چهل و یکمین نشست “موزه شناسی و تقدس” توسط ایکوم در موزه ملی ایران افتتاح شد


صبح روز دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷ چهل و یکمین سمپوزیوم کمیته بین المللی موزه شناسی (ایکوفوم) با عنوان “موزه شناسی و تقدس” با شرکت موزه داران و پژوهشگران کشورهای جهان و ایران در سالن همایش های موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی و با حضور دکتر حجت اله ایوبی، دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران، دکتر جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران، مهندس سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، سید احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی ایکوم ایران و فرانسوا مرس، رئیس کمیته بین‌المللی موزه شناسی شورای بین المللی موزه ها (ایکوفوم) برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، در این مراسم دکتر نوکنده ضمن خوشامدگویی به میهمانان، از تلاشهای همکاران محترم در ایکوم که در ماه های اخیر به طور پی گیر مقدمات برگزاری این سمپوزیوم بین المللی را فراهم ساختند تشکر کرد.

دکتر جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران در ادامه از کلیه موزه داران و پژوهشگرانی که مقالات خود را به سمپوزیوم ارسال داشتند سپاسگزاری کردند و گفتند: با امید به اینکه بتوانیم از نتایج این سمپوزیوم در ارتقای موزه و موزه شناسی در سطح کشور ودر سطح بین الملل بهره ببریم. همچنین ایشان از فعالیت های ارزنده موزه داران و علاقمندان به موزه که موجبات صلح و دوستی ملت های جهان را فراهم می کند سپاسگزاری کردند.

سخنران بعدی این مراسم فرانسوا مرس، رئیس کمیته بین المللی موزه شناسی بودند که در سخنانی اظهار داشتند:

از اینکه به عنوان نماینده ایکوم در اینجا هستم بسیار خوشحالم. خوب به خاطر می آورم که سه سال قبل در دفتر ایکوم پاریس با آقای محیط طباطبائی در مورد امکان برگزاری سمینار ایکوفوم درایران صحبت کردم و این آرزویی بود که همیشه در ذهن داشتم. برای بیشتر میهمانان خارجی آمدن به ایران کار سختی بود و ما از کلیه هماهنگ کنندگان برای پیگیری دعوت نامه، ویزا، حمل و نقل و اقامت بسیار متشکریم. ایشان افزودند: ما نمایندگان کشورهای مختلف دنیا در اینجا حضور داریم، تا در مورد موضوع رابطه موزه داری و تقدس در این مکان خاص به گفتگو بنشینیم. می دانم که مکانی بهتر از اینجا برای گوش دادن به موضوع موزه و تقدس وجود ندارد.

سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز ضمن تشکر ویژه از فرانسوا مرس و همکاران خود در ایکوم که زمینه برپایی این مراسم را در تهران فراهم کردند افزودند: یکی از دلایل انتخاب این عنوان این بود که سرزمین ایران یک سرزمین مقدس است نه فقط برای مسلمانان وشیعیان بلکه برای همه ادیان وباورهای مختلف. در ایران بیشتر از هرکشوری در جهان ما شاهد کلیساهای تاریخی هستیم رقمی بیش از ۳۰۰ کلیسا . ما در ایران ۱۱قبر و یادمان پیامبران یهود را داریم. ما در ایران شاهد بزرگترین مراکز مذهبی زرتشتی و ادیان قدیمی هستیم.

ایشان در ادامه تصریح کردند: امیدوارم که این اجلاس بحث ها ، گفتگوها و در نهایت سخنرانی ها و ارائه مطالب منجر به یک تفکر و نتیجه گیری جدیدتری در باب تعریف موزه ها در جهان باشد تعریفی که با تغیرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در طی ده های گذشته همواره در حال تغییر است و شکلی جدیدتر و منطبق با دنیای امروز پیدا کرده است .

دکتر حجت اله ایوبی، دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز ضمن خیر مقدم به میهمانان در مورد و موزه داری چنین گفتند: موزه یعنی تلاقی بین دیروز و فردا، موزه پلی است بین گذشته و آینده و موزه یعنی خلاقیت و نوآوری و ابتکار، چرا که خلق کردن در خلاء امکان پذیر نیست. من همیشه موزه ها را سنگر مقاومت میدانم در مقابل موج یکسان سازی جهانی فرهنگ، برای اینکه امروز موزه ها نه تنها از جهت ساختار پیشرفت کردند، بلکه بسیار مردمی شده اند و امروزه از جهت جامعه شناسانه و مردم شناسانه بسیار هویت بخش هستند. حفظ هویت های محلی، روستایی، شهری و ملی در مقابل موج یکسان سازی فرهنگ ها اتفاقا مفهومی است که برای ما در یونسکو بسیار گرانبهاست. موزه ها از این جهت برای ما بسیار ارزشمندند که حافظ هویت های محلی و بومی هستند.

دکتر ایوبی در حاشیه این مراسم با همراهی دکتر نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران از موزه نمایشگاه تک اثر نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید بازدید کردند.

لازم به ذکر است است چهل و یکمین نشست موزه شناسی و تقدس تا ۲۷ مهر در موزه ملی ایران برگزار می باشد.

logo-samandehi