نقاشی استخر دیوید هاکنی رکورد قیمت گذاری اثر یک هنرمند زنده را می شکند


کریستیز تخمین میزند که پرتره این هنرمند (استخر با دو فیگور) می تواند ۸۰ میلیون قیمت داشته باشد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مجله فرد، نقاشی شناگر در استخر از دیوید هاکنی می تواند تبدیل به گرانترین اثر هنری یک هنرمند زنده باشد که در حراج فروخته می شود.

کریستیز در نیویورک روز پنج شنبه اعلام کرد که پرتره هنرمند (استخر با دو رقم) را با تخمین ۸۰ میلیون دلار (۶۱ میلیون پوند) به فروش می رساند. گزارش داده شده این نقاشی، ستاره ای از نمایشگاهی که اخیرن از کارهای قدیمی هاکینی نمایش داده شده، متعلق به جو لوئیس، میلیاردر ساکن باهاما و صاحب تاتنهام هاتسپور است.

هرچیزی در نزدیک این براورد، چیزی حدود سه برابر قیمت گرانترین اثر هاکنی است که تا به امروز در حراج فروخته شده که می تواند یک رکورد شکنی باشد. جف کونز برای فروش سگ بالونی استیلش (نارنجی) کسب کرده بود که در سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۵۸ میلیون دلار فروخته شده بود. نفر بعدی گرهارد ریچر، گرانترین هنرمند اروپایی است، برای فروش سازه انتظاعی (۱۹۸۸) که سال ۲۰۱۵ در لندن به مبلغ ۳۰٫۴ میلیون پوند ( ۴۶ میلیون دلار ) فروخته شد.

گرانترین اثر هاکنی که تا کنون در حراج فروخته شده آزادراه ساحل اقیانوس آرام و سانتا مونیکا است که سال گذشته در ساتبیز نیویورک به مبلغ ۲۸٫۵ میلیون دلار فروخته شد.

الکس روتر، مدیر اجرایی هنر پس از جنگ و معاصر در کریستی، گفت نقاشی استخر هوکنی “یکی از شاهکارهای بزرگی از دوران مدرن” است.

اثر تولید شده در سال ۱۹۷۲، که در برابر یک صحنه چشمگیر و سبز، چشم اندازه تپه ای قرار گرفته، مردی را در حال شنا زیر آب استخر نشان می دهد که مرد دیگری به او خیره شده، آن مرد دوست پسر سابق دیوید هاکنی پیتر اسچلسینگر

روتر گفت: “درخشش دیوید هاکینی به عنوان یک هنرمند در نمایش کامل با این بوم ماندگار است که ماهیت چشم انداز استثنایی منظره کنار استخر را پوشش می دهد و پیچیدگی فوق العاده ای که در روابط انسانی وجود دارد را به نمایش گذاشته.

“با استفاده از این نقاشی، هاکنی به جایگها هنرمندانی که بسیار ستایش شده اند می پیوندد ، و با آمدن نوامبر او آماده است تا هنرمند زتده ای باشد که گرانترین و ارزشمندترین اثر هنری فروخته شده در یک حراجی را دارد”

مالک اصلی این اثر، لوئیس ۸۱ ساله، یک مجموعه دار پرشور از هنر است که آثاری از پیکاسو، چگال، ماتیس و لوسیان فروید در مجموعه خود دارد.

نقاشی استخر، با عرض ۳ متر، در سال گذشته در نمایشگاه تات بریتانیا در هاکی به نمایش گذاشته شد و سپس در مرکز پمپیدو در پاریس و موزه هنر متروپولیتن در نیویورک نمایش داده شد.

قبل از فروش آن در نیویورک در ماه نوامبر، این کار در هنگ کنگ در ۲۸-۲۹ سپتامبر، لندن در ۳-۵ اکتبر و لس آنجلس در ۲۳-۲۷ اکتبر نمایش داده خواهد شد.

logo-samandehi