قانون مسکوت خرید آثار هنری توسط ارگان‌ها

ما فقط تکرار می‌کنیم...

«فکر می‌کنم این کار از دست جامعه هنری خارج شده و باید مسئولان فکری به حال آن بکنند. ما فقط تکرار می‌کنیم که این کار باید انجام شود.»

با وجود اینکه سال‌هاست از تصویب قانون و اختصاص بخشی از بودجه دستگاه‌ها برای خرید آثار هنری سخن به میان می‌آید اما این موضوع هیچ‌گاه اجرایی نشده است و همچنان گله هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی را به همراه دارد.

در این میان معصومه مظفری ـ رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ـ معتقد است باید ساز و کار و شورای نظارت برای اجرای قانون یک دهم درصد خرید آثار هنری وجود داشته باشد و می‌گوید: باید شورای نظارت بر این قانون وجود داشته باشد تا از یک طیف خاص خرید نشده و یک نوع سلیقه بر آن حاکم نشود. زمانی که برای خرید آثار هنری روی اسامی خاصی از هنرمندان تمرکز می‌شود، نمی‌توانیم نام بازار هنر بر آن بگذاریم. باید هنرمندان جدید و تازه‌نفس وارد بازار شوند و طیف آثار گسترده‌تر شود.

این هنرمند با تاکید بر اینکه اجرایی شدن اختصاص بودجه‌ای از دستگاه‌ها برای خرید آثار هنری را ندیده است، بیان می‌کند: باید برای اجرایی شدن این موضوع قدم‌هایی برداشته شود. فکر می‌کنم این کار از دست ما به عنوان جامعه هنری خارج شده و باید مسئولان فکری به حال آن بکنند. ما فقط تکرار می‌کنیم که این کار باید انجام شود.

مظفری، درباره این اعتقاد که «هنر یک کالای لوکس است» با بیان خاطره‌ای اظهار می‌کند: چند سال پیش یک ارگان دولتی در موردی جدا، اثری هنری را خریداری کرد. پس از مدتی وقتی ما به آن‌ها می‌گفتیم این خرید به منزله سرمایه بوده و آن‌ها چقدر افزایش سرمایه داشتند، باورشان نمی‌شد.

او در ادامه با اشاره به این قانون، می‌گوید: اگر بودجه آن به درستی تعریف نشود و ساز و کار برای آن نباشد، قطعا در توجیه نخریدن آثار هنری، از ضروری نبودن آن صحبت می‌کنند. در حالیکه جامعه باید به این درک برسد خرید آثار هنری تا چه اندازه می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای آن‌ها باشد. از سویی مواجه شدن مردم با آثار هنری در مراکز مختلف پیامدهای خوب خودش را دارد.

این نقاش اضافه می‌کند: در حال حاضر تعداد مجموعه‌دارها و خرید آن‌ها کافی نیست؛ مگر یک مجموعه‌دار چقدر می‌تواند اثر هنری بخرد؟ الان وضعیت فروش گالری‌ها نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده و بازار هنر با هر تغییری دچار نوسان می‌شود.

او اظهار می‌کند: اجرایی شدن این قانون به بازار کار هنری رونق می‌بخشد. اگر این چرخه راه بیفتند می‌توانیم قیمت آثار را ارتقا بدهیم و زمانی که آثار هنری به حراجی‌های خارج از کشور می‌رود می‌تواند با پشتوانه بهتری به فروش بالاتری برسد.

منبع : ایسنا

logo-samandehi