جام مقدس هنر اسلامی، مهمترین شیء باستانی کشف ­شده در دهه­ های اخیر از Iznik، از حراج سر درآورد


یکی از مهمترین آثار سفالی کشف­ شده در Iznik که هنوز تحت مالکیت شخصی قرار دارد، ظرف یا بشقابی بزرگ و سالم است که کشف پر­اهمیتی در زمینه هنر عثمانی به شمار می­رود. این اثر متعلق به دوران ابتدایی پیدایش هنر Iznik است، و درست در زمان رشد و نِمُو این سبک هنری، طی سلطنت محمد دوم (فاتح) ساخته شده است.

به گزارش گالری آنلاین، نمونه­ هایی عالی از این ظروف در موزه­ های سرتاسر جهان موجود است. این دسته از ظروف سفالی کوچک و بسیار کمیاب Iznik، به رنگ غلیظ و پررنگ آبی مایل به سیاهِ است. این نوع رنگ­ آمیزی نشان­ دهنده دوران ابتدایی هنر سفالگریست، تقریبا دو دهه پیش از آنکه ظروفی به رنگ آبیِ لاجوردیِ روشن­ تر ساخته شود. تأثیرات محلی و خارجی به همراه قدری نوآوری، در این اثر خاص یک­جا جمع شده است.

«بشقابِ دبان»، یکی از ظروف گمشده متعلق به مجموعه­ ای از چهار بشقاب بزرگ است که همگی آنها در موزه­ ها نگهداری می­شوند –از جمله موزه لوور پاریس— و در کتاب Nurhan Atasoy و Julian Raby به نام Iznik سفالگری ترکیه عثمانی، که در سال 1989 به چاپ رسید از این آثار سخن به میان آمده است. در این کتاب نوشته شده، «از این ظروف در میهمانی ­ها جهت نگهداری مقادیر زیادی غذا استفاده می­شده است.»

هرچند شبیه به هم نیستند، با این همه یکسری خصوصیات مشترک دارند: مثل اندازه بزرگ، طراحی یک گل در مرکز بشقاب و استفاده از نقش و نگار رومی و ختایی؛ که نام­هایی است که به طرح­های اسلیمی و نقش و نگارهایِ سبکِ چینی که به سختی و مهارت روی این بشقاب­ها نقاشی شده، داده ­اند. نام این اثر تازه کشف شده، برای اولین بار در حراجی Sotheby's به چاپ رسید.

این بشقاب در ابتدا جزوِ مجموعه یکی از بازرگانان معروف و کلکسیونر­های کتاب، به نام Max Debbane بود. او که یکی از مشوقین اصلیِ ساخت بسیاری از مؤسسات فرهنگی در شهر زادگاه خود اسکندریه بشمار می­ آمد، چندی در مقام رئیس انجمن باستان ­شناسی نیز خدمت کرد. به ندرت می­توان آثاری از دوران ابتدایی سفالگری Iznik کشف کرد که مهمترین نمونه­ های کشف­ شده باز­می­گردند به حراجی Sotheby's در سال­های 1993 و 1997.

logo-samandehi