بنای قاجاری سرای وکیل التجار به بهره برداری رسید

سرای تاریخی در میدان محمدیه که به نام سرای وکیل التجار معروف بود و سالها از آن به عنوان انبار استفاده می شد، پس از سرمایه گذاری برای مرمت و احیا به مرکز پذیرایی و رویدادهای فرهنگی تبدیل شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، سرای میزانی یا سرای وکیل التجار عنوان یک بنای تاریخی است که در میدان محمدیه واقع شده است. میرزا محمد باقر میزانی در سال 1308 بنای فعلی را در میدان اعدام سابق یا همان میدان محمدیه فعلی ساخت بنای قبلی متعلق به دوره قاجار بود که به دلیل تعریض میدان بخشی از آن را تخریب کردند اما میرزا محمد باقر میزانی این بنا را در سال 1308 دوباره احیا کرد و مجدد از آن به عنوان محل کسب و کار استفاده کرد.

نام سرای وکیل التجار یا میزانی از میرزا محمد میزانی ملقب به وکیل التجار تهرانی گرفته شده است در سالهای دور این سرا مکانی برای فروش خشکبار و مواد غذایی خشک بوده است. بعد از او پسرش حاج هاشم میزانی اداره سرا را با همین حرفه به عهده گرفت با این تفاوت که این سرا مدتی به کارخانه قندریزی تبدیل شد. بعد از حاج هاشم میزانی این سرا به دست ورثه افتاد. در این زمان دیگر فعالیتی در سرا انجام نشد و به انبار خانوادگی تبدیل شده بود. تا اینکه در سال 1380 این سرا توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث ملی ثبت شد. در سال 90 مهدی و جواد رمضان، دو نفر از نوادگان وکیل التجار تهرانی تصمیم به مرمت این بنا گرفتند.

جواد رمضان نماینده مالکان است و کسب و پیشه اش فعالیت در بازار لوازم خانگی است ام از مدتها پیش در گیر این سرا شده تا آن را مرمت کرده و به بهره برداری برساند او به خبرنگار مهر می گوید: این سرا در واقع ارثیه مادری ماست که محل کسب و کار پدران ما بوده است اما پس از آن وقتی به دست ورثه افتاد استفاده زیادی از آن نمی شد مگر برای انبار. تا اینکه در سال 90 اقدام به مرمت این بنا کردیم چون علاقه داشتیم تا میراث خانوادگی خود را نگه داریم و مادرمان نیز علاقه مند بود تا این بنا حفظ شود. بنابراین از سال 91 کارهای اجرایی آن را آغاز کردیم در این مدت نیز از معماران خوبی برای مرمت بنا بهره بردیم.

وی ادامه می دهد: 6 سال مرمت این بنا طول کشید و از سال 96 تا کنون آن را تجهیز کردیم. برای احیا و بهره برداری از بنا تا کنون 6 تا7 میلیارد تومان هزینه کردیم البته هنوز هزینه های تجهیز آن تمام نشده است. ما میخواستیم این بنا برای همیشه باقی بماند و مردم نیز از آن استفاده کنند به همین دلیل به جای اینکه آن را تخریب کرده و برج بسازیم مرمتش کردیم. وقتی شروع به کار کردیم با استقبال زیادی رو به رو شدیم. ما قصد درآمدزایی ازا ین مجموعه را نداشتیم وگرنه می توانستیم به جای آن برج بسازیم بلکه هدفمان حفظ میراث خانوادگی بود.

رمضان درباره تغییرات مرمتی در بنا نیز می گوید: برای اینکه جذابیت بیشتری به بنا بدهیم برخی تغییرات را در آن بوجود آوردیم چون این مکان به عنوان انبار و محل کسب و کار استفاده می شد برخی از نقاشی های دیواری و کاشی ها به آن اضافه شد ولی کل بنا در مجموع به همان شکل حفظ شده است سقف چوبی مرمت شده ولی در و پنجره هایی که قابلیت مرمت نداشتند دوباره به مجموعه اضافه شدند.

سرای وکیل التجار با یک هزار و 400 متر زیربنای قابل ا ستفاده، مدتی به صورت آزمایشی راه اندازی و برخی از مراسم فرهنگی و هنری نیز در آن برگزار شد تا اینکه در روز 24 مرداد ماه با حضور هنرمندان و جمعی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری منطقه 12 به صورت رسمی افتتاح شد و از امروز 27 مرداد نیز پذیرایی از عموم مردم را آغاز می کند تا غذاهای تهرانی را به مردم عرضه کند. در کنار این مرکز پذیرایی یک کتابخانه با 400 جلد کتاب وجود دارد که هر مراجعه کننده می تواند از آن استفاده کند.

logo-samandehi