ساخت موزه ایران درودی در انتظار امضای شهردار


به محض اعلام موافقت شهردار تهران برای بهره برداری زمین موزه ایران درودی و ابلاغ آن از سوی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، ساخت این موزه آغاز خواهد شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، کلنگ موزه ایران درودی در ۱۱ شهریور ۹۵ همزمان با سالروز تولد این هنرمند پیشکسوت پس از چندین سال پیگیری به زمین زده شد، اما پس از آن ساخت این موزه با موانع بسیاری روبرو شد و به تعویق افتاد. درنهایت لایحه مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از قطعه زمینی واقع در محدوده منطقه ۶ شهرداری و منطقه یوسف‌آباد با حفظ مالکیت شهرداری تهران به منظور احداث موزه آثار نقاشی ایران درودی با رایزنی و تلاش معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران و توجه به ملاحظات حقوقی و قانونی به شورای شهر ارایه شد و سرانجام شورای شهر تهران با بررسی آن در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی و صحن اصلی شورا این لایحه را در هفته اول خردادماه ۹۷ تصویب کرد، اما در ابتدای تیرماه ۹۷، در هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر، بررسی نامه فرمانداری درباره اعتراض هیات تطبیق به مصوبه «مجوز واگذاری حق بهره برداری از دو قطعه زمین واقع در منطقه ۶ با حفظ مالکیت شهرداری به منظور احداث موزه آثار نقاشی ایراندخت درودی» در دستور قرار گرفت. اعضای شورای شهر تهران نیز در واکنش به اعتراض فرمانداری در مورد مصوبه موزه ایرانداخت درودی تاکید کردند این مصوبه با رعایت کامل قانون بوده است و در نهایت تصمیم بر آن شد به شهرداری تهران اجازه داده شود حق بهره برداری از دو قطعه زمین هر یک به مساحت ۳۶۰ متر مربع جمعا ۷۲۰ متر جنب پارک پرستو با حفظ حق مالکیت و صرفا به منظور احداث موزه آثار نقاشی ایراندخت درودی به صورت حبس مطلق به موسسه غیرانتفاعی ایراندخت درودی واگذار شود.

پس از این جلسه شورای شهر تهران هنوز خبری از موافقت سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران برای ساخت این موزه نشده است.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورای شهر تهران موانع موجود برای تاسیس موزه ایران درودی را برطرف کرده است، گفت: مقدمات تاسیس موزه ایران درودی از زمان دو شهردار قبلی پیگیری و مدتی متوقف شد. البته در دوره جدید مدیریت، همزمان با شهرداری سیدمحمدعلی افشانی نیز این مهم پیگیری شد و شورای شهر تهران موانع موجود سر راه احداث این موزه را برطرف کرده است.

وی درباره حمایت شهرداری از تاسیس موزه ایران درودی اظهار کرد: شهرداری و شورای شهر تهران امکانی را فراهم کردند تا شرایط ساخت موزه ایران درودی در کمیسیون لوایح شهرداری بررسی و تصویب شود. همچنین قطعه زمینی در منطقه ۶ تهران، طبق خواسته ایران درودی در اختیار او قرار داده شد تا این موزه ساخته شود.

در این ارتباط تکتم نعیمی مدیر برنامه های ایران درودی و عضو هیات امنا و مدیره بنیاد ایران درودی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تاخیر در ساخت این موزه و موانع موجود سر راه ساخت آن، توضیح داد: در سال ۹۴ محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران به دیدار ایران درودی آمد و در همان دیدار دستور واگذاری زمین برای تاسیس موزه را داد. یک سال طول کشید که با اداره حقوقی شهرداری تهران به نتیجه برسیم، اما به دلیل تغییر شهردار و مدیران دیگر، این وضعیت معلق ماند و بهره برداری از موزه به تعویق افتاد ولی پس از آن به همت اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و رای مثبت همه اعضا ساخت موزه ایران درودی به تصویب رسید.

وی بیان کرد: درخواست ابلاغ بهره برداری زمین از شورای شهر تهران به دفتر شهردار تهران رفته است و به محض اعلام موافقت شهردار تهران، این درخواست به سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد و سپس این ابلاغیه به اطلاع شهرداری منطقه ۶ و بنیاد ایران درودی خواهد رسید تا اجازه بهره برداری از زمین به ما داده شود.

نعیمی عنوان کرد: نقشه موزه ایران درودی را جهانگیر درویش معمار برجسته ورزشگاه تختی، طراحی و به ایران درودی اهدا کرده است. پیمانکار و مهندس کار نیز مشخص شده اند و تنها منتظر اجازه ساخت هستیم.

وی در پایان درباره آثار موزه ایران درودی نیز گفت: ایران درودی از ۴۷ سال پیش ۱۹۵ اثر شاخص خود را نگهداری کرده و نفروخته است به این دلیل که بتوانند موزه ای از این آثار در ایران تاسیس کنند. او به همین منظور منزل شخصی خود را در پاریس فروخت تا هزینه های ساخت موزه را پرداخت کند. زمین اختصاص یافته به موزه ایران درودی متعلق به شهرداری تهران خواهد بود ولی هزینه های بهره برداری از موزه بر عهده این هنرمند است.

logo-samandehi