به مناسبت شصتمین سالگرد تأسیس مرکز فرهنگی اتریش در تهران

برگزاری نمایشگاه و همایش اتو واگنر در تهران


به مناسبت شصتمین سالگرد تأسیس مرکز فرهنگی اتریش در تهران، نمایشگاه و همایش اتو واگنر با عنوان "شهر بی انتها" سه شنبه 23 مردادماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، اتو واگنر (1918- 1841) از برجستگان معماران اروپایی قرن نوزده و آغاز قرن بیستم به شمار می‌رود. ساختمان‌های او امروز از مهم‌ترین نمونه‌های معماری در دوره تحول معماری از تاریخ گرایی به سوی مدرنیسم به شمار می‌آیند. او نخستین کسی بود که در پشتیبانی از "هنر معماری" جدیدی که اساس آن عملکرد، ساختار و مصالح باشد، ایستاد و با قاطعیت "زندگی مدرن" را به عنوان مدل انتخاب کرد.

واگنر علاوه بر مجموعه‌ها و عمارت‌هایی که ساخت، سیستم قطار شهری وین را طرح و اجرا کرد و همچنین به طراحی مبلمان و به معماری داخلی پرداخت.

به مناسبت صدمین سالگرد درگذشت اتو واگنر است، بخشی از نمایشگاه بزرگی که "موزه وین" برای بزرگداشت اتو واگنر نگهداری می‌کند، در تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

ایده نمایشگاه این است که در بزرگ شهر بی‌انتهایی مانند تهران، ایده‌ها و نقشه‌های اتو واگنر ، تحت عنوان "شهر بی انتها" برای گسترش وین، که آن زمان 2 میلیون جمعیت داشت، به نمایش گذاشته شود.

بخش اصلی نمایشگاه، نقشه‌ها و برنامه‌های شهرسازی و اینفراستراکچر شهری اتو واگنر خواهد بود.

هم زمان با نمایشگاه، نشستی با متخصصان ایرانی و اتریشی در مورد تحولات شهری و اثر مدرنیزم در وین و تهران سخنرانی و تبادل نظر خواهند کرد.

این برنامه توسط گلمر مینا خطیبی، معمار و مدرس دانشگاه در وین به عنوان دبیر و برگزار کننده و در سایه حمایت، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، انجمن فرهنگی اتریش و فصل نامه معماری و ساختمان برگزار می‌شود.

در این همایش گیتی اعتماد، معمار و شهرساز؛ سید محمد بهشتی، معمار و رئیس پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ هرمان چک، معمار و استاد دانشگاه و اندراس نیرهاوس، کارشناس ارشد هنر و کیوریتور معماری در موزه وین سخنرانی خواهند داشت.

علاقه‌مندان به حضور در افتتاحیه این رویداد می‌توانند سه شنبه 23 مرداد ماه، ساعت 17 عصر به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

نمایشگاه "شهر بی انتها؛ اتو واگنر" تا 5 شهریورماه ادامه دارد. همایش این رویداد نیز چهارشنبه 24 مرداد ماه ساعت 17 در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

logo-samandehi