیات است. وی از سال 67 فعالیت هنری خود را دراردبیل نزد اساتیدی چون اسماعیلی نسب و عباس عرفانی آغاز کرده واز سال 1378 زیر نظر اساتید طراز اول کشور؛ استاد امیراحمد فلسفی و استاد مجتبی ملک زاده، آموزش دیده و در سال 1395 موفق به دریافت درجه استادی خط نستعلیق از انجمن خوشنویسان ایران شد.
این مدرس و داور خوشنویسی در کارنامه درخشان خود؛ حضور در بیش از 30 نمایشگاه گروهی و کسب افتخار در بیش از 50 جشنواره ملی و بین المللی را دارد که از آن جمله می توان؛ برگزیده برتر بخش خط نستعلیق سومین دوسالانه خوشنویسی ایران، دیپلم افتخار و رتبه اول جشنواره سراسری هنر جوان کشور، برگزیده سیزدهمین، پانزدهمین و نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، برگزیده اولین و دومین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری، رتبه اول پانزدهمین جشنواره هنر و ادبیات دینی کشور، رتبه اول جشنواره سراسری پیامبر اعظم (ص)، دیپلم افتخار و برگزیده برتر جشنواره سراسری رضوی یزد را نام برد.

logo-samandehi