در کنفرانس روز طراحی ایتالیا مطرح شد؛

ضرورت طراحی فضای سبز در معماری شهرهای مدرن


کنفرانس "روز طراحی ایتالیا سال 2018" با حضور آرش احمدی، پائولا متاولی و گاتانو سلری، صبح روز یکشنبه 20 اسفندماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، این کنفرانس که عنوان "سبزترشو، احساس بهتری کن" را داشت، با همکاری سفارت ایتالیا در ایران برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس گاتانو سلری، رئیس طراحی پَن در میلان بر لزوم توجه به فضای سبز در شهرها تأکید کرد و در این باره گفت: همان‌طور که می‌دانید دنیا درگیر تغییرات بزرگی در مسائل طبیعی است و ما با پدیده‌هایی چون تغییرات جوی، گرم شدن زمین، کاهش تولید محصولات کشاورزی، بالا آمدن سطح آب‌ها و ... رو به رو هستیم. عواملی که سبب شده انسان‌ها در شهرها به خصوص کلان‌شهرها تماس با طبیعت را از دست بدهند و یا به شکلی کمرنگ با این بخش در ارتباط باشند.

او افزود: متأسفانه انسان‌های امروز به دلیل آلودگی‌های هوا و مشکلات ناشی از دست‌کاری در طبیعت دچار مشکلات جدی در حوزه بویایی و بینایی شده است در حالی که همه ما می‌دانیم تمام این مسائل به دلیل کنار گذاشتن طبیعت در شهرهاست زیرا وقتی ما انسان‌ها با طبیعت در عمیق‌ترین شکل آن ارتباط برقرار می‌کنیم، زندگی را بهتر درمی‌یابیم.

رئیس طراحی پَن ادامه داد: همه ما وقتی به یک قله پربرف یا یک جنگل انبوه می‌نگریم، احساسی را تجربه می‌کنیم، که خود مفهومی شگفت‌انگیز به زندگی ما می‌بخشد و سبب می‌شود که بتوانیم حیات را تجربه کنیم یا به عبارتی انسان‌های قوی‌تری شویم اما متأسفانه زندگی در شهرهای بدون طبیعت سبب شده که این بخش از زندگی مغفول باقی بماند.

سلری تصریح کرد: باید برای بهبود زندگی امروزی راهبرد و استراتژی خود را در طراحی شهرها تغییر دهیم بنابراین لازم است که عمیقاً به شهرها فکر کنیم تا بتوانیم فضای سبز و طبیعت بیشتری را در این فضا ایجاد کنیم زیرا طبیعت می‌تواند ما را از تنش‌های شهری نجات دهد و به ما انرژی و قدرت زندگی می‌بخشد به همین خاطر من عمیقاً اعتقاد دارم که این مسئله بنیاد و ضروری است.

او در ادامه این کنفرانس طرح‌های اجرا شده در راستای معماری سبز را در شهرهای پیزا، شانگهای و اکسپوی میلان را برای حاضران نمایش داد و گفت: در اکسپوی میلان برای فضای مناسب این رویداد بالغ بر 12 هزار و 500 درخت که هر کدام 12 متر ارتفاع داشتند، کشت شد. به همین خاطر پس از جمع آوری غرفه‌های اکسپو نیز هنوز فضای سبز این رویداد بر جای باقی مانده و تأثیرگذاری مثبتی را برای اهالی به دنبال داشته است.

رئیس طراحی پَن تأکید کرد: ما در حومه شهرها که به شدت دچار مشکلات و ویرانی شده است، به یک ویروس سبز نیاز داریم بر همین اساس نیز نیاز داریم، راه‌های جدیدی را پیدا کنیم .

سلری درباره فضای خیابان ولیعصر تهران گفت: این خیابان در تهران می‌تواند بیشتر به طبیعت نزدیک شود. این خیابان نیاز دارد برای اینکه شهروندان بتوانند فضای خود را بیابند، بیشتر به طبیعت رجوع کند.

او افزود: در خیابان ولیعصر که یک منطقه مرکزی و مهم است می‌توان همزیستی جدی را با طبیعت ایجاد کرد بنابراین ما به دنبال ارائه طرحی در این راستا هستیم که ریشه در گذشته دارد اما به آینده می‌نگرد.

پائولا متاولی، مدیر عامل شرکت طراحی در ایتالیا نیز در ادامه این کنفرانس گفت: ما همواره به دنبال روش‌هایی تازه برای مشارکت و بهبود فرایندهای تحقق معماری سبز هستیم.

او تأکید بر توجه به فضای سبز در شهرها، بیان کرد: اجرای موفق طرح‌های این‌چنینی در پروژه‌ها علاوه بر تأثیرگذاری بر شهروندان و ساکنان، ارزش افزوده قابل توجهی را نیز برای سرمایه گذاران به دنبال دارد ضمناً اینکه ابعاد زیبایی شناسی شهری را نیز در بر دارد و سبب افزایش اکسیژن در مناطق مختلف شهری می‌شود.

مدیر عامل شرکت طراحی در ایتالیا، سوژه اصلی فعالیت‌های این بخش را گیاهان خواند و ادامه داد: سوژه اصلی کارها ما گیاهان هستند به همین خاطر درختان در عمارت های تاریخی، بناها و میدان‌ها برای ما یک عنصر بنیادی برای هویت شهرها به شمار می‌رود.

متاولی خیابان ولیعصر تهران را تأثیرگذار خواند و گفت: روز گذشته هنگام قدم زدن در خیابان ولیعصر، بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم و دیدم که این خیابان چه نقش مهمی دارد و یک ارزش بالقوه بی‌نظیر در ایران است زیرا این گیاهان در آغوش ساختمان‌ها در حال همراهی زندگی شهری هستند و اگر قرار باشد که درختی قطع شود قطعاً با واکنش احساسی مردم رو به رو می‌شود.

او تأکید کرد: در درون زندگی شهری، درختان نیازمند یک توجه ویژه هستند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن رشد کنند و این وظیفه معماران است که در حوزه طراحی به این موضوع توجه کنند.

آرش احمدی، معمار و نماینده جمهوری ایران در بیست و دومین سه سالانه طراحی میلان در سال 2019 ، نیز در ادامه این کنفرانس بر اهمیت حوزه طراحی و معماری تأکید کرد و گفت: طراحی بسیاری از اشکال هنری را در دل خود دارد و یک فرم هنری به تمام معناست که نمی‌توان آن را یک انتخاب شخصی و فردی دانست.

او افزود: صحبت از طراحی امروز بسیار اهمیت دارد زیرا تنها مسئله ممکن طراحی یک موبایل، صندلی یا خیابان نیست بلکه موضوع اصلی پاسخگویی به الزامات و نیازهای انسان است.

این معمار تصریح کرد: طراحی فضای سبز در اکسپوی میلان نشان می‌دهد که طراح هم‌زمان با اجرای طرح سعی کرده است که تمام قسمت‌های شهری را با فضای سبز در مشارکت قرار دهد و یک دید وسیع را در طول پروژه دنبال کرده است. به همین خاطر ما به عنوان معمار باید به نیازهای انسان‌ها در حوزه‌های دیگر نیز گوش کنیم زیرا این مسئولیت ماست.

احمدی ادامه داد: طراح باید علاوه بر طراحی به ساختارها و ساختمان‌هایی بیاندیشد که کمترین میزان ضایعات و زباله را ایجاد کنند.

او درباره حضور ایران در سه سالانه طراحی میلان گفت: ما در سال 2019 در این سه سالانه حضور خواهیم داشت اما این بار تصمیم داریم که نگاه جدی‌تری را در این بخش دنبال کنیم.

احمدی افزود: تأسیس یک بنیاد طراحی در ایران از جمله مباحث مد نظر ماست که تصمیم داریم با حضور شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی اجرا کنیم و از بخش خصوصی دعوت کنیم تا برای حمایت از غرفه ایران در ایتالیا حاضر شوند و جایگزین بخش دولتی شوند.

logo-samandehi