بازدید مدیر عامل بورس تهران از نشان واره بورس در نمایشگاه لوور


دکتر «حسن قالیباف اصل» مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران، همراه با هیات همراه از نشان واره بورس در نمایشگاه لوور در موزه ملی بازدید کرد.
به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، مدیر عامل بورس تهران از آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه لوور و و درفش ایرانی بازدید به عمل آورد. در این بازدید دکتر نوکنده ، رییس کل موزه ملی ایران ضمن ارایه توضیحات لازم در خصوص آثار به نمایش درآمده در خصوص درفش ایرانی نیز گفت: این اثر شاخص باستانی در منطقه لرستان کشف شده و به عنوان نشان واره بورس اوراق بهادار تهران به شمار می رود.
به گفته دکترنوکنده، این «درفش» دو بخش مفرغی دارد که دراصل روی یک دستة چوبی سوار می شده است. قسمت پایینی یک گیره سوراخدار مستقل است که روی آن تصویر سه انسان ایستاده نقش بسته که دستانشان را به یکدیگر داده و حلقه ای درست کرده اند. قسمت بالایی بخش اصلی «بیرق» است. یک حلقة کاملاً مدور روی گرده دو گاو نر قرار دارد که پشت به پشت ایستاده اند. در وسط حلقه، چهار انسان که با پاهایی درهم گره خورده، در حالت دویدن، حلقه ای ساخته اند که در آن تا ابد می دوند. این چهار نفر، با بازوان برافراشته، دست به دست هم داده و با هم کوزه هایی را نگهداشته اند که آب از آنها سرازیر است و حلقه ای در اطراف آن ها درست کرده كه روی آن مرغابی های کوچکی قرار دارند و در بالای آن حیوانی نشسته است.
از دیرباز این اثر نفیس به دوران حکمرانی هخامنشیان یا دوره یونانی ـ پارتی نسبت داده می شد، ولی امروزه قدمت آن را سده های اولیه هزاره دوم پیش ازمیلاد تخمین می زنند و آن را وابسته به گروه اشیاء مفرغی لرستان می دانند. تزئینات مدور با چهار شخصیت که با آن احاطه شدهاند احتمالاً تمثیلی از پیدایش کیهان و توضیح دقیق آن دشوار است. یک درفش دیگر مشابه این اثر در موزة سلطنتی اُنتاریو در شهر تورنتو (کانادا) نگهداری می شود. ظاهراً این دو شیء با هم به کار برده میشدند، اما کاربرد دقیقشان مشخص نیست. نقش برجسته های متأخرتر دوران آشور نو نشان می دهد که این اشیاء کاربرد مذهبی یا نظامی داشته و هم در پرستشگاه گذاشته می شده و هم برای تزئین ارابه های جنگی از آن ها استفاده می شده است. این درفش، که در سال 1893م. به تملک موزه لوور درآمد، یکی از نخستین اشیاء مفرغی لرستان است که وارد یک مجموعة عمومی شد. در سال 1967م. از این شیء برای تهیه لوگوی رسمی بازار بورس تهران استفاده شده است.نمایشگاه لوور در تهران با حمایت مالی بانک آینده، توتال فرانسه و بنیاد میراث ایران در موزه ملی برگزار شده و تا 18 خرداد سال 1397 پذیرای بازدید کنندگان خواهد بود.

logo-samandehi