لزوم اجرای مصوبه تشکیل خانه معمار

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مصوبه شورا مبنی بر تبدیل خانه استاد لرزاده به خانه معمار، گفت: نیاز است که شهرداری منطقه 7 هر چه سریعتر در جهت اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نسبت به تبدیل خانه استاد لرزاده به خانه معمار اقدام کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، علی اعطا در پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود به روز دوم فروردین و بزرگداشت شیخ بهائی که به عنوان روز ملی معمار شناخته می‌شود اشاره کرد و افزود: این روز را به همکارانم در جامعه معماری ایران تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم با ثبت این مناسبت در تقویم رسمی کشور زمینه آشنایی هر چه بیشتر عموم با معماری و نقش آن در جامعه فراهم شود.

وی افزود: همانطور که قبلا اعلام کرده بودم شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم به پیشنهاد آقای مسجدجامعی طرح الزام شهرداری تهران به تبدیل خانه هنرمندان2 به خانه معمار را تصویب کرده است که به موجب این مصوبه شهرداری تهران مکلف شده لایحه تبدیل خانه استاد لرزاده به خانه معمار را ظرف مدت سه ماه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورا، شهرداری مکلف شد تا با ارائه لایحه تبدیل خانه استادلرزاده به خانه معمار، از هر گونه ساخت و ساز در بنای موصوف جلوگیری کند و ضمن توقف پروژه‌های ساختمانی سرای محله که در مجاورت بنا در حال احداث بوده است، مدارک و مستندات ساختمان در حال احداث را برای همگامی با اهداف مصوبه به شورای شهر ارائه کند؛ اما متاسفانه مدیران وقت در برابر مصوبه شورا مقاومت کردند و مانع اجرای آن شدند. به این ترتیب نه تنها مدرکی برای شورا ارسال نشد، بلکه روند ساخت و ساز پروژه نیز متوقف نشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نامه خود در اسفند ماه سال گذشته در خصوص تذکری درباره تشکیل هیات موسس خانه معمار و تحویل ساختمان قدیمی و ثبتی خانه استاد لرزاده برای راه اندازی خانه معمار افزود: با کمال تأسف شهرداری منطقه 7 در برابر اجرای مصوبه شورا مقاومت می‌کند. با اینکه در ماده ششم مصوبه تبدیل خانه هنرمندان2 به خانه معمار به صراحت آمده که شهرداری منطقه 7 موظف است ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این مصوبه با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نسبت به تحویل خانه استاد لرزاده به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اقدام کند و همچنین تحویل ساختمان مجاور ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این مصوبه و بعد از تامین ساختمان مناسب برای فعالیت سرای محله انجام شود که هیچ یک از این اقدامات تا کنون انجام نشده است.

وی ادامه داد: پس از گذشت نزدیک به یک سال از تاریخ ابلاغ مصوبه به شهرداری منطقه 7 این منطقه در برابر تحویل خانه استاد لرزاده مقاومت می‌کند.

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در پاسخ به تذکر من نامه‌ای ارسال کرده که در آن در خصوص ماده ششم مصوبه مبنی بر تحویل این خانه و ساختمان مجاور مشکلاتی مبنی بر عدم وجود ساختمان جایگزین عنوان شده است.

وی ادامه داد:‌ انتظار می‌رود شهرداری منطقه 7 با تامین ساختمان جایگزین برای سرای محله ولو اجاره کند و زمینه اجرای این مصوبه را فراهم کند. انتظار می‌رود معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز به وظایف خود به عنوان رئیس هیات موسس خانه معمار عمل کرده و هر چه زودتر نسبت به تشکیل هیات موسس و راه اندازی خانه معمار اقدام کند.

logo-samandehi