محمدعلی قربانی، استاد انجمن خوشنویسان و عضو هیئت داوران کارگاه نوروز:

خوشنویسان مردم را به ضیافت چشم دعوت می‌کنند


محمدعلی قربانی، استاد انجمن خوشنویسی ایران، برگزاری طرح کارگاه نوروز را مهمانی خواند که در آن هنرمندان مردم را به حظ هنری دعوت می‌کنند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، محمدعلی قربانی، استاد انجمن خوشنویسان و عضو هیئت داوران کارگاه نوروز ضمن ابراز خرسندی از اجرای این طرح در این باره گفت: شرکت‌کنندگان در کارگاه خوشنویسی نوروز متعلق به سراسر کشور هستند و شاهد حضور هنرمندان متعددی از تهران و شهرهای مختلف ایران در این کارگاه هستیم که ترکیب بسیار خوبی را برای اجرای آثار ایجاد کرده است البته همان‌طور که می‌دانید، طبیعت این هنر عزلت‌نشینی است و اغلب هنرمندان این عرصه تمایل دارند که در تنهایی کار کنند اما این تعداد از هنرمندان بر اساس تجربه کارگاه‌هایی که قبلاً برگزار شده، دعوت‌شده‌اند که ترکیب موفقی است.
او درباره انتخاب اشعار و آثار اجرایی این کارگاه توضیح داد و بیان کرد: اشعار این کارگاه را یک گروه از هنرمندان اهل ادب با محوریت نوروز و با تأکید بر امید انتخاب کرده‌اند.
این هنرمند افزود: اجرای کار کارگاهی بسیار سخت است زیرا هنرمند نمی‌داند چه چیزی را قرار است بنویسد اما با تمام این مشکلات هر کدام از هنرمندان این کارگاه حداقل سه اثر را اجرا می‌کنند و حداقل 100 اثر در سطح شهر اجرا خواهد شد.
قربانی درباره اجرای طرح‌های فرهنگی سازمان زیباسازی ابراز خرسندی کرد و گفت: تجربه طرح‌هایی چون نگارخانه‌ای به وسعت شهر بیانگر تأثیرگذاری کار هنری بود زیرا حتی افرادی که اطلاعی از هنر ندارند نیز از آن لذت بردند.
او تصریح کرد: این مهم است که بتوانیم بین فرهنگ، هنر و اقتصاد که همگی برای یک جامعه لازم هستند، تعادل ایجاد کنیم اما متأسفانه در سال‌های اخیر جو سیاست و اقتصاد در کشور ما پررنگ شده و عرصه بر هنر تنگ‌شده است برای همین گاهی دیدن یک اثر هنری برای مردم جذاب است زیرا همیشه بیلبوردها تبلیغی و سیاسی بوده است بنابراین چنین طرح‌هایی می‌تواند این فضا را تعادل دهد.
این هنرمند درباره نمایش آثار در سطح شهر بیان کرد: مهمانی و مهمانی دادن یکی از شاخصه‌های عید نوروز است و بخش بسیار مهمی است. با این دیدگاه باید گفت که بضاعت خوشنویسان ما نیز این است که مردم را به ضیافت چشم دعوت کنند و از مردم بخواهند هنر ملی ما را که بسیار متعالی و فاخر است، تماشا کنند.
قربانی نمایش آثار خوشنویس در سطح شهر را عامل مهمی در جذب توریست‌های خارجی خواند و اظهار کرد: توریست‌های خارجی بیشتر به هنر ایرانی تمایل دارند زیرا در حوزه معماری مدرن و حتی نقاشی نیز آن‌ها قوی‌تر هستند و پیشینه بیشتری دارند بنابراین توریست‌ها به دنبال این هستند که شاخصه‌های ویژه ایرانی را تجربه کنند.
او راه‌اندازی موزه تخصصی خوشنویسی را اتفاقی مثبت خواند و افزود: به غیر از موزه‌هایی نظیر خوشنویسی، نمایش آثار هنری در سطح شهر و ایجاد چشم‌اندازهای شهری، تأثیر بسیاری بر جامعه دارد. امروز شاهد این هستیم که از خوشنویسی در معماری بهره برده می‌شود که بیانگر جایگاه مهم این هنر است.
عضو هیئت‌داوران کارگاه نوروز بیان کرد: نستعلیق که با طبیعت آوای گفتاری و غزل‌های ما ایرانیان همخوانی دارد و اساساً بر اساس همین نیاز شکل گرفته است زیرا زبان عربی در آن زمان علمی و ادبی بوده به همین خاطر غزل ایرانی با ترجمه فرمی همان نستعلیق وارد عرصه شد حال ما چه در قالب فرم و چه در قالب محتوا باید یک همگونی برای شهر ایجاد کنیم.
قربانی افزود: قطعاً برای توریست‌های خارجی جذاب است که بتوانند شعرهای ما را در قالب فرم نیز تجربه کنند البته چنین طرح‌هایی را باید در طول سال دنبال کنیم تا فضای خشن شهری تلطیف شود.
او ادامه داد: در سفری که به مالزی داشتم، دیدم که شخصی به صورت خصوصی موزه‌ای از خوشنویسی تأسیس کرده بود این در حالی است که آن‌ها به لحاظ هنری بسیار فقیر هستند و اغلب از هنرمندان ما دعوت به همکار می‌کنند با این وجود گستردگی آن موزه چندین برابر این موزه کنونی است البته افتتاح موزه خوشنویسی اتفاق بسیار مبارکی است اما باید گنجینه این بخش تقویت شود. باید این‌قدر فضا گسترده باشد که آثار فاخر معاصرین و بدایع هنر خوشنویسی نیز به آن افزوده شود البته این موزه اتفاق بسیار خوبی است که حال مرا نیز خوب می‌کند و امیدوارم که باز هم شاهد چنین اتفاقات خجسته‌ای باشیم.
استاد انجمن خوشنویسی ایران گفت: هنر خوشنویسی مظلوم است. با تمام این اوصاف هنری متعالی است و تنها هنری است که کسی با آن سقوط نمی‌کند زیرا هنرمندان این عرصه برای آن بسیار حرمت قائل هستند.
قربانی ادامه داد: نیازمند توجه ویژه‌ای از طریق چنین برنامه‌هایی به هنرمندان خوشنویس هستیم زیرا همین که مردم متوجه حضور این هنر در سطح جامعه شوند کافی است و خود مردم کارها را انجام می‌دهند و نیازمند حمایت‌های رانتی نیستیم زیرا برای یک خوشنویس خط نوشتن سرشار از شادمانی و لذت است.

logo-samandehi