کتاب معماران ایران رونمایی می شود


جلد دوم کتاب معماران ایران با حضور اساتید و چهره‌های برجسته در دویست و هشتاد و دومین گفتمان هنر و معماری رونمایی می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن مفاخر معماری ایران، سیر تحولات در دنیای معاصر، معماری ما را با مجموعهمنحصر به فردی از تهدیدها و فرصت ها مواجه کرده است، مجموعه ای کهگسترش دید معماران جوان، تسریع نوآوری، ادغام تفکر سیستمی با برنامههای آموزشی و مواجهه با نیازهای انسان معاصر را در بر می گیرد. درحالی که انتظار می رود تا دانشگاه ها بسیاری از مشکلات در این حوزه راکه خودشان نقشی در ایجاد شان نداشته اند، شناسائی کنند و بر طرفسازند، هر روز انتقادها به مدارس معماری بیشتر می شود. در برخی جوامعنیز نوک پیکان انتقادات متوجه معماران دانش اندوخته و گاه متقدمی استکه پیش از این از دانشگاه های داخل و خارج از کشور فارغ التحصیل شده وسال هاست بازار اشتغال، حرفه و نهادهای فرهنگی را در اختیار دارند. ازسوئی دیگر آنچه که همواره ذهن فعالان فرهنگی - اجتماعی و نیزپژوهشگران فرهنگ و هنر را به خود مشغول کرده است این پرسش بنیادین استکه چرا وضعیت معماری کشور، این چنین نابسامان، بی نظم، پریشان حال ودر یک کلام سردرگم است. دلیل اینهمه آشفتگی از کجا می تواند نشأتگرفته باشد. تنها توجیهی که تفکر سنتی برای این همه آشفته بازاری میآورد این است که فرهنگ و جامعه دو مقوله بهم تنیده و جدا نشدنی هستندکه در یک روند کنش و واکنشی، بر روی یکدیگر تاثیر انکارناپذیر دارند.واقعیت این است که این توجیه برای پاک کردن صورت مساله مفید است، اماما را به نتیجه مطلوبی رهنمون نمی کند. چرا که اولاً از یک طرف نمیتوان استعداد های نهفته در افراد را نادیده گرفت و ثانیاً نقشتاریخی کاهلی و تساهل که در وجود جامعه نهادینه است را یکسرهفراموش کرد. معماران ما برای بسیاری، صاحبان استعدادی هستند که وجهتمایز ایشان برای فرهنگ بخشی به کالبد شهرها به حساب می آید. اگر چهخود با این تعریف موافق نیستند و آن را گمراه کننده می دانند. اما براین اصل اذعان دارند که معماری می تواند به صورت الگوئی نظام مند،افکار، احساسات و رفتارهای مخاطبان را به شکلی مولد و موفق به کارگیرد.

چالش اصلی، مدیریت فرهنگی کشور، امروز کدام است؟ مشارکتاستدلالی و چرائی با آحاد جامعه، مشارکت فکری و چگونگی یا مشارکترابطه ای و هویتی؟ واقعیت آن است که مشارکتی وجود ندارد و تصمیم سازانو تصمیم گیران، از این رویکرد ها گریزانند. آیا می توان با رفتارمستمر و ضرب آهنگ یکنواخت جامعه را به انجام فعالیت های فرهنگی موردنظر تشویق کرد. انگیزه دادن به افراد برای تعهدی که برعهده می گیرندبسیار مهم است، رخدادهای اجتماعی می تواند انگیزه های جدید در افرادبرای ایفای نقش موثرتر بوجود آورد. هر روزه کنشگران فرهنگی تصمیم میگیرند که آیا می خواهند برای مشارکت در پیشبرد فرهنگ جامعه، قدم پیشبگذراند یا خیر؟ این تصمیم بسیار مهمی است. چرا که معرفی ایده ها وفعالیت های جدید، کاری بیش از نقش های تعریف شده برای حرفه مندان ونخبگان جامعه است. پذیرش مسئولیت اجتماعی (همچون سایر حوزه ها)معمولاً محل مناقشه و ابهام بوده و به ما گفته می شود که مسئولیتگریزی، طبیعت ثانویه ما هست! آیا به راحتی می توان این طبیعت به طبیعتمسئولیت پذیری تبدیل کنیم؟

در دویست و هشتاد و دومین گفتمان هنر و معماری که بهآئین رونمائی کتاب معماران ایران (جلد دوم) اختصاص دارد. خانم دکترگیتی اعتماد و آقایان دکتر اسکندر مختاری و مهندس یزدان هوشور سخنخواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است. اعضاء پنل گفتگو، آقایان جاسمغضبانپور، بهروز متین صفت و خانم مهندس انوشه منصوری و دبیر پنل آقایمهندس علیرضا قهاری هستند.

زمان: چهارشنبه 20 تیر ماه 1397 از ساعت 15:30 الی17:30

مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع) خیابان ولیعصر (عج)- بالاتر از ظفر - بلوار اسفندیار - شماره 35


logo-samandehi