«چوگان» را چطور در نقش‌جهان احیاء کنیم؟

چوگان در میدان نقش جهان اصفهان

معاون سازمان میراث فرهنگی"برای احیای چوگان در اصفهان نخست اقدامات از سوی فدراسیون چوگان و ارزیابی مناسب اقدامات آنها و سپس سایر فعالیت ها می تواند به احیای این بازی کهن در میدان نقش جهان منجر شود".

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، اصفهان را شهر «چوگان» می‌دانند، شهری که بیش از ۳۰۰ سال پیش در میدان اصلی آن این بازی را برای شاه عباس اجرا می‌کردند و حالا یک سال بعد از جهانی شدن چوگان در فهرست میراث ناملموس یونسکو، یکی از حرف‌هایی که هنوز راهکار عملی برای انجام آن مطرح نشده، چگونگی احیای این بازی جهانی آن هم در یکی از مهمترین مبدأهای اجرای آن است.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی بیان نمود:این راهکار را برخی افراد در حذف حوض بیش از صد ساله این میدان می‌دانند و برخی دیگر می‌گویند می‌توان مانند چند بار اجرای این بازی در نوروز و در میدان باز هم این کار را با وجود حوض میدان نقش جهان اجرایی کرد.

هر چند این جمله یعنی حذف حوض میدان نقش جهان را نخست از زبان فریدون الهیاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان مطرح کردند، اما با تکذیب این جملات از سوی وی، اظهارنظرهای کارشناسانه و غیرکارشناسانه دیگری هم در این زمینه مطرح شدند، اما اکنون مهمترین بخش این اظهارنظرها را باید برای چگونگی احیای چوگان در میدان نقش جهان بررسی کرد.

طالبیان، همچنین افزود:هر کاری که بخواهیم انجام دهیم، نخست باید مطالعات دقیقی شود، با توجه به جهانی بودن میدان نقش جهان، حتما باید مراحل فنی را بگذراند و سپس این طرح - حذف حوض میدان- به یونسکو برود، بررسی این طرح در یونسکو قطعا زمان‌بر خواهد بود تا مشخص شود آیا این کار صحیح است یا خیر؟

او با بیان این‌که دو نظر در این مورد وجود دارد، ادامه می‌دهد: از یک سو سازوکار موجود خود جزو تاریخ میدان شده است و از سوی دیگر برخی افراد معتقدند می‌توان این کار را انجام داد.

وی تاکید می‌کند: با این وجود هنوز این بحث به صورت جدی مطرح نیست، به همین دلیل ما نیز خیلی جدی وارد آن نشده‌ایم. فقط در حد پیشنهاد بوده است، زمانی که آن مطرح شود باید مراحل و جنبه‌های مختلف را از میراث فرهنگی تا یونسکو بگذراند، چون حقوق مادی و جهانی دارد.

طالبیان چگونگی احیای چوگان در اصفهان را نخست به اقدامات انجام شده از سوی فدراسیون چوگان مربوط دانست و با ارزیابی مناسب اقدامات آن‌ها، افزود: برخی افراد علاقمند به دلیل همراه بودن این میراث ناملموس با آئین‌های شاهنامه‌خوانی، روایت‌گری و نقالی، امروز در حال استخراج دیگر قدم‌های مرتبط با چوگان هستند تا بتوانیم با احیای کامل این بازی را اجرا کنیم.

logo-samandehi