روایت یاسمن پور مختار از آثارش

گفتگو با هنرمند برگزیده فراخوان گالری خط سفید


یاسمن پور مختار هنرمند برگزیده فراخوان گالری خط سفید در بخش عکاسی است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر و معماری تهران می باشد. پور مختار دوره های متعدد طراحی، نقاشی و عکاسی را گذرانده است و همچنین حضور در نمایشگاه های داخلی را در کارنامه خود دارد.

یاسمن پور مختار در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با ایده و مفهوم آثارش بیان کرد:

علاقه به تضاد تصویری! مکث و ثبت در مقابل تضاد هایی که بدون فکر در اطراف ما بدون هیچگونه دستکاری و چیدمان از قبل تعیین شده ایجاد شده اند و می تواند من و مخاطب را لحظه ای به فکر وا دارد.
پور مختار در توضیح دوره های کاری که گذرانده است گفت: من در دانشگاه هنر و معماری ارشد نقاشی گرفته ام و نقاشی و عکاسی جزئی از روزمرگی من شده اند؛ و حساسیت های رنگی و ترکیب بندی در نقاشی بیشترین تاثیر را روی نگاه من در عکاسی گذاشته است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آثاری مه در این فراخوان ارسال نموده اند در ادامه مجموعه های قبلی است یا خیر و آیا ممکن است مسیر کارهایش از مفاهیم و عناصر دیگری شکل بگیرد توضیح داد: این دو عکس ارائه شده در این نمایشگاه تک اثر هستند. بله قطعا همینطور است. واقعیت این است که همه به نوعی در حال تجربه کردن هستیم. و جهان بینی ما هر چقدر کم بالاخره تغییر خواهد کرد و مفاهیم هم همینطور و ...
وی در ادامه افزود: اگر نقاشی را رسانه در نظر بگیریم ۱۵ سال است که تقاشی را جدی دنبال می کنم.
یاسمن پورمختارضمن تایید برخوردن به گره های فکری و فرمی زیاد در مسیر کاریش، راهکار خود را اینگونه بیان کرد: فکر می کنم این مسیر پُر از گره های ذهنی و کلنجار رفتن های مدام و گشودن است.؛ اگر اسمش را بشود راهکار گذاشت نا امید نشدن و تکرار همان سوژه هایی که ایجاد گره کرده اند تا كنون برای من راهگشا بوده است و مسیر جدیدی را باز کرده است.
وی در مورد اینکه آیا از هنرمند، نویسنده، شاعر یا فیلسوفی تاثیر گرفته و یا مکتب فلسفی یا تفکر خاصی را دنبال کرده است گفت: شاید در ناخودآگاهم تأثیراتی از افراد مورد علاقه ام گرفته باشم شاعر مورد علاقه ام سهراب سپهری و نقاش مورد علاقه ام جکسون پولاک و فیلسوف مورد علاقه ام نیچه و نویسنده ی مورد علاقه ام نادر ابراهیمی است. راستش نمی دانم شاید تاثیری گرفته باشم ولی مستقیما از شخص و مکتب خاصی پیروی نمی کنم.

آنچه این هنرمند در پی انتقالش به مخاطب بوده علاقه به تضاد تصویری! مکث و ثبت در مقابل تضاد هایی که بدون فکر در اطراف ما بدون هیچگونه دستکاری و چیدمان از قبل تعیین شده ایجاد شده اند و می تواند او و مخاطب را لحظه ای به فکر وا دارد، بوده است.

logo-samandehi