نجات موزه فرش از هواکش بدقواره مترو

مخالفت‌ها برای ایجاد هواکش خط ۶ مترو مقابل موزه ملی فرش ایران جواب داد و سرانجام سازه‌ی ابتدایی برپایی کارگاه هواکش مترو، از مقابل این موزه حذف شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، ۳۰ آبان سال گذشته؛ میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرد «به دلیل لزوم احداث ورودی خط ۶ متروی تهران در معبر موزه فرش، طرحی مناسب با این محوطه تاریخی برای این نقطه، به تائید اداره کل میراث فرهنگی تهران رسید.»

هرچند انتشار رسمی این اظهارنظر نشان از تائید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نسبت به احداث هواکش مترو در معبر ورودی موزه‌ی فرش داشت، اما با اعتراض‌ها و تاکیدها از سوی معاونت میراث فرهنگی کشور، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر و فعالان رسانه‌ای و میراثی این اقدام زیرسوال رفت، به حدی که نخست در ۱۳ آذر امسال، خلیل‌آبادی، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، ری و تجریش «از بررسی ویژه نصب هواکش در مقابل موزه ملی فرش در شورای شهر» خبر داد.

و در ادامه محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در نخستین حضورش در جمع هنرمندان فرش و اهالی رسانه، که از قضا در موزه‌ی فرش برگزار شد، مخالفت‌اش را نسبت به این اقدام شرکت مترو رسما اعلام کرد، او ۲۷ آذر تاکید کرد؛ «میراث فرهنگی به مترو اجازه نمی‌دهد سازه‌ی هواکش خود را در محدوده‌ی این موزه احداث کند، آن‌ها نخست باید با میراث فرهنگی هماهنگ کنند.»

با پیگیری‌های شورای شهر و گاها میراث فرهنگی؛ شرکت مترو که تا ان زمان برای ایجاد این هواکش در معبر ورودی موزه فرش اصرار داشت و معتقد بود جای دیگری برای انجام این کار وجود ندارد، مجبور به بررسی دوباره‌ی موقعیت‌های مکانی مختلف در تقاطع خیابان کارگر و فاطمی شد تا دست‌کم موزه ملی فرش ایران از عبور مترو در نزدیکی‌هایش جان سالم به در ببرد.

و اکنون مدتی است که حفاظ فلزی آبی رنگ در عرصه ورودی موزه ملی فرش ایران هم از فضا برچیده شده است.

دلاور بزرگ‌نیا، مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این زمینه به ایسنا می‌گوید: خوشبختانه موفق به حذف این کارگاه در مقابل موزه فرش ایران شده‌ایم اما هنوز بررسی ایده‌ها و طرح‌های شرکت مترو برای ایجاد کارگاه هواکش مترو در دستور کار است.

او با بیان این‌که در آخرین نشست بین شرکت مترو و میراث فرهنگی برای بررسی طرح هواکش خط ۶ به نتیجه نرسیده‌ایم، ادامه می‌دهد: تا کنون چندین بار طرح مترو برای این کارگاه و نقطه یابی آن‌ها در جلسه‌های میراث فرهنگی رد شده است، حتی در آخرین نشست نیز با نقشه معماری شرکت مترو مخالفت شد، بنابراین بررسی آخرین طرح ارائه شده از سوی مترو، باید در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی بررسی شود، انجام این کار دیگر در صلاحیت شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیست.

وی با تاکید بر این‌که به شرکت مترو اعلام شده تا مستندات و تغییرات نقشه‌ای و معماری خود را مستقیما به سازمان میراث فرهنگی ارائه کرده و از شورا تعیین تکلیف شود، اظهار می‌کند: این بار تغییراتی در طرح داده شده که اگر با سختی‌های فنی مواجه نشوند، به نتیجه خواهند رسید و گرنه باید یک تغییرات دیگری در این طرح تهیه کنند.

دو روز گذشته، یعنی 31 فروردین نیز علی امامی، مدیرعامل شرکت مترو با اعلام جابجایی هواکش خط شش مترو به ایسنا گفت: در حال حاضر اقدامات اجرایی در حال انجام است. هواکش ایستگاه مترو در خط شش دقیقا روبروی موزه فرش جانمایی شده بود که موجب اعتراضات مسئولان میراث فرهنگی و برخی از اعضای شورای شهر شد. هر چند تمهیداتی در خصوص بهبود شرایط هواکش و طراحی آن متناسب با فضای موزه فرش انجام شده بود اما نهایتا تصمیم گرفته شد که این هواکش جابجا شود.

logo-samandehi