رضوان صادق‌زاده: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از سخت‌ترین رویدادهای هنری است که برگزار می‌شود

دبیر بیست و پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان گفت: با کم شدن تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره، امکانات بهتری نسبت به سال‌های قبل برای آنها فراهم شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنر آنلاین, رضوان صادق‌زاده، دبیر بیست و پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان درباره تفاوت‌های این دوره از جشنواره با سال‌های قبل گفت: قابل ذکرترین تفاوت این دوره کم شدن تعداد راه‌یافتگان به جشنواره است، به طوری که این تعداد به نصف رسیده است. دلیل اصلی این کار آن است که برای استانی که این جشنواره را برگزار می‌کند، میزبانی بیش از 200 نفر هنرجو و همراهان آنها و ارائه خدماتی مانند پذیرایی، اسکان، جابه‌جایی، تامین وسایل کار و... مشکلاتی به وجود می‌آورد و در چند سال اخیر دیدیم که این مشکلات حل نمی‌شوند. بنابراین فکر کردیم به جای اینکه از هر رشته بیش از 20 نفر حضور داشته باشند این تعداد را به 10 تا 15 نفر تقلیل دهیم تا بخش عمده‌ای از این مشکلات حل شود. امروز نزدیک 100 دانشجو در جشنواره داریم و تبریز توانسته امکانات بهتری نسبت به سال‌های قبل برای آنها فراهم کند.

صادق‌زاده درباره تغیرات دیگر جشنواره گفت: سال‌های پیش از این بیش از 20 نفر، سه نفر جایزه نقدی می‌گرفتند اما امسال نمی‌توانیم از بین 10 نفر به سه نفر جایزه دهیم، بنابراین به یک نفر جایزه نقدی به اضافه برگزاری نمایشگاه و دو نفر دیگر لوح تقدیر داده می‌شود. نمایشگاه نفرات برگزیده در نگارخانه هنر ایران برگزار می‌شود، به شرطی که آنها به تعداد کافی آثاری در حد آنها که در جشنواره انتخاب شدند، داشته باشند.

او درباره بخش هنر جدید گفت: سال گذشته در فراخوان بخشی هم با نام هنر جدید وجود داشت اما کارهایی که آمد در حدی نبود که بتوانیم تعدادی را از شهرهای مختلف انتخاب کنیم و کارگاه تشکیل شود. بنابراین تصمیم گرفتیم اگر در شهر کرمان که میزبان جشنواره بود کسانی علاقه و فعالیت در این حوزه دارند، آنها را دعوت کنیم و همزمان با جشنواره برای آنها دو روز ورک‌شاپ برگزار کنیم. امیر راد این کارگاه را برگزار کرد و در طول سال هم با هنرجویان در ارتباط بود و همه چیز خیلی خوب پیش رفت.

صادق‌زاده افزود: امسال هم تصمیم گرفتیم این بخش را در فراخوان اعلام نکنیم و به جای آن تعدادی از بچه‌های مقیم تبریز را که علاقه‌مند هستند، دعوت کنیم تا کارگاه هنر جدید را با امیر راد داشته باشند و بتوانیم برآیندی هم از این کارگاه داشته باشیم. شاید سال بعد هم این کار را در یک استان دیگر انجام دهیم و پس از آن رسما بخش هنر جدید را در فراخوان بیاوریم و امیدوار باشیم که حداقل از این سه استانی که این ورک‌شاپ را داشتند آثاری برای ما بیاید که بتوانیم تعدادی از بین آنها انتخاب کنیم و مثل بقیه رشته‌ها بخش رقابتی برای آن شکل بگیرد.

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی جوانان افزود: این جشنواره به نظر من یکی از سخت‌ترین رویدادهایی است که در ایران برگزار می‌شود چون در همه جشنواره‌ها هنرمندان در محل زندگی خود کار می‌کنند و اثر نهایی به جشنواره می‌رود. اما در این جشنواره شرکت‌کنندگان و داوران در یک محل دیگر جمع می‌شوند و باید امکانات زیادی برای آنها فراهم شود. بنابراین بخشی از کاستی‌های این جشنواره به همین دلیل است، هرچند که از نظر ما همه چیز باید به بهترین شکل انجام شود.

بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با حمایت مرکز هنرهای تجسمی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر تا ۳۰ مرداد ماه در تبریز ادامه دارد.

logo-samandehi